1

روایت یک فعال رسانه‌ از ربط حضور آخوندان با توقیف سریال “کتونی زرنگی”+عکس

سینماروزان: علی ملاقلی‌پور سال گذشته سریال “کتونی زرنگی” را کارگردانی کرد؛ سریالی که بنا بود بهمن پارسال روی آنتن برود ولی به‌دلایلی نامعلوم، سریال، توقیف شد و همچنان وضعیت پخش آن نامعلوم است.

برخی، از آرای سیاسی کارگردان به‌عنوان دلیل توقیف می‌گویند و برخی نیز از کیفیت تصویرسازی روحانی(با بازی جواد پورزند) به‌عنوان دلیل توقیف نام برده‌اند.

میکائیل دیانی فعال رسانه با شرح ماجرای توقیف سریال از کیفیت تصویرسازی روحانیون در سریال حرف زده است.

متن یادداشت این فعال رسانه را بخوانید:

سریال “کتونی زرنگی” با نظر معاون سیما از رسانه ملی کنار گذاشته شد. او در مصاحبه ای اعلام کرده بود «کتونی زرنگی از نظر کیفی صلاحیت پخش ندارد!» و

با توجه به اینکه معاون سیما نسبتی برای قیاس صلاحیت کیفی سریال نداده بود حرف او بدان معنا بود که احتمالا این سریال ضعیف ترین سریال ساخته شده تلویزیون در طول تاریخش بوده که معاونت سیما حاضر شده جلوی پخش سریالی که همه فرایندهای قانونی از تایید فیلمنامه تا ساخت و… را طی کرده و هزینه سازمان پای آن گذاشته شده را کنار بگذارد؛ در حالیکه اگر مساله، قوت و ضعف سریال بود که همین حالا نیز آنتن تلویزیون از سریال های ضعیف و کم مخاطب بی بهره نیست!

از سوی دیگر از چند نفر شنیده بودم یکی دیگر از دلایل مخالفت با سریال، روحانی طنزی است که در کار استفاده شده و طبیعی است در شرایطی که تلویزیون چهره مناسبی از یک روحانی فعال و اجتماعی در سریالهایش در چند سال اخیر نداشته؛ بردن آخوند در یک کاراکتر کمدی خیلی به صلاح نیست!!!

جواد پورزند در نقش روحانی سریال "کتونی زرنگی"
جواد پورزند در نقش روحانی سریال “کتونی زرنگی”

القصه علاقه داشتم سریال را ببینم که با دعوت تهیه‌کننده و کارگردان فرصتی پیش آمد و به تماشا نشستیم. طبیعتا نمی توانم بگویم سریال در سطح سریال های درجه یک تلویزیون بود اما سریالی بود که می تواند حد قابل قبولی از مخاطب را به همراه داشته باشد؛ می توان این را گفت که در سطح بسیاری از سریال های پخش شده چند سال اخیر است؛ حتی میشود گفت متوسط رو به بالا است! قصه آن روان است و اتفاقا در جهت سیاست های کلی نظام و تقویت تولید ملی؛ خودکفایی و خوداتکایی و مبارزه با فساد اقتصادی و سیاسی است!

نکته جالب توجه سریال که از شنیده‌ها و مواجهه پیشینی ام متفاوت بود؛ نقش روحانی در داستان بود. روحانی یک نماینده مجلس بود که برخلاف شنیده ام مخالف رانت، فساد سیاسی و اقتصادی و اتفاقا در قامت یک مصلح اجتماعی بود. شخصیتی که اصلا کمدی نوشته نشده بود! به نظرم این حساسیت بر شخصیت پردازی روحانیت در تلویزیون درست است؛ نباید مقدمات توهین به روحانیت فراهم شود، -که در “کتونی زرنگی” به هیچ وجه توهینی نیست- اما باید شرایطی را ایجاد کرد که بتوان با همه گروهها و قشرها و اصناف مواجهه ای واقعی داشت.

به عنوان مثال امام رحمه الله علیه فرموده اند «ملا و آخوند اگر مهذب نباشد فسادش از همه کس بیشتر است» حالا باید این سوال و قضاوت در نظرگاه مدیران پاسخ داده شود که پخش این گزاره از تلویزیون با منطق «به روحانیت توهین نشود» چیست؟
در مجموع پس از تماشای سریال متوجه نشدم چرا باید جلوی پخش این سریال را بگیرند!؟

کتونی زرنگی
کتونی زرنگی

کتونی زرنگی
کتونی زرنگی

کتونی زرنگی
کتونی زرنگی