1

رسانه نزدیک به مقامات شهری⇐به جز «فارسی وان» دو شبکه ماهواره ای دیگر هم تعطیل خواهند شد/این تعطیلی، اهرمی است برای دریافت بودجه بیشتر!

سینماروزان: بعد از اخبار متناقضی که درباره تعطیلی شبکه ماهواره ای «فارسی وان» شنیده می شد به تازگی سایت “فردا” منسوب به ارگانهای شهری از تعطیلی دو شبکه دیگر فارسی زبان با نامهای «یورونیوز» و «کلمه» خبر داده است.
به گزارش سینماروزان در تحلیل این رسانه این گمانه زنی هم طرح شده است که انتشار خبر تعطیلی این شبکه ها می تواند اهرمی باشد برای دریافت بودجه است.
متن گزارش “فردا” را بخوانید:
سه شبکه ضدایرانی با سه رویکرد سرگرمی، خبری و تفرقه‌افکن، به بهانه مشکلات مالی تعطیل می‌شوند. شبکه یورونیوز که زیر نظر اتحادیه اروپا اداره می‌شود و برنامه‌هایش به 13 زبان زنده دنیا از جمله فارسی برگردان می‌شود، تصمیم گرفته است تا آن طور که بخش فارسی بی‌بی‌سی نوشته «بخش اوکراینی این شبکه را تعطیل و بخش فارسی و عربی را تنها محدود به پخش اینترنتی» کند.
این تصمیم اعتصاب محدود کارکنان این بخش‌ها را نیز در پی داشته است. به نوشته تلویزیون «روسیا الیوم» فعالیت این دو بخش نیز قرار است به علت کمبود بودجه متوقف شود.
همچنین در چند روز گذشته، یکی از مجری‌های “فارسی وان” در برنامه خود اعلام کرد که هفته آینده آخرین قسمت این برنامه پخش می‌شود چرا که شبکه فارسی وان برای همیشه تعطیل می‌شود.
“فارسی وان” که با سرمایه‌گذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن (کمپانی رابرت مرداک) در سال 88 و در اوج فتنه فعالیت خود را آغاز کرده بود، حالا طبق اخبار در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. گفته می‌شود مشکلات مالی یکی از عوامل اصلی تعطیلی این شبکه ماهواره‌ای است.
همچنین در هفته گذشته تلویزیون “کلمه” (رسانه وهابی) اعلام کرده است که «به علت کمبود بودجه» فعالیتش برروی ماهواره متوقف خواهد شد. این شبکه در سال‌های اخیر، با پشتیبانی از سیاست‌های عربستان سعودی، به تریبونی برای تبلیغ وهابیت در بین فارسی‌زبانان تبدیل شده بود.پ
اهرمی برای دریافت بودجه؟
آنچه مشخص است این است که تعطیلی سه رسانه فارسی معارض خبری – سرگرمی – مذهبی، که هر سه نیز فعالیت خود را با کلیدواژه مشترک «مشکلات مالی» متوقف کرده‌اند، بی‌ارتباط با مشکلات مالی اتحادیه اروپا، برخی اتفاقات منطقه همچون پیروزی مقاومت در سوریه، نیست.
اما سناریوی دیگر این است که این رسانه‌ها با فشار تبلیغاتی روی اسپانسرها و مخاطبان، اولا دست به تبلیغ و خبرسازی زده‌اند تا بار دیگر نامشان در اخبار تکرار شود، ثانیا بتوانند از این خبر به عنوان اهرم فشاری برای جذب بودجه استفاده کنند تا بعد از وقفه‌ای دوباره برنامه‌های خود را روی ماهواره ببرند.
اما در این میان یک واقعیت غیرقابل‌انکار وجود دارد و آن اینکه؛ شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب به دلیل اشاعه دروغ و شایعه و فحشا، مخاطبان خود را خاصه پس از فتنه 88 از دست داده‌اند.