1

رضا گوران کارگردان درامی با بازی باران کوثری اظهار داشت⇐فیلمنامه “سرکوب” دو بار به طور کامل رد شد و در نهایت با ۲۱ اصلاحیه پروانه گرفت!/قید جشنواره را زدیم تا حجم حذفیات اکران بالا نرود!/”سرکوب” نه با اصلاح طلبان است و نه با اصولگرایان!

سینماروزان: تازه ترین درام اجتماعی اکران شده سینماها که رگه های تند سیاسی هم در آن مستتر است “سرکوب” نام دارد.

“سرکوب” را رضا گوران از فعالان سالهای گذشته عرصه تئاتر به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی ساخته است و آن طور که خودش هم اذعان داشته برای دریافت پروانه ساخت فیلم هم به شدت دچار دردسر شده.

گوران پیرامون سختیهای دریافت پروانه ساخت “سرکوب” به ایسنا گفت: فیلمنامه “سرکوب” دو بار، کامل رد شد و در آخرین بار  که تایید شد، ۲۱ مورد اصلاحیه به آن زدند. حرف فیلم این است که ما اگر  یک دعوای سیاسی هم داشته باشیم باید توجه کنیم در این روابط سیاسی چه کسی دچار فقدان می‌شود؟ خانواده! آیا حواس‌مان هست که خانواده‌ها ممکن است چه آسیب‌هایی از جریان‌ها و نزاع‌های سیاسی بخورند؟

گوران ادامه داد: خانواده‌ ای که بر سر همین نزاع‌های سیاسی دچار بحران می‌شود- آن هم بدون اینکه خودش در آن نقشی داشته باشد-در واقع در آغاز یک راه بسیار وحشتناک قرار دارد چون معمولا هر کسی آن‌چه را خودش باعث شده باشد راحت‌تر درک می‌کند.

رضا گوران با رد تعلق خاطر فیلمش به یک جناح سیاسی خاص گفت: فیلم «سرکوب» به هیچ سمتی از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و در کل هیچ جناح سیاسی نمی‌رود و نه با این است و نه با آن اما تاکید می‌کند “خانواده” بنیان جامعه است.

این کارگردان درباره چرایی انصراف از حضور در جشنواره فجر گفت: به درخواست خودمان و صلاحدید این‌که فیلم آسیب زیادی نخورد آن را در جشنواره فجر شرکت ندادیم و این‌طور نبود که «سرکوب» رد شده باشد. این تصمیم را هم از این جهت گرفتیم که اگر فیلم در جشنواره شرکت می‌کرد بنا به برخی گفته‌هایی که به ما منتقل شد، باید بخش‌های زیادی از آن را حذف می‌کردیم اما این امکان هم بود که با کمک اصلاحات کمتر به اکران عمومی برسانیم که طبعاً برای من هیچ امری مهم‌تر از اکران نبود.

رضا گوران با اشاره به همراهی بازیگرانش در عدم حضور در جشنواره بیان داشت: بازیگرانم حاضر نشدند فیلم با تعدیل و حذف در جشنواره به نمایش درآید و معتقد بودند که بهتر است فیلم به اکران عمومی برسد و همراهی آن‌ها برای این تصمیم که در جشنواره نباشیم تا حجم ممیزی بالا نرود برای من بسیار ارزشمند بود.