1

رسانه اصولگرا: “رستاخيز” درويش آينه عبرت مجيدي شد

سینماژورنال: در حالی که حدودا دو هفته تا آغاز اکران “محمد(ص)” مجید مجیدی زمان باقیست گمانه زنیهایی شکل گرفته درباره اینکه آیا نمایش چهره برخی نزدیکان پیامبر(ص) در این فیلم به مانند “رستاخیز” حاشیه ساز نخواهد شد؟

به گزارش سینماژورنال روزنامه اصولگرای “جوان” با نگارش یادداشتی با تیتر “رستاخیز درویش آینه عبرت مجیدی شد” به قلم محمدصادق عابدینی از این گفته که سرنوشت “رستاخیز” می تواند تجربه ای درس آموز باشد برای عوامل “محمد(ص)”.

سینماژورنال متن کامل یادداشت “جوان” را ارائه می دهد:

هراس از دچار شدن به سرنوشت “رستاخیز”

تکاپوی سازندگان فيلم محمد(ص) براي تأييد و همراهي مراجع تقليد با اين فيلم را مي‌توان نشانه نوعي هراس پنهان در ميان مجيد مجيدي و سازمان سينمايي در دچار شدن فيلم «محمد(ص)» به سرنوشت فيلم «رستاخيز» دانست، دو فيلمي كه خطوط قرمز را در باور‌هاي مذهبي ناديده گرفته‌اند.
براي احمدرضا درويش كه در مراسم رونمايي از فيلمش بسياري از شخصيت‌هاي كشوري از جمله اعضاي هيئت دولت حضور داشتند، باورش سخت بود كه از تحت‌تأثير قرار گرفتن مدعوين و تشويق‌هاي آنها، كار به جايي برسد كه حتي عده‌اي به دنبال گرفتن حكم تكفير وي برآيند. داستان صعود و سقوط فيلم «رستاخيز» كه مدت‌ها طرفداران سينماي ديني را در انتظار خود گذاشته بود و همه شرايط براي موفقيت آن متصور مي‌شد تا تهديد، تحريم و توقيف اين فيلم، داستان غم‌انگيزي است كه مي‌تواند آينه عبرت ديگر فيلم مذهبي آماده اكران باشد.

درويش و مجيدي، نقاط اشتراك
در روز تدفين دو شهيد گمنام غواص در حوزه هنري، دو كارگردان صاحبنام كشور با حضور در مراسم و قرار گرفتن در مقابر در نظر گرفته شده، حال و هواي معنوي خاصي را به مراسم بخشيده بودند. مجيد مجيدي و احمدرضا درويش به غير از حضور در اين مراسم و قرار گرفتن در كنار يكديگر، مشتركات ديگري را نيز دارند. هر دوي آنها در سينماي ايران اسم و رسمي دارند و هر دوي آنها آخرين ساخته‌هاي سينمايي‌شان را به تاريخ اسلام و وقايع مهم و جنجال‌برانگيز اين تاريخ اختصاص داده‌اند.

هر دوي اين كارگردان‌ها براي ساخت فيلم‌هاي خود با نهاد‌هاي ديني هماهنگي كامل داشته‌اند، بودجه هر دوي فيلم‌ها نيز با حمايت نهاد‌ها تأمين شده و هر دوي فيلم‌ها مدعي پرچمداري سينماي ديني بودند. درويش چندين سال مشغول ساخت «رستاخيز» بوده و مجيدي نيز زمان زيادي را درگير فرايند ساخت «محمد(ص)» بوده است.

اين دو فيلم با فاصله يك سال از همديگر به جشنواره فجر رفتند و اين فاصله يك ساله باعث شد تا فيلم درويش با فراز و نشيب‌هاي زيادي روبه‌رو شود و هم‌اكنون اين امكان نيز وجود دارد تجربه‌اي كه براي درويش پيش آمد براي مجيدي نيز تكرار شود. يكي از دلايلي كه مي‌تواند پتانسيل حاشيه‌ساز شدن اكران فيلم «محمد(ص)» باشد، نشان دادن تمثالي از حضرت نبي‌اكرم(ص) باشد، كاري كه مصطفي عقاد در زمان ساخت فيلم «الرساله» از پرداختن به آن خودداري كرد.
درويش نيز در «رستاخيز» چهره تمثالي از حضرت عباس(ع) و جوانان بني‌هاشم را نشان داد و روايتش از عاشورا با روايت‌هاي متداول فرق‌هاي محسوسي داشت. موضوعي كه برخي از جريان‌هاي ديني در داخل كشور آن را نشانه توهين كارگردان به اهل بيت(ع) قلمداد كرده و حاشيه‌هاي فراواني تا به امروز براي اين فيلم به وجود آورده‌اند. هم‌اكنون نيز «رستاخيز» در تعليق به سر مي‌برد. اين سرنوشت مي‌تواند در قياسي بزرگ‌تر براي مجيدي اتفاق بيفتد؛ فيلمي كه قرار است اكران‌هاي گسترده بين‌المللي داشته باشد و از همان ابتداي توليد نيز برخي از كشورهاي منطقه در برابر آن موضع خصمانه گرفتند و حتي براي ساخت فيلمي براي رقابت با فيلم مجيدي اعلام آمادگي كردند.

   مجيدي نگراني‌هاي دروني و بيروني 
مجيد مجيدي در روز سه‌شنبه فيلم «محمد(ص)» را براي چهره‌هاي برجسته حوزه علميه قم و جمعي از مبلغان اكران كرد. اين كارگردان پيش از اين نيز چند اكران ديگر براي مسئولان كشوري و روحانيون برجسته داشته است.

در حاشيه اكران سه‌شنبه، مجيدي براي حضار در سينما گفت: نسخه نهايي فيلم را به مراجع نشان داديم و همگي آنها محتواي زندگي اين اثر را تأييد كردند.

داشتن تأييديه از مراجع يكي از مواردي بود كه درويش نسبت به آن كمي تعلل كرد و تنها توانست حمايت چند تن از مراجع را به دست آورد اما انگار مجيدي تصميم گرفته حمايت قاطعي را از مراجع براي اكران فيلم در كشور به دست آورد. اين كارگردان با حضور در تركيه نيز فيلم را به شخصيت‌هاي ديني اين كشور نشان داده و حمايت چند چهره را نيز به دست آورده است.

آنچه اكنون بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند باعث نگراني كارگردان فيلم «محمد(ص)» شود، اين است كه جريان‌هاي تكفيري در منطقه و روحانيون وهابي كه نفوذشان در برخي از همسايگان كشورمان غيرقابل انكار است، در زمان اكران بين‌المللي اين فيلم با مواضع خود باعث تخريب فيلم «محمد(ص)» و تحت‌الشعاع قرار دادن جايگاه فرهنگي كشورمان در سطح بين‌الملل شوند.