1

روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه سینما مطرح کرد: #برادران_لیلا توقیف نیست!/#برادران_لیلا می‌توانست با سه دقیقه اصلاحیه، پروانه نمایش بگیرد/وقتی فیلم بدون پروانه در خارج از کشور اکران شده یعنی اساسا با شورای پروانه نمایش کاری ندارد!/فیلمی داریم که ارگان تولیدکننده آن به ما نامه زده است که نمی‌خواهیم فعلاً فیلم را اکران کنیم!/مشکل اکران #علفزار و #ملاقات_خصوصی در مذاکره با قوه قضاییه برطرف شد!/پیگیر اکران #مصلحت و #لباس_شخصی هستیم!/ #عامه‌پسند مشکلی برای اکران ندارد!/در حال پیگیری برای حل مشکل #چپ_راست هستیم!/درباره #کاناپه و #قاتل_و_وحشی باید یک تصمیم حاکمیتی گرفته شود!/محمد خزاعی به جد دنبال این است که مشکل این آثار حل گردد!

سینماروزان/زهرا منصوری: کلمه «توقیف» را زمانی می‌توان برای یک فیلم به کار برد که شورای پروانه نمایش آن را دیده و اعلام کرده باشند این فیلم هیچ راه نجاتی برای اکران ندارد و با هر میزان از اصلاحات هم قابل نمایش نیست. اما شخصاً معتقدم «برادران لیلا» از آن دسته فیلم‌ها نیست که قابل اکران نباشد.

روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه سینما با بیان مطلب فوق به خبرگزاری مهر گفت: جلسات متعددی با عوامل فیلم برادران لیلا داشتیم اما در نهایت اتفاقی که سازمان سینمایی به دنبالش بود، رخ نداد، آن هم این بود که عوامل فیلم لااقل برای اکران جشنواره‌ای اصلاحات مختصری را بپذیرند. اصلاحاتی که در مجموع در تایم ۱۸۰ دقیقه‌ای فیلم، به ۳ دقیقه هم نمی‌رسید. اتفاقاً این دو سه مورد اصلاحیه هم، همه ناظر بر موارد اخلاقی و خانوادگی بود و به محتوای سیاسی و اجتماعی فیلم ارتباط نداشت…

سهرابی ادامه داد: نظر صریح من قبل از حضور فیلم در جشنواره کن این بود که ملاحظات فعلی و فوری را رعایت کنید تا بتوان با شورا وارد مذاکره شد و زودتر پروانه نمایش فیلم را گرفت. از طرف دیگر شما فراموش نکنید این فیلم همین الان در خارج کشور در حال اکران است، آن هم بدون پروانه نمایش. شاید هر کس دیگری هم عضو شورا بود بازبینی آن را نمی‌پذیرفت چرا که علی الظاهر این فیلم اساساً کاری به شورا ندارد و دارد به اکران خود ادامه می‌دهد! به نظرم این طبیعی‌ترین حق شوراست. همه این مسائل را هم از ابتدا به عوامل فیلم گوشزد کرده بودیم.

سهرابی درباره وضعیت فیلم‌های قاتل و وحشی و کاناپه گفت: درباره قاتل و وحشی هم من جزو آدم‌هایی بوده و هستم که خیلی پیگیر حل مشکل بوده‌ام. سه چهار فیلم هم هستند که مشکل مشابه این فیلم را دارند، مثل فیلم «کاناپه». بحث این فیلم‌ها بحث رعایت آئین نامه‌ها و مقررات مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رعایت حجاب طبق قوانین است که واقعاً باید یک تصمیم حاکمیتی درباره آن گرفته شود. بالاخره باید در این زمینه تصمیم گرفته شود که آیا می‌شود با این شرایط موی یک زن در فیلمی نمایش داده شود یا خیر…

سهرابی تاکید کرد: درباره دو فیلم کاناپه و قاتل و وحشی، نیاز به یک «تصمیم ویژه» هست، حال چه در سازمان سینمایی چه در خارج از سازمان. لزوماً این تصمیم فراسازمانی نیست و شاید مجموعه مدیریتی و نظارتی سازمان بتواند این تصمیم ویژه را درباره فیلم‌هایی از این جنس بگیرد…محمد خزاعی رئیس سینما به جد دنبال این هستند که در این زمینه به یک سازوکار مشخص برسیم بلکه حتی شده به‌صورت موردی، اجازه‌ای برای برخی از این فیلم‌ها گرفته شود.

روح‌الله سهرابی درباره برخی آثار ارگانی گرفتار ممیزی بیان داشت: درباره فیلم‌هایی که مالکیت آنها در اختیار ارگان یا نهاد دیگری است همان ارگان‌ها به عنوان سازنده و سرمایه‌گذار در سرنوشت فیلم‌ها نقش بسزایی دارند. جالب است بدانید ما همین الان فیلمی داریم که ارگان تولیدکننده آن به ما نامه زده است که نمی‌خواهیم فعلاً فیلم را اکران کنیم!

مدیرکل نظارت بر عرضه افزود: ارگان تولیدکننده دو فیلم مصلحت و لباس شخصی پیگیر اکران این دو فیلم هستند و صحبت‌هایی هست پیرامون حل و فصل این مشکل که امیدوارم هر چه زودتر مشکل اکران آنها حل شود و کارگردان‌های آنها که جزو فیلمسازان خوش فکر و توانمند سینمای حرفه‌ای هستند بازخورد مخاطبان را نسبت به فیلمشان ببینند.

سهرابی گفت: قوه قضائیه یک قوه مستقل است که البته قضائی هم هست و چنانچه دستوری را صادر کند، قطعاً باید از آن تبعیت شود. البته اگر مواردی باشد که جای مذاکره داشته باشند، حتماً پیگیری می‌کنیم، کمااینکه فیلمی مانند «علف‌زار» از دل همین مذاکرات مشکلش حل شد. و یا درباره «ملاقات خصوصی» که به زودی اکران می‌شود، باید حجم مکاتبات و صورت‌جلسات ما در مذاکره با مسئولان قوه قضائیه جهت رفع موانع اکران این فیلم را ببینید؛ خدا را شکر که مشکل این فیلم‌ها حل شد. درباره یکی دو فیلم دیگر هم در حال مذاکره با قوه هستیم.

مدیرکل نظارت بر عرضه خاطرنشان ساخت: مشکل فیلم #عامه‌پسند در همین چند روز اخیر حل شد. نهایتاً دو سه مورد کوتاه برای اصلاح داشت که با کارگردان فیلم جلسه‌ای داشتیم و درباره فیلم صحبت کردیم و به توافق رسیدیم. به تازگی فیلم #چپ_راست را بازبینی کردیم تا راه‌حلی برای اکران آن پیدا کنیم و در حال پیگیری برای حل مشکل این فیلم هستیم.

روح الله سهرابی از تلاش خود و رئیس سینما برای حل مشکل اکران آثار توقیفی گفت
روح الله سهرابی از تلاش خود و رئیس سینما برای حل مشکل اکران آثار توقیفی گفت