روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله بهدلیل ممنوعکاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما
سینماروزان/مهدی فلاح: با نمایش فیلم “تاراج” ساخته درخشان زندهیاد ایرج قادری در موزه سینما با حضور هنرمندان، همکاران این سینماگر فقید، دانشگاهیان و سایر مخاطبان، برای اولینبار پس از سیزده سال از درگذشت این کارگردان و بازیگر نامدار، یاد او گرامی داشته شد.
در این مراسم، عباس یاری روزنامهنگار باسابقه و پیشکسوت مطبوعات و پایهگذار مجله فیلم، با بیان خاطراتی از زمان حضور در مجله ستاره سینما در پیش از انقلاب، به ستایش فیلمسازی ایرج قادری و دانش سینمایی او و اخلاقمداری در نزد هنرمندان قدیمی سینما و محتوای تولیدات آنها پرداخت.
صالح دلدم روزنامهنگار و فیلمساز نیز در این مراسم ایرج قادری را هنرمندی دانست که به جای آنکه فرزند زمانه خود باشد از زمان خود جلوتر حرکت میکرد و با “برزخیها” اولین فیلم دفاع مقدس، با “تاراج” اولین فیلم در نشان دادن تاثیر لقمه حرام قاچاق مواد مخدر در زندگی خانوادگی و با “آکواریوم” اولین فیلم ضدمهاجرت و با “شهرت” اولین فیلم درباره رحم اجارهای را ساخت.
رسول توکلی بازیگر “تاراج” با بیان خاطرهای از فیلمبرداری این فیلم از درگذشت پدر ایرج قادری در میانه فیلمبرداری گفت که ایرج قادری مشغول گرفتن سکانس جنگل بود اما صحنه فیلمبرداری را رها نکرد و گفت اگر تعطیل کنم این درختان جوانه میزنند و فیلم آسیب میبیند. رسول توکلی همچنین از ممنوعیت کاری ایرج قادری و خود پس از فیلم تاراج گفت که به دنبال دانش جدیدی رفتند و به طراحی و ساخت اسکله در جنوب کشور پرداختند.
حسین فرحبخش با انتقاد از وزیر وقت ارشاد و مدیران سینمایی او در دهه شصت، از توقیف بیدلیل فیلم تاراج، حذف نام ایرج قادری از پوستر و تیتراژ فیلم گفت. فرحبخش با برشمردن خیانت برخی مدیران وقت در حق هنرمندان، از ممنوعیت فعالیت ایرج قادری پس از ساخت فیلم پرفروش تاراج گفت که زندگی هنرمندان قدیمی و آثار آنها را نابود کردند.
محمود مقامی نیز در این مراسم از نقش خود در فیلم تاراج گفت و از سر وقت بودن و خوش قولی ایرج قادری و احترام او به خود و دیگران به نیکی یاد کرد.
همچنین صالح دلدم با اشاره به حضور رسول صدرعاملی در اکران مردمی فیلم “زیبا صدایم کن” در شیراز، پیام و خاطره صدرعاملی را به نمایندگی از او برای حضار بیان کرد که رسول صدرعاملی بر اساس فعالیت خود به عنوان دبیر سرویس حوادث روزنامه اطلاعات فیلمنامه میخواهم زنده بمانم را بر اساس حادثهای واقعی مینویسد و قصد ساخت این فیلم را داشته که وقتی پس از یک دهه ممنوعیت ایرج قادری از فعالیت شرط وزارت ارشاد وقت را برای مجوز به قادری، فیلمنامهای قوی و خاص اعلام میکنند، رسول صدرعاملی کارگردانی فیلمنامه میخواهم زنده بمانم را به ایرج قادری واگذار میکند.
همچنین فاطمه محمدی سیجانی مدیرعامل موزه سینما ضمن تمجید از ساختههای ایرج قادری در سینمای پس از انقلاب، از نقش این کارگردان و بزرگان سینما در فرهنگسازی و همچنین وظیفه موزه سینما در پاسداشت هنرمندان و آثار آنها و برگزاری مراسمی چون شب تاراج گفت.