1

رضا داوری اردکانی: جنتی می‌گفت هر چه می‌خواهید بنویسید و منتشر کنید/قوچانی مرا علم‌ستیز معرفی کرد!

سینماژورنال: رضا داوری اردکانی متفکر ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۷۷ ریاست فرهنگستان علوم ایران را برعهده دارد.

اردکانی که از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی به شمار می‌آید در گفتگویی تفصیلی با عبدالجواد موسوی در “کتاب هفته خبر” نکات جالبی را از همکاری با وزیر کنونی ارشاد در مجله ای به نام “نامه فرهنگ” بیان کرده؛ مجله ای که از اواخر دهه شصت تا اواسط دهه هشتاد به صاحب امتیازی معاونت بین الملل ارشاد منتشر می شد.

اردکانی در جایی از گفتگویش ماجرای مقاله ای انتقادی از محمد قوچانی که منجر به ریاست وی بر فرهنگستان هنر شده است را نیز بازگو کرده است.

جنتی میگفت هر وقت مجله چاپ شد من میخوانم

داوری اردکانی درباره همکاری با علی جنتی در ماهنامه “نامه فرهنگ”  می گوید: در داخل و خارج از ایران گاهی می نوشتند “نامه فرهنگ” ارگان وزارت ارشاد است اما اینطور نبود. علی جنتی مدیر مجله بود و من سردبیر بودم.

به گزارش سینماژورنال وی ادامه می دهد: هر وقت به او چیزی می گفتم و نظرش را می پرسیدم یعنی در مواردی که خودم شک داشتم آیا مصلحت است فلان مطلب را چاپ کنم یا نه میگفت هر چه میخواهید بنویسید و چاپ کنید. من حالا نمیخوانم و وقتی که مجله چاپ شد میخوانم. ایشان جز کارگشایی برای مجله هیچ کار دیگری نکرد.

مسجدجامعی خرج چاپ و حق التحریر را میداد

اردکانی درباره حضور احمد مسجدجامعی در این مجله هم چنین می گوید: مسجدجامعی فقط خرج چاپ و حق التحریر را میداد که البته ما حق التحریر زیادی هم نمیدادیم. خیلی اندک و ناچیز بود. ایشان فقط خرج اندک مجله را میداد. فروش هم برعهده ما نبود. من همواره نگران بودم مبادا این شائبه تقویت شود که “نامه فرهنگ” ارگان وزارت ارشاد است.

احمدی نژاد و صفار هم اصرار کردند که کار را ادامه بده

این فیلسوف درباره تعطیلی مجله در سال 1384 می گوید: آنها{دولت احمدی نژاد و وزارتخانه صفارهرندی} هم در کار ما مداخله نکردند و اصرار کردند که ادامه بده. خیلی اصرار کردند اما هرچه اصرار کردند و هر چه خودم به خودم فشار آوردم که این کار را ادامه دهم نمیدانم چرا نشد.

قوچانی تیترزده بود یک علم ستیز رییس فرهنگستان میشود

رضا داوری اردکانی واقعه نگاری ماجراهایی که در اواخر دهه هفتاد به ریاست وی بر فرهنگستان هنر منجر شد را نیز چنین روایت می کند: هشت سال آقای شریعتمداری تمام شده بود و میخواستیم رییس جدید را انتخاب کنیم. سه چهار نفر کاندیدا بودند برای این کار و اسم من اصلا مطرح نبود…ناگهان وقتی تشتتی برای پیدا کردن مدیر بعدی ایجاد شد و معلوم شد که به وفاق نمیتوانند برسند یکی خطاب به من گفت شما ریاست را برعهده بگیرید.

به گزارش سینماژورنال داوری ادامه میدهد: دو ساعت درباره این موضوع بحث شد و آنهایی که موافق و مخالف بودند حرفشان را زدند و در نهایت رای دادند و سه نفر مشخص شدند و من هم یکی از آنها بودم. نتیجه رای گیری را برای رییس جمهور وقت فرستادند. رییس دولت هفتم حدودا یک ماه و نیم نامه را گرفته بود اما حکم نزده بودند. در این فاصله ماجرا در روزنامه ها درز پیدا کرد و محمد قوچانی مقاله مفصلی نوشت که یک علم ستیز{یعنی من} رییس فرهنگستان می شود.

به قوچانی گفتم این آتشی است که شما در دامن من انداختید

داوری اردکانی درباره واکنش رییس دولت هفتم به مقاله قوچانی بیان می دارد: ایشان وقتی مطلب را دیده بود گفته بود این کاغذ را بیاورید و حکم من را امضاء کرد. بعدها به قوچانی گفتم شما این آتش را در دامن من انداختید.