1

رخشان بنی‌اعتماد در توجیه کنار گذاشتن فیلمسازی داستانی⇐فضای سینمای داستانی تغییر کرده و برایم کاملا غریبه است!/انگار نه انگار که گیس من در این سینما سفید شده!/انگار نه انگار که از اولین روزهای شکل‌گیری سینمای نوین ایران(!!!) تجربه‌ سینمایی داشتم!!!/«قصه‌ها» را در دوران معجزه هزاره سوم{احمدی نژاد؟؟} ساختم!/ بعد از تغییر{احمدی‌نژاد؟} باز تصميم‌گيرنده، مديران مياني سينما با تفكر بازمانده از آن دوران‌اند!!

سینماروزان: رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلمسازان نزدیک به جریان اصلاح طلبی بود که در هشت سال احمدی نژاد دو فیلم «خون بازی» و «قصه ها» را ساخت اما این دومی را اکران نکرد تا دولت اعتدال روی کار بیاید. بعد از اکران محدود «قصه ها» در گروه هنروتجربه در دوران اعتدال هرچند پیش بینی میشد این فیلمساز باز هم فیلم داستانی بسازد اما بنی اعتماد کلا فیلمسازی داستانی را کنار گذاشت و به سراغ تولید مستندهایی مانند «کارستان»، «آی آدمها» و «توران خانم» رفت.

بنی اعتماد در چرایی کنار گذاشتن فیلمسازی داستانی به نازنین متین‌نیا در «اعتماد» گفت: اين‌طور نيست كه اراده‌اي براي نساختن فيلم داستاني داشته باشم، اما حال و هوايم در سينماي مستند خيلي بهتر است. البته تجربه تلخ بعد از فيلم «قصه‌ها» و مشكلات آن‌هم بي‌تاثير نبود.

این کارگردان 64ساله در توضیح تلخیهای جریان فیلمسازی داستانی بیان داشت: متوجه شدم فضاي سينماي داستاني كاملا تغيير كرده و برايم كاملاغريبه است. انگار نه انگار كه چهل سال است گيس من در اين سينما سفيد شده. انگار نه انگار كه از اولين‌ روزهاي شكل‌گيري سينماي نوين ايران، تجربه‌هاي مختلف در سينما داشته‌ام و به فيلمسازي رسيده‌ام.

رخشان بنی اعتماد افزود: تغيير فضاي سينما، براي من و سينماي داستاني فاصله ايجاد كرد. من يا نسل من، سينما را اين‌طور شناختيم كه مفهوم‌سالاري در آن معنايي نداشت. اما ناگهان ديديم كه سالارهاي مختلفي در سينما تعريف شده طبيعتا در اين مقطع سني‌اي كه من هستم فرصت زيادي ندارم و بايد هر چه بيشتركار كنم. عطش من براي كارهاي نكرده آنقدر زياد است كه وقت و زماني براي تحمل اين فضاها يا جنگيدن با آن را ندارم...ترجيح مي‌دهم اگر خواستم كار سينمايي انجام ‌دهم، در شرايط آسوده باشم. نمي‌خواهم مدام در حال دويدن و جنگيدن از پيدا كردن سرمايه تا مجوز اكران براي سينماي داستاني باشم. 

بنی اعتماد در پاسخ به این پرسش که آیا زمان ساخت «قصه ها» که در دل دولت احمدی نژاد بود اوضاع بهتر از این روزها بود که آن زمان فیلم ساخت و حالا نمیسازد، اظهار داشت: «قصه‌ها» را در دوران معجزه هزاره سوم! ساختم كه شرايط از امروز هم سخت‌تر بود. اما بعد از آن، نه تنها شرايط حرفه‌اي فيلمسازي كه حتي اخلاق حرفه‌اي در سينما هم به سمتي حركت كرد كه براي من عجيب و غريب و دور بود. فضاي بيروني سينما بر فضاي داخلي سينما هم تاثير گذاشت و همه‌چيز تغيير كرد. حتي اين تاثير آنقدر روي مديران مياني سينما زياد بود كه حتي بعد از تغييرات هم باز تصميم‌گيرنده، مديران مياني سينما با همان تفكر بازمانده از همان دوران بودند.