1

رقابت دستیار جوان علیرضا امینی با “محمد(ص)” مجیدی در جشنواره مونترال/رقیب ایرانی مجیدی درامی اجتماعی است با مضمون قضاوت‌های نادرست/دستیار بیضایی، بازیگر اصلی این درام است+گفتگو با این رقیب جوان

 سینماژورنال: زمانی حدودا دو ماه قبل و بعد از رایزنیهای فراوان وقتی شرایط حضور “محمد(ص)” مجید مجیدی در جشنواره مونترال فراهم آمد هیچ کس فکرش را هم نمی کرد یک جوان ایرانی به عنوان رقیب در بخش مسابقه این جشنواره کنار مجیدی قدعلم کند.

به گزارش سینماژورنال این اتفاق اما افتاده است و یک فیلم کوتاه ایرانی به نام “روز قضاوت” به بخش مسابقه جشنواره مونترال راه یافته و بناست در کنار 19 فیلم دیگر این بخش مورد قضاوت قرار گیرد.

“روز قضاوت” را کریم امینی کارگردانی کرده است براساس طرحی از کیومرث پوراحمد و فیلمنامه ای که اول بار توسط سهی‌بانو ذوالقدر نوشته شده و بازنویسی آن توسط امینی انجام شده است.

این فیلم هفت دقیقه ای که تهیه کنندگیش را اکبر لشکری انجام داده است در بخش اصلی جشنواره مونترال و در کنار 4 فیلم کوتاه و 15 فیلم بلند دیگر به نمایش درخواهد آمد.

حضور در بخش اصلی جشنواره

کریم امینی که پیش از این سابقه دستیاری علیرضا امینی و تینا پاکروان را داشته است درباره حضورش در جشنواره مونترال به سینماژورنال می گوید: خوشحالم که فیلم من در بخش اصلی جشنواره به نمایش درخواهد آمد چون این جشنواره یک بخش فیلمهای کوتاه دانشجویی هم دارد ولی “روز قضاوت” در بخش اصلی جشنواره و در کنار آثار مطرح سینمای جهان قضاوت خواهد شد.

وی درباره همزمانی حضورش در این جشنواره با رونمایی “محمد(ص)” در افتتاحیه و رقابت با مجید مجیدی بیان می دارد: فیلم من یک کار کوتاه است و خودم را در حدی نمی دانم که بخواهم با ایشان رقابت کنم اما به هر حال این اتفاق خرسند کننده ایست که دو فیلم از ایران در یک جشنواره مطرح حضور دارند؛ یک فیلم بلند و یک فیلم کوتاه.

پوراحمد خودش میخواست فیلمی کوتاه براساس طرح “روز قضاوت” بسازد

کریم امینی که هیچ نسبتی با علیرضا امینی ندارد درباره استفاده از طرح کیومرث پوراحمد برای ساخت “روز قضاوت” می گوید: پوراحمد طرحی داشت با مضمون قضاوت که خودشان می خواستند فیلمی کوتاه براساس آن بسازند اما این موقعیت فراهم نشد. این شد که من از سناریوی اول این طرح که توسط سهی‌بانو ذوالقدر نگارش شده بود استفاده کرده و آن را بازنویسی کردم و فیلم خودم را ساختم.

هیچ کتابی را نباید از روی جلدش قضاوت کرد

این کارگردان جوان درباره جزییات داستانی فیلمش اظهار می دارد: خط اصلی داستانمان این است؛ هیچ کتابی را نباید از روی جلدش قضاوت کرد. بلحاظ گونه با یک درام اجتماعی روبرو هستیم که سعی دارد به نوبه خود درباره قضاوتهای نادرست و نقش آنها در زندگی اطلاع رسانی کند.

روز قضاوت
کریم امینی(وسط)، تینا پاکروان و مسعود سلامی در پشت صحنه “روز قضاوت”

چهره پرداز “برف روی شیروانی داغ”+فیلمبردار “هیچ”+صدابردار “سگ کشی”

نکته جالب درباره فیلم کوتاه “روز قضاوت” آن است که امینی بواسطه سابقه دستیاری خود در سینما سعی کرده برخی از مطرح ترین چهره های پشت صحنه سینمای ایران را برای همکاری در این کار کنار خود داشته باشد؛

از مسعود سلامی فیلمبردار آثاری چون “هیچ” و “بیست” که مدیریت تصویربرداری کار را انجام داده است تا ایمان امیدواری چهره پرداز آثاری مانند “دایره زنگی” و “برف روی شیروانی داغ” که طراحی گریم فیلم را برعهده دارد و مهران ملکوتی صدابردار فیلمهایی نظیر “سگ کشی” و “به رنگ ارغوان” که کار صدابرداری را انجام داده است.

ساخت موسیقی متن “روز قضاوت” را حامد تهرانی علوی انجام داده است و صداگذار کار هم اشکان فتاحی است.

دستیار بیضایی بازیگر اصلی فیلم

چنان که امینی به سینماژورنال بیان داشته بازیگر اصلی “روز قضاوت” تینا پاکروان دستیار کارگردان بیضایی در آثاری چون “سگ کشی” و “وقتی همه خوابیم” و کارگردان سالهای اخیر سینمای ایران است.

فرخنده فرمانی زاده بازیگر مکمل است و آزاده سدیری بازیگری که در سریال “تعبیر وارونه یک رویا”ی فریدون جیرانی حضور دارد نیز ایفاگر نقش مکمل است.

كريم امينى هم اكنون نيز به عنوان دستيار و برنامه ريز فيلم ” عقربه روى ٢٢٠ ” به كارگردانى عليرضا امينى فعاليت مى كند. جالب است که تهیه کننده ” عقربه روى ٢٢٠ ”  هم اکبر لشکری است یعنی تهیه کننده “روز قضاوت”.
پخش بين المللى فيلم “روز قضاوت” بر عهده کانون ایران نوین و مرجان عليزاده است. شرکتی که بیش از هر چیز بخاطر پخش “ماهی و گربه” شهرام مکری اشتهار یافته است.

از پنجم شهریورماه تا شانزدهم شهریورماه

جشنواره فیلم مونترال از ۲۷ آگوست یعنی پنجم شهریورماه در شهر مونترال واقع در شرق کانادا و در جنوب غربی استان کِبِک آغاز می شود. این جشنواره تا هفتم سپتامبر(شانزدهم شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

مونترال بعد از تورنتو دومین شهر بزرگ کانادا و از جمله شهرهای این کشور است که شمار قابل توجهی از ایرانیان را در خود جای داده و شاید نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره مونترال به حضور این ایرانیان مهاجر در جشنواره هم کمک کند.