1

روایت قتل موسی خیابانی و همسر مسعود رجوی در فیلم تازه محمدحسین مهدویان+عکس

سینماروزان: محمدحسین مهدویان کارگردان جوان “ایستاده در غبار” در آستانه کلید زدن فیلم دومش “ماجرای نیمروز” قرار دارد؛ فیلمی که مهرداد صدیقیان، هادی حجازی فر، بابک حمیدیان، احمد مهرانفر و مهدی پاکدل از جمله بازیگران آن هستند.

به گزارش سینماروزان درباره خلاصه داستان فیلم که مرتبط با اتفاقات بعد از 30 و 31 خرداد 60 و ورود سازمان مجاهدین به فاز نبرد مسلحانه است حرف و حدیث فراوان است و حالا روزنامه “صبح نو” گمانه زنی کرده که این فیلم بخشی از ماجرای کشته شدن موسی خیابانی از سران این سازمان را به تصویر می کشد.

متن کامل گزارش “صبح نو” را بخوانید:

محمدحسین مهدویان کارگردان جوانی که با مستند «آخرین روزهای زمستان» توانایی خود را در کارگردانی نشان داده بود؛ سال گذشته «ایستاده در غبار» را که اثری مستندگونه بود در جشنواره داشت؛ فیلمی که بهترین فیلم جشنواره فجر شد. این کارگردان جوان زودتر از حد تصور پیشنهادات مختلفی را برای ادامه کار دریافت کرد و در یک روند معقول تصمیم گرفت کارگردانی فیلمنامه‌ای با عنوان «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی آقای محمود رضوی را انجام دهد.

«ماجرای نیمروز» هرچند به لحاظ نام‌گذاری شباهتی دارد به وسترنی دهه پنجاهی از «فرد زینه‌مان» با بازی «گری کوپر» و «توماس میچل» اما در واقعیت کمترین شباهت داستانی میان فیلم مهدویان و وسترن زینه‌مان وجود ندارد.

مهدویان در فیلم تازه‌اش سراغ دهه 60 رفته و می‌کوشد التهابات اجتماعی-سیاسی متأثر از تابستان 1360 را روایت کند. هادی حجازیفر که در «ایستاده در غبار» نقش احمد متوسلیان را بازی کرد باز هم در گروه بازیگران مهدویان قرار دارد و مهدی پاکدل و مهرداد صدیقیان دیگر بازیگرانی هستند که حضورشان در این فیلم قطعی شده است. این فیلم برخلاف 2 اثر سابق مهدویان، مستندگونه نیست و فضایی رئال خواهد داشت.

توهم سازمانی که مقابل حاکمیت ایستاد
تابستان 1360 به یک دلیل مهم و آن هم ورود سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به فاز نبرد مسلحانه با مردم و نظام جمهوری اسلامی یکی از پرحادثه‌ترین بخش‌های تاریخ جمهوری اسلامی است. در 30 و 31 خرداد 1360 و بعد از طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر رییس‌جمهور وقت، سازمان مجاهدین خلق -که نوعی توهم نسبت به جایگاه مردمی خود داشت- یک سری تظاهرات و درگیری‌های خیابانی را ساماندهی کرد که منجر به برخورد نیروهای امنیتی شد و در کنار این تظاهرات، سران سازمان با انتشار بیانیه‌ای ورود به فاز مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند. این ورود به فاز مسلحانه و ترور مقامات مطرح نظام و در کنارش مردمان عادی کوچه و خیابان سبب فاصله‌گذاری فراوان این سازمان با ملت شد به گونه‌ای که در 2دهه بعدتر مجاهدین سابق و منافقین فعلی کاملاً آنچه را با عنوان وجهه ملی از آن یاد می‌کردند از دست دادند.

حالا مهدویان قرار است به نوبه خود بخشی از اتفاقات منتج از ماجراهای 30 خرداد 60 را در «ماجرای نیمروز» روایت کند. در بطن اتفاقات آن زمان مسعود رجوی و موسی خیابانی سرکردگی منافقین را برعهده داشتند و در این بین رجوی زودتر از حد تصور به همراه ابوالحسن بنی صدر فرار را بر قرار ترجیح داد و به پاریس گریخت و موسی خیابانی ناگزیر فرماندهی نظامی منافقین را بر عهده گرفت اما وی نیز سرنوشتی شوم پیدا کرد؛ در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بعد از چند ماه کار اطلاعاتی، موفق به  کشف محل اختفای مردی شدند که رهبری شاخه داخل ایران سازمان منافقین را بر عهده داشت. نیروهای امنیتی پس از محاصره آن محل که در محله زعفرانیه تهران قرار داشت و چند ساعت درگیری مسلحانه آن را تصرف کردند. در این واقعه ۲۳ نفر از جمله موسی خیابانی که سوار بر خودروی ضدگلوله و به فکر فرار بود، آذر رضایی همسر موسی خیابانی و اشرف ربیعی همسر مسعود رجوی کشته شدند اما پسر خردسال مسعود و اشرف با نام مصطفی رجوی زنده ماند.

گویا بخشی از اتفاقات مربوط به درگیری در خانه تیمی موسی خیابانی و مرگ وی و همراهانش نیز در «ماجرای نیمروز» روایت خواهد شد و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ انقلاب مصور خواهد شد.

موسی خیابانی
موسی خیابانی

خوشبختانه جزو منافقین نیستم
آقای هادی حجازی‌فر که حین همکاری در «ایستاده در غبار» به دوست صمیمی محمدحسین مهدویان بدل شد با اشاره به حضورش در «ماجرای نیمروز» به «صبح نو» گفت: فیلم برخی از وقایع تابستان 60 و اتفاقات پس از آن را روایت خواهد کرد و برخلاف «ایستاده در غبار» که نقش اصلی بودم در اینجا من ایفاگر یکی از کاراکترهای مکمل فیلم هستم. حجازی‌فر درباره اینکه آیا کاراکترش در این فیلم در زمره مجاهدین خلق قرار می‌گیرد یا نیروهای انقلابی بیان داشت: خوشبختانه(!) من جزو مجاهدین نیستم و در قطب مقابل آنها هستم.

فیلمبرداری به‌زودی آغاز می‌شود
این بازیگر با اشاره به اینکه فیلمبرداری «ماجرای نیمروز» ظرف روزهای آینده آغاز خواهد شد خاطرنشان ساخت: تمام تلاش گروه تولید این است که فیلم را به جشنواره برسانند. گروه پشت صحنه تولید «ایستاده در غبار» در اینجا هم هستند و فقط اندکی گروه تقویت شده است و به نظر می‌رسد این همکاری قبلی کمک کند تا محصولی متفاوت خلق شود. این بازیگر درباره اینکه آیا شخصیتی که ایفا خواهد کرد مابه‌ازای بیرونی دارد گفت: نه، فکر نمی‌کنم کاراکترم معادل بیرونی داشته باشد، ضمن اینکه این‌بار به خاطر شباهت به شخصیتی خاص انتخاب نشده‌ام.