1

رسانه اصلاح‌طلب خطاب به نمایندگان مجلس⇐در تحقيق و تفحص عادلانه، تمايزي بين جشنواره‌هاي مختلف ارگانی قائل نباشید!/چرا جشنواره‌هایی مثل مقاومت و عمار که با بودجه‌های ارگانی برگزار می‌شوند و بسيار كارآمد معرفي مي‌شوند مورد تحقيق و كنكاش قرار نمي‌گيرند؟/در کنار جشنواره‌های کودک، حقیقت، کوتاه و فجر، تحقیق و تفحص از جشنواره‌های مقاومت و عمار را هم در دستور کار قرار دهید!

 

سینماروزان: اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس در لزوم تحقیق و تفحص مالی در جشنواره‌های دولتی همچون کودک، فجر، کوتاه و حقیقت که حتی در دل کرونا هم اصرار به برگزاری آنها وجود دارد با واکنش روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد مواجه شده است.

متن واکنش روزنامه اعتماد به این اظهارنظر را بخوانید:

حجت‌الاسلام محمدتقي نقدعلي نماينده مردم خميني‌شهر و عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در صفحه شخصي خودش در توييتر نوشت: جلوي فساد در هر جا كه باشد بايد ايستاد چه در مجموعه‌هاي اقتصادي و چه در فرهنگ. در راستاي درخواست فعالان هنري در خصوص ريخت‌وپاش‌ها تحقيق و تفحص از جشنواره‌هاي برگزار شده توسط وزارت ارشاد همچون جشنواره فجر، جشنواره فيلم كودك، و نوجوان و … كليد خورد. ( 1/9/99)

طبق اصل 76 قانون اساسي اين حق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است كه در تمام امور كشور تحقيق و تفحص كنند و با تشخيص سره از ناسره قانون‌شكنان و متجاوزان به حقوق ملت ايران را به دست عدالت بسپارند. امروز مبارزه با فساد و رانتخواري به مطالبه ملي تبديل شده و با توجه به رشد فزاينده فساد در ايران انتظار مي‌رود مجلس اصل تحقيق و تفحص و نظارت بر عملكرد دستگاه‌هاي كشوري و لشكري را به صورت ثابت در دستور كار قرار دهد و تا خشكاندن ريشه‌هاي فساد حداقل يك روز در هفته به آن بپردازد. در اين ميان شائبه سياسي و جناحي برخورد كردن

نمايندگان با حق تحقيق و تفحص در امور فرهنگي و هنري بسيار پررنگ است و لازم است نمايندگان براي اثبات حسن نيت‌شان تدابير بيشتري بينديشند. از مضمون و فحواي توييت عضو كميسيون كشاورزي مجلس اين‌طور برداشت مي‌شود كه گويا قرار است تنها جشنواره‌هاي فيلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نظیر کودک و فجر و حقیقت و کوتاه، مورد تحقيق و تفحص مجلس قرار گيرند و ساير جشنواره‌هاي فيلم از اين قاعده مستثني شده‌اند.

سالانه ده‌ها جشنواره موضوعي فيلم مانند؛ مقاومت، عمار، صد ثانيه‌اي، … با بهره‌مندي مستقيم و غيرمستقيم از بودجه عمومي كشور توسط ارگان‌ها و نهادهاي حاكميتي برگزار مي‌شود. اين جشنواره‌ها كه از بودجه‌هاي ميلياردي برخوردارند و توسط رسانه‌هاي حكومتي، بسيار موفق و كارآمد معرفي مي‌شوند و داراي نوعي مصونيت و حمايت همه‌جانبه هستند، مورد تحقيق و كنكاش قرار نمي‌گيرند.

در اين جشنواره‌ها اغلب با انبوهي از آثار مواجهيم كه با استانداردهاي فيلمسازي فاصله دارند، مخاطب رغبت و تمايلي براي مشاهده اين توليدات نشان نمي‌دهد، سوژه‌هاي بكر ناقص و غيردراماتيك خلق مي‌شوند، در گيشه با شكست سنگين مواجهند و آثار توانايي ندارند بخش محدودي از هزينه هنگفت توليد را تامين كنند.

متوليان اين جشنواره‌ها كه عناوين و شعارهاي مهم و استراتژيك حاكميت را يدك مي‌كشند پيرامون چندوچون جشنواره حاضر به پاسخگويي نيستند و از شفاف‌سازي طفره مي‌روند.  دست اندركاران اين جشنواره‌ها گويا فراموش كرده‌اند كه توليد اثر كليشه‌اي و فاقد مخاطب به مفهوم ريخت و پاش و اتلاف بودجه عمومي كشور است، هرچند اين كنش با شعارهاي پرمسماي انقلابي و ارزشي همراه باشد.

نمايندگان مجلس بهتر است با تحقيق و تفحص عادلانه و به دور از تمايلات و اغراض سياسي و حزبي جلوي اين ريخت وپاش‌ها را بگيرند و تمايزي بين جشنواره‌هاي وزارت فرهنگ و ساير ارگان‌ها قائل نباشند.

نتايج تحقيق و تفحص از جشنواره‌هاي فيلم در صورتي اعتبار دارد و مورد استقبال جامعه سينمايي ايران قرار مي‌گيرد كه توسط متخصصان هنري و سينمايي اجرا شود. همچنين تحقيق و تفحص از جشنواره‌هاي فيلم بايد به گونه‌اي باشد كه به رشد و بالندگي سينماي ايران بينجامد، هنرمندان و سينماگران را به خلق آثار اميدوار سازد، فرصت‌طلبان و شبه‌هنرمندان را از صحنه خارج كند، فيلمسازان نخبه شناسايي شوند، بودجه‌هاي سينمايي در اختيار فيلمسازان حرفه‌اي قرار گيرد و سينماي ايران بيش از گذشته در عرصه بين‌المللي بدرخشد.