1

راه‌اندازی برنامه آموزش نقد به نوجوانان توسط مؤسس رسانه منسوب به شمقدری⇔تفکیک جنسیتی هم لحاظ شده!

سینماژورنال: قرار است به‌زودی برنامه‌ای ٢٦قسمتی  با محوریت آموزش سینما در شبکه کودک و نوجوان پخش شود.

به گزارش سینماژورنال فارغ از نام این برنامه “یک حبه نقد” که کاملا برآمده از نام فیلم “یه حبه قند” رضا میرکریمی است تهیه کنندگی این برنامه را هم سیداحمدرضا دانش برعهده دارد؛ دانش هموست که در دولت سابق یک خبرگزاری سینمایی راه انداخت؛

این خبرگزاری از حمایتهای سازمان سینمایی سابق به ریاست جواد شمقدری برخوردار بود ولی بعدتر و با تغییر دولت دانش از مدیریت آن رسانه کنار رفت.

حالا دانش به سراغ برنامه سازی تلویزیونی آن هم در شبکه کودک و نوجوان آمده؛ یعنی همان شبکه ای که مدیرش محمد سرشار آقازاده محمدرضا سرشار از جمله چهره های ادبی وابسته به جریان اصولگراست.

جالب اینجاست که دانش از مسعود فراستی دعوت کرده که در این برنامه مبانی نقد را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد.

برنامه ای دور از حاشیه

دانش درباره محتوا و شکل این برنامه به «شرق» گفت: «هدف ما در این برنامه آموزش سینما به گروه سنی نوجوانان است که در این مسیر از حضور منتقدانی شناخته‌شده همچون مسعود فراستی و دیگران بهره می‌بریم».
این تهیه‌کننده در برابر این پرسش که اسامی سایر منتقدان و کارشناسان چیست، پاسخ داد: «چون هنوز اسامی قطعی نشده‌‌اند، بهتر است دراین‌باره اظهارنظری نکنم. ولی آیتم‌های آقای فراستی تاکنون ضبط شده‌‌اند».


همچنین درباره این نکته که اساسا مسعود فراستی به دلیل ادبیاتی که در نقد فیلم‌ها به کار می‌گیرد، چندان مورد رضایت اهالی سینما نیست، در این صورت دستور زبانی که برای تربیت نسل نوجوان به کار می‌برد از چه لحنی خواهد بود، چنین واکنش نشان داد: «برنامه ما ناظر بر حاشیه‌سازی اطراف سینما نیست. ما از دانش و سواد مسعود فراستی در دنیای نقد بهره می‌بریم. مبنای ما همان هدفی است که در برنامه داریم. همه ما می‌دانیم که ایشان توانایی چنین کاری را دارند. آقای فراستی در این برنامه فقط مبانی نقد را براساس اصول تئوریک تدریس می‌کنند. شکل برنامه ما هم به این صورت است که گروهی از نوجوانان در استودیو حضور پیدا می‌کنند و در هر برنامه یک فیلم سینمایی نمایش داده می‌شود و بعد از فیلم آنها درباره فیلم نظر می‌دهند. در این میان آیتمی داریم با نام «کلاس نقد» که با حضور مجری- کارشناس اداره می‌شود و افرادی همچون آقای فراستی و سایر کارشناسان و منتقدان درس می‌دهند. درمجموع در برنامه ما قرار است ٢٦ فیلم به نمایش درآید».

آموزش نقد محتوایی
همچنین وی درباره روش‌مندی و اصول نقد گفت: «روش نقدها بستگی به خود استادان دارد و همین‌جا باید بگویم که نقد‌های این برنامه فقط ناظر بر محتواست».
او در پاسخ به این سؤال که فیلم‌ها بر چه معیاری انتخاب می‌شوند، عنوان کرد: «بیش از هر چیز موضوع فیلم‌ها باید به گونه‌ای باشد که نوجوانان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر شخصیت اول فیلم یک نوجوان باشد، آن فیلم در اولویت است. فیلم‌ها متنوع هستند و شامل آثار ایرانی، خارجی و انیمیشن می‌شوند».

تولید برنامه با تفکیک جنسیتی
دانش درباره مطرح‌شدن ایده این برنامه عنوان کرد: «ایده اولیه از طرف شبکه به من پیشنهاد داد و بعد از آن جلسات متعددی تشکیل شد و بعد از سبک و سنگین‌کردن ایده‌ها برنامه به این نقطه رسید. ناگفته نماند که ما از مدارس مختلف حدود ٢٠٠ نفر از دانش‌آموزان با فرهنگ‌های مختلف را انتخاب کردیم و سعی داشتیم در انتخاب‌هایمان قشر خاصی را پوشش ندهیم و از همه اقشار استفاده کنیم».

احمدرضا دانش در پایان افزود: «این برنامه در دو بخش مجزای دختران و پسران، با رده سنی ١٣ تا ١٨ سال قرار است از هفته آینده از شبکه نوجوان پخش شود».

فراستی: به نظرم بد نشده
مسعود فراستی نیز در برابر این پرسش که تاکنون مخاطبان شما در برنامه‌های نقد سینما در تلویزیون دست‌کم با دانش پایه‌ای نقد آشنا بوده‌‌اند، اما حالا نحوه آموزش نقد و روش‌ شما در برنامه «یک حبه نقد» چه خواهد بود، گفت: «این موضوعی است که نمی‌توان درباره آن پشت تلفن حرف زد. من مباحثی را که پشت‌تلفنی نیست کاملا متوجه هستم. باید درباره آن حضوری حرف بزنیم».


او همچنین نظر خود درباره آیتم‌های ضبط‌شده با حضور خودش را این گونه بیان کرد: «به نظرم بد نشده است. اما تا برنامه پخش نشود به این راحتی نمی‌توانم درباره آن نظر بدهم. فقط امیدوارم برنامه به گونه‌ای باشد که نوجوانان با مبانی نقد آشنا شوند و برای آنها مفید باشد».