1

روایت یک خواننده از تیتراژفروشی در سریالهای تلویزیونی

سینماژورنال: هنوز مدتی از درگرفتن بحث نقش فروشی در سریالهای تلویزیون و فیلمهای سینمایی نگذشته است که یک خواننده و منتقد موسیقی به انتقاد از تیتراژفروشی در سریالهای تلویزیونی پرداخته است!

به گزارش سینماژورنال علی شیرازی خواننده و منتقد موسیقی ایرانی که مدتی است “شب آواز ایرانی” را در حوزه هنری مدیریت می کند در آخرین شب حضورش به عنوان مدیر “شب آواز ایرانی” با اشاره به وضعیت نابسامان موسیقی در کشور، نکاتی را هم درباره خرید و فروش شدن خوانندگی تیتراژ سریالهای تلویزیونی بیان کرد.

خوانندگانی خاص به تهیه‌کنندگان سفارش می‌شوند

علی شیرازی بیان کرد: متاسفانه وقتی درباره خواننده‌سالاری حرف می‌زنیم؛ بسیاری تصور غلط از آن دارند. خواننده‌سالاری در سال 94 بسیار متفاوت از خواننده سالاری در سال 84 است. فردی بود که می‌خواست از صدای من برای تیتراژ یک سریال استفاده کند اما در نهایت به من گفت که کسانی به تهیه‌کننده می‌گویند از صدای فلان چهره مشهور استفاده کند. در این شرایط ده‌ها میلیون تومان پول برای یک تیتراژ خرج می‌شود اما فقط چند خواننده مشخص امکان ارائه اثر خود را دارند.

می گویند چند میلیون به من پول بده تا از صدایت در تیتراژ استفاده کنم

وی  افزود: البته گاهی برعکس چنین اتفاقی می‌افتد. یعنی فردی می‌گوید من در حال ساخت سریالی هستم و تو به من چندین میلیون پول بده تا من از صدایت در تیتراژ استفاده کنم و مشهور شوی.

فضا محدود به چند خواننده مشخص شده

این خواننده خاطرنشان ساخت: در کشور ما مانند سینما که هنوز اکثریت مردم فیلم‌ها را با نام بازیگرهایشان و نه کارگردان‌هایشان می‌شناسند؛ موسیقی نیز با صدای خواننده‌اش شناخته می‌شود و هر اثری در نهایت با برچسب نام خواننده میان مردم می‌رود. اما در نهایت فضا محدود به چند خواننده مشخص شده که بعضا از آن به عنوان باندبازی یاد می‌شود درحالی که پیشتر همدلی بیش از باندبازی دیده می‌شد. در بهترین شرایط هم تهیه‌کنندگان به دنبال خواننده‌ای می‌روند که بتواند سالن میلاد را پرکند و بازده مالی داشته باشد.

علی شیرازی
علی شیرازی