1

رامبدجان!‌ تیزرتان ترغیب‌مان کرد به پُک زدن قلیان…

سینماژورنال: نه تنها رامبد جوان امسال به عنوان بازیگر “آزادی مشروط” حسین مهکام را در جشنواره دارد بلکه در برخی سانسها و قبل از نمایش فیلم نیز تیزری که همه کاره آن رامبد است روی پرده می رود.

تیزری که رامبد هم بازیگر اصلی آن است و کاراکترهای مختلفی را در آن ایفا میکند و هم بعنوان راوی در آن حضور دارد. بنظر میرسد نویسنده و کارگردان این تیزر که هدفش مبارزه با استعمال فراوان دخانیات در ایران است نیز خودِ رامبد بوده باشد چراکه فضای کار به شدت شبیه است به فضای شاد و شوخ و شنگی که وی اخیرا در “خندوانه”اش ارائه داده بود.

رامبد جوان در این تیزر در قالبهای مختلف درآمده و با بیانی طنازانه می کوشد که مضرات اعتیادهای مختلف از اعتیاد به سیگار گرفته تا قلیان و دیگر مخدرها را بیان کند و البته همین طنازانه بودن اثر است که به نقض غرض منجر میشود یعنی مخاطب بجای آن که حین تماشای تیزر نسبت به مصرف مخدر حس بد پیدا کند از نماهایی که در آن رامبد را با گریمهای مختلف در حال کشیدن سیگار یا قلیان می بیند لذت هم می برد!

ای کاش بازیگری جز رامبد ایفای نقشها را انجام می داد

البته نبوغ کارگردانی رامبد که به همین زودیها یک کمدی به نام “خندنده” را هم کلید خواهد زد در این تیزر هم نمایان است و لحظه ای از تیزر نیست که در اجرا مشکل داشته باشد اما مساله همان نقض غرض بودن کار است؛ با شوخی و خنده و طنازی و البته بدون پرده برداری از عمق فاجعه ای که مخدر بر پیکر آدمی برجای میگذارد سخت بتوان یک معتاد را از اعتیادش دور ساخت.

از همه مهمتر اینکه حضور یک شخصیت طناز یعنی خود رامبد برای ایفای نقش در تیزر هم بهتر بود که صورت نمی گرفت. سالهاست مخاطبان ما رامبد را با کارهای طنزش می شناسند و حالا که او میخواهد در قالب معتادین به قلیان یا سیگار از بدیهای مصرف مخدر بگوید کسی او را جدی نمی گیرد.