1

روايت مالک مجموعه تئاتر پاليز از رفتارهاي طبقه منورالفکر تئاتر⇐در روز سوم اجراي “عجايب المخلوقات” رضا ثروتي در ميانه اجرا به روي سن آمد و به بازيگران الفاظ ركيكي گفت!!!/از رضا ثروتي به خاطر ويدئويي كه در اينترنت منتشر كرده و توهين‌هايش در آن ويدئو و اتفاقات بعدش به پليس فتا شكايت كردم و تا آخرش هم هستم/يك تئاتر را بدون اينكه نام كارگردانش را بگويند در ايرانشهر دارند اجرا مي‌كنند. بهشان بگوييد اسم كارگردان كيست؟ مي‌گويند نمي‌توانيم اسمش را بگوييم! “اسمش را نبر” شده است!

سینماروزان/محمدصادق عابدینی: بخش خصوصي در حال سرمايه‌گذاري روي ايجاد سالن‌هاي تئاتر است؛ سالن‌هايي كه مي‌تواند كمبود فضاهاي نمايشي متعلق به بخش دولتي و عمومي را جبران كند و به توسعه تئاتر كمك نمايد.

شايد اگر در جايي غير از ايران بخش خصوصي روي فرهنگ و هنر سرمايه‌گذاري كند، دولت تمام‌قد از اين كار حمايت كند، اما در اينجا كمي قضايا فرق مي‌كند. علي پاليزدار، سرمايه‌گذار و هنرمندي است كه مجموعه تئاتر پاليز را راه‌اندازي كرده است، اما در اولين اجراهاي اين تماشاخانه بخش خصوصي اتفاقي عجيب رخ مي‌دهد كه ماجراهايي را در پي داشته است.

پاليزدار در گفت‌و‌گو با «جوان» به انگيزه‌هايش از ساخت سالن تئاتر و اتفاقي كه برايش افتاده است، سخن مي‌گويد.

چه شد كه به فكر ساخت سالن خصوصي تئاتر افتاديد؟!
ايده من اين بود كه كمپاني راه‌اندازي كنم مانند كمپاني‌هايي كه در تمام جهان هستند و كار حرفه‌اي توليد آثار تئاتر و فيلم را انجام مي‌دهند. مي‌خواستم با سرمايه‌گذاري روي كارگردانان بزرگ و انجام كار‌هاي بزرگ، درآمدي را ايجاد كنم كه با آن بتوانم جوانان بااستعداد را معرفي كنم؛ كساني كه از دانشگاه‌ها آمده‌اند و براي كار نياز به فضا دارند.

سالن‌هاي خصوصي تئاتر در ايران چندان خوش‌نام نيستند، به اين معني كه استانداردهاي لازم سالن‌هاي حرفه‌اي را ندارند و اصلاً ساختمان‌شان به منظور ديگري ساخته شده است. با اين فضا كه نمي‌شود كار‌هاي بزرگ كرد!
من هم دلم نمي‌خواست يك خانه قديمي را بردارم و بگويم اينجا سالن تئاتر است، رفتم در مركز تهران زميني 2 هزار متري را پيدا كردم و از آنجايي كه تحصيلاتم معماري است و درباره طراحي سالن‌هاي نمايش تحقيقات داشته‌ام، مجموعه‌اي را طراحي كرده‌ام كه بتوان در آن كار حرفه‌اي كرد. الان هم دارم سالن جديد را مي‌سازم كه به زودي تكميل مي‌شود.

برسيم به مجموعه تئاتر پاليز و اتفاقي كه براي اولين اجراي اين سالن افتاد، براي خوانندگان روزنامه اتفاق را شرح مي‌دهيد؟
براي شروع كار مجموعه خودم از رضا ثروتي دعوت كردم كه دو كار «مكبث» و «عجايب‌المخلوقات» را اجرا كند. در روز سوم اجراي «عجايب المخلوقات» بود كه رضا در ميانه اجرا به روي سن آمد و تئاتر را قطع كرد و به بازيگران الفاظ ركيكي گفت. من به عنوان مالك مجموعه به وي تذكر دادم و ماجرا گذشت. دو روز بعد بازيگران نمايش سطل‌هايي را كه براي تخليه آب كولر‌ها در سالن بود، برداشتند و آب، كف سالن را برداشت و كفپوش سالن را كه از چوب روسي است، خراب كرد. چوب‌ها باد كردند، بوي بدي سالن را گرفته بود و ديگر امكان اجراي نمايش در آنجا نبود. من هم گفتم تا آنها سالن را تعمير نكنند حق اجرا و بليت‌فروشي ندارند و گيشه را تعطيل كردم.

