1

رسانه ملی اين تهيه‌كنندگان را نقره‌داغ مي‌كند؟

سینماژورنال/حامد مظفری: بالاخره شایعاتی که در روزهای اخیر درباره بدعت جدید رسانه ملی برای پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی طرح شده بود با انتشار تصویری از تعهدنامه جدیدی که این رسانه به هنگام عقد قرارداد پخش تیزر، پیش روی تهیه کنندگان می‌گذارد تأیید شد.

به گزارش سینماژورنال رسانه ملی که در هفته‌های اخیر  به دلیل رایگان و یا کم هزینه بودن تبلیغات آثار سینمایی از شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان از رقابت با این شبکه ها جا مانده، کوشیده با روشی تازه جلوی پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از شبکه‌های ماهواره ای را بگیرد.

اما این روش جدید هم بیشتر از آن که به نفع تهیه کنندگان باشد به نفع صداوسیما است. در این روش تازه، تعهدنامه ای پیش از عقد قرارداد پخش تیزرهای یک فیلم سینمایی خاص از رسانه ملی در برابر تهیه کننده قرار می گیرد و وی در جریان این امر قرار می‌گیرد که در صورت پخش تیزرهای این فیلم خاص از شبکه های ماهواره‌ای، این اقدامات صورت خواهد گرفت:

–قطع پخش تیزر از رسانه ملی

–پرداخت خسارات مادی ناشی از این امر توسط تهیه کننده

–نداشتن حق اعتراض تهیه کننده به تصمیمات بعدی رسانه ملی

–عدم پخش تیزرهای فیلمهای آتی تهیه‌کننده از رسانه ملی

همان طور که می بینیم در این تعهدنامه همه چیز به نفع رسانه ملی پیش می‌رود و اصلا حتی تبصره ای قرار داده نشده که مثلا ممکن است تیزر یک فیلم خاص به دلیل همزمانی اکران در کشوری خارجی، توسط پخش کننده خارجی فیلم در شبکه های فارسی زبان پخش شود.

تهیه کنندگان به دنبال به چالش کشیدن شبکه‌های ماهواره‌ای هستند

این اتفاق را بگذارید کنار تلاشهایی که اتحادیه تهیه کنندگان برای پیگیری حقوقی زیر پا گذاشتن کپی رایت توسط شبکه های فارسی زبان ماهواره ای دنبال می‌کند.

اتحادیه تهیه کنندگان مدتیست که به دنبال پیدا کردن راه حلی بین‌المللی برای مقابله با سوءاستفاده شبکه‌های ماهواره ای از آثار سینمای ایران است. مدتهاست شبکه‌های ماهواره ای آثار ایرانی را بلافاصله بعد از عرضه در شبکه خانگی روی آنتهای خود می فرستند و بدین طریق ضرر غیرقابل جبرانی را به تهیه‌کنندگان بخش خصوصی وارد آورده اند. اتحادیه تهیه‌کنندگان به دنبال آن است که به طرق قانونی جلوی این اتفاق را بگیرد و در این زمینه پیگیریهای موفقیت آمیزی را هم داشته است.

به جای تعهدنامه، اله‌مان‌های تشویقی را بیشتر کنید

تعهدنامه رسانه ملی و تلاشهای اتحادیه تهیه کنندگان را کنار هم بنگریم یک چیز دستگیرمان می شود و آن هم اینکه گویا در کشور ما هنوز که هنوز است بر سر حل ساده ترین مسائل هم باید عجیب ترین اتفاقات را به چشم بنگریم.

رسانه ای که به واسطه امکانات خود می تواند ملجأیی باشد برای تهیه کنندگان وقتی می‌بیند در کورس رقابت از یک سری شبکه ماهواره ای جامانده به جای آن که بکوشد با اعطای تسهیلات تشویقی بیشتر به اهالی سینمای ایران شرایطی را فراهم کند برای به حاشیه رفتن شبکه های ماهواره ای، سنگی تازه را پیش پای تهیه کنندگان می گذارد.

آن هم تهیه کنندگانی که صنف رسمی آنها همه تلاشش را می کند تا یک بار برای همیشه شبکه های ماهواره ای را به خاطر نادیده گرفتن حق مولف به چالش بکشد.

سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی بهتر نبود رسانه ملی هم به کمک تهیه کنندگان می‌آمد و سعی می‌کرد به طرق مختلف آنها را دلگرم کند به ادامه راهشان در برابر شبکه های ماهواره ای؟

آیا اعضای اتحادیه تهیه کنندگانی که دارد به صورت کاملا قانونی و البته با گماردن وکلای بین‌المللی از شبکه‌های ماهواره ای اعاده حق می‌کند نباید در این شرایط بیش از گذشته حمایت رسانه ملی را پشت خود ببینند؟

رسانه ملی پشت تهیه کنندگان باشد

به نظر می رسد رسانه ملی که نشان داده مدیران تازه‌اش به فکر انداختن طرحی نو برای اداره آن هستند در این شرایط می‌تواند با قرار گرفتن پشت تهیه کنندگان و البته حمایت از محصولاتشان بدون قرار دادن تعهدات دست و پاگیر، آنها را در پیگیری حقوقی شکایت از شبکه های ماهواره ای دلگرمتر کند.