1

رضا میرکریمی با تکذیب گفته‌های حیدریان مبنی بر احتمال تجمیع دوباره جشنواره‌های فجر ادعا کرد⇐با حیدریان رفیق هستم/اگر خودم هم بخواهم به‌خاطر دوستانم نمی‌توانم جشنواره جهانی(؟) را رها کنم/رتبه جشنواره جهانی(؟) فجر قطعا از ۱۰ جشنواره جهانی درجه الف بالاتر است!!

سینماروزان: اظهارات اخیر محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره تصمیم گیری مجدد پیرامون تجمیع مجدد جشنواره های ملی و جهانی فجر و تأکید بر آن که  تکلیف این مسأله ظرف ۲ ماه آینده مشخص می شود(اینجا را بخوانید) با واکنش رضا میرکریمی دبیر بخش بین الملل جشنواره فجر مواجه شد.

به گزارش سینماروزان میرکریمی در گفتگو با «ایسنا» اظهار کرد: من با آقای حیدریان جدا از بحث کاری رفیق هستم و در مذاکرات شفاهی چنین چیزی مطرح نشده است. با این حال از آنجا که هر دو ما در این روزها مشغولیت زیادی داریم، طبیعی است که موضوع را برای روزهای بعد نگه داریم تا درباره اندازه و شکل همکاری که مورد علاقه ایشان است صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: اما آنچه من شنیدم این است که ایشان چنین نظری (ملحق شدن جشنواره بین‌الملل به بخش ملی) ندارند و احتمالا سوءتفاهم ایجاد شده است.

میرکریمی درباره اینکه آیا قصد خودش بر ادامه دبیری این جشنواره است، افزود: به نظرم این حرکت را باید ادامه دهیم و حتی اگر من هم بخواهم، نمی توانم بخاطر دوستانی که با کمک آن‌ها جشنواره برگزار شده و آبروی خود را گذاشته‌اند و نیز به اعتبار تیمی که همراهی‌ام کرده‌اند،کناره‌گیری کنم. بنابراین تا جایی که امکان و شرایطش وجود داشته باشد سعی می‌کنم جشنواره را به نقطه خوبی برسانم.

میرکریمی درباره حضور بازرسان فیاپف و ارزش‌گذاری و درجه‌بندی جشنواره جهانی فجر هم توضیح داد: این اتفاق یک پروسه چند ساله است و ما سال‌هاست که در فدراسیون جهانی فیاپف عضو هستیم. براین اساس آن‌ها طبق درخواست ما بازرس خود را فرستادند و تمام مولفه‌هایی که لازم بود چک شده است، یعنی این بازرس خودش به طور رندوم به سالن‌های مختلفی سر زده و با فیلمسازان داخلی و خارجی و تماشاگران گفت‌وگو کرده است.

او افزود: آن طور که از صحبت‌های این بازرس مشخص شده نتیجه کار این بوده است که جشنواره جهانی فجر در تراز خیلی خوبی قرار دارد، به طوری که حتی برایش غیرمنتظره بوده است، ولی اینکه در هیأت رئیسه فیاپف چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست چون مثلا جشنواره فیلم پکن که سال‌هاست بسیار پرخرج برگزار می‌شود هنوز نتوانسته است هیچ گریدی (رتبه‌ای) بگیرد.با این حال ما این روند را شروع کرده‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم و رایزنی هم می‌کنیم ولی اعتبار خود را از آنجا نمی‌گیریم بلکه آن را از کار خود کسب می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه خودش چه پیش‌بینی‌ای از رتبه‌بندی جشنواره جهانی فجر دارد، گفت: اگر از من به عنوان کسی که فستیوال‌های مختلفی را دیده‌ام و حتی داور بوده‌ام بپرسید، می‌گویم که از جمع 15 فستیوال جهانی که گرید A دارند ما قطعا از 10 جشنواره، بالاتر هستیم یعنی بی‌شک از 10 مورد آن‌ها بالاتر هستیم.