بعداز آن چه اتفاقي افتاد؟
من سالن را تعطيل كردم و گفتم حق اجرا ندارند، ولي كارم اشتباه بود و براي تعطيلي نمايش بايد مي‌رفتم از مركز هنرهاي نمايشي نامه مي‌آوردم. رضا ثروتي هم يك بي‌اخلاقي بزرگ در فضاي مجازي كرد و به معناي واقعي هرچه دلش خواست به من گفت.

اينكه گفته مي‌شود ثروتي به خاطر اختلاف با شما سر اجراي نمايش «عجايب‌المخلوقات» ممنوع‌الفعاليت شده، صحت دارد؟!
من از رضا براي اجرا شكايت نكرده‌ام و فكر نكنم به خاطر اين موضوع ممنوع‌الكار شده باشد چون همين الان كارش در ايرانشهر دارد اجرا مي‌شود. يك اتفاق عجيب افتاده كه يك تئاتر را بدون اينكه نام كارگردانش را بگويند، دارند اجرا مي‌كنند. بهشان بگوييد اسم كارگردان كيست؟ مي‌گويند نمي‌توانيم اسمش را بگوييم! اسمش را نبر شده است. اين هم از عجايب روزگار است كه با كسي كه رفتار غيراخلاقي داشته به اين راحتي رفتار مي‌شود و حداقل نمي‌گذارند مدتي از كاري كه سر اجرا كرده بگذرد، بعد دوباره به وي كار بدهد. به تازگي نيز كار جديدي به نام «فهرست» را كه از كارهاي ثروتي است بدون اينكه نامش را ببرند، اجرا مي‌كنند! اين رفتار در يكي از بهترين سالن‌هاي تئاتر در كشور تعجب‌آور نيست؟!

چرا ايرانشهر دارد بدون اعلام نام كارگردان نمايش وي را اجرا مي‌كند؟
فكر كنم به خاطر برخورد‌هاي زشتي كه ثروتي با بازيگران داشته به مشكل خورده ولي آنها مي‌خواهند به هر نحو شده به وي كار بدهند، بايد از خودشان پرسيد كه چرا نمايش را بدون اسم كارگردان اجرا مي‌كنند. شايد گفتن اسم كارگردان زشت است! اما در مورد اجراي نمايش در تئاتر پاليز به ما گفتند با هم صلح كنيم!

چه صلحي ؟!
مركز هنرهاي نمايشي گفت اصلاً نبايد با كارگردان برخورد مي‌كردم و كار بايد از طريق تهيه‌كننده پيش مي‌رفت. جالب است كه به خاطر هتك حرمت من هيچ كاري نكردند و گفتند با هم صلح كنيم. مركز چند نفر بزرگ‌تر تئاتر را به عنوان شورا معرفي كرد و آنها گفتند بخشي از پولي را كه تهيه‌كننده به خاطر يك ماه اجرا به من داده بود به وي برگردانم.

خسارتي كه به شما بابت سالن وارد شد هم جبران شد؟!
من 82 ميليون تومان براي يك ماه اجرا از تهيه‌كننده گرفته بودم كه قرار شد 45 ميليون آن را به تهيه‌كننده برگردانم. بالاخره هم من و هم آنها كوتاه آمديم.

پس ديگر شكايتي از رضا ثروتي نداريد؟!
از رضا به خاطر ويدئويي كه در اينترنت منتشر كرده و توهين‌هايش در آن ويدئو و اتفاقات بعدش به پليس فتا شكايت كردم و تا آخرش هم هستم. الان هم پليس در حال تكميل پرونده است.

الان وضعيت سالن پاليز به چه صورتي است؟
كف سالن را تعمير كردم و قرار است «نامه‌هاي عاشقانه از خاورميانه» و «سرآشپز» در آن اجرا شود.