1

رائد فریدزاده معاون بین‌الملل فارابی مطرح کرد⇐ رقم برپایی چتر کن نصف شده!/فقط دو نفر از فارابی در کن حضور داشتند!/فارابی برای شرکت در بازار کن حدود ۳۳ هزار یورو(حدود یک میلیارد) برای ۱۱ شرکت هزینه کرد!/#عنکبوت_مقدس را ندیدم چون بلیت نبود!/صد دیدار در زیر چتر سینمای ایران برگزار شد که ۲۵ دیدار با مدیران جشنواره ها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک بود!/تولید مشترک با چین، منتفی است!/به دنبال تولید مشترک با ارمنستان، هند و استرالیا هستیم!/ فیلم #اقبال_لاهوری با مشارکت پاکستان تولید خواهد شد!/معاون نظارت، بازبینی فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره‌های خارجی را در الویت قرار خواهد داد

سینماروزان: چتر سینمای ایران سالیان سال است که در همسایگی اسپانیا و ایتالیا در بازار کن برپا می‌شود و بعضی‌ها در تلاش هستند که ایران همین جایگاه را از دست بدهد. از آن سو عربستان پس از یک وقفه، پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینه‌های زیادی خرج کردند و با برنامه‌های زیاد، ادعا داشتند که در حال تبدیل به قطب سینمای منطقه هستند.

رائد فریدزاده -معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی – در نشست تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ که با حضور احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی فارابی برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: شرایط به گونه‌ای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران می‌تواند از میان برود و متاسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال نحیف‌تر می‌شود و امسال فقط دو نفر از فارابی حضور داشتیم. از این منظر این انتقاد به ما وارد است و اگر مدتی بعد ارقام مربوط منتشر شود، دیدن نصف شدن رقم برپایی چتر ایران نسبت به گذشته جای خوشحالی ندارد. یادآوری می‌شود که در کنار بخش خصوصی ، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند.

او تاکید کرد: سمت و سوی جشنواره کن و بازارش به سمتی می‌رود که “متاورس/واقعیت مجازی” را به عنوان بخشی از جریان جدید تولید لحاظ کند. بحث فناوری های نوین VR و متاورس یکی از جدی ترین مباحث کن امسال و صنعت سینما بود که به صورت پررنگی در این جشنواره جریان داشت؛ موضوعی که سینمای جهان به ناگزیر به این سمت می‌رود.

فریدزاده در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که از فارابی به کن رفته و هزینه‌هایشان گفت: از فارابی فقط دو نفر در بازار کن حضور داشتیم و آمار دقیق هزینه شده از سوی فارابی برای شرکت در بازار نیز حدود ۳۳ هزار یورو(حدود یک میلیارد تومان) شامل غرفه ، بلیت، ویزا، تجهیزات و … است.‌ البته زیر چتر سینمای ایران حدود ۱۱ شرکت دیگر هم حضور داشتند.

او در پاسخ به اینکه آیا فیلم “عنکبوت مقدس” را که این روزها کلی واکنش داشته در جشنواره کن دیده یا خیر و آیا اگر ضرورتی به موضع‌گیری بوده چرا در همان جشنواره کن این کار انجام نشد؟ گفت: من فیلم را ندیدم چون سایت جشنواره کن در همان روز اول هک شد و دریافت بلیت ناممکن بود، بجز تعداد محدود و اندکی از خبرنگاران که به شکلی می‌توانستند فیلم را ببینند. با این حال اگر می‌شد هم من فیلم را به دلایل شخصی نمی‌دیدم و فکر می‌کنم الان بعد از اینکه فیلم دیده شده، می‌شود اظهار نظر کرد.

او افزود: اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی که دارد می‌تواند به ساحت امام رئوف توهین کند خیال واهی است، اما کسی می‌تواند روحیه مومنین را خدشه‌دار کند و علی عباسی کارگردان هم در این‌باره صحبت کرده که پیرامون جامعه آن فرد -سعید حنایی کاراکتر اصلی عنکبوت مقدس- فیلم ساخته و براین اساس به ملتی که دلبسته امام بوده توهین کرده است. پس باید صبر می‌کردیم که اول فیدبک‌ها بیرون آید بعد موضع گیری صورت می‌گرفت. درباره شخص خودم بگویم که من زاده مشهدم و اگر در جا و مقامی بخواهم قرار بگیرم که به بخشی از آنچه برایم عزیز است و حریم من تعرضی می‌شود، در آنجا حضور پیدا نمی‌کنم ضمن اینکه حتی اگر اجبار به حضور بود باز هم بلیت پیدا نمی‌شد.

او در بخشی دیگر درباره تولیدات مشترک برنامه‌ ریزی شده بیان کرد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بین‌الملل باید زیرساخت‌های تولید مشترک را هدف قرار داد و ما در این راستا سعی کردیم فعالیت کنیم. در این مدت۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده که ۲۵ دیدار با مدیران جشنواره ها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسه‌های ما بود.‌

این مدیر سینمایی در پاسخ به  اینکه با چه کشوری تولید مشترک قطعی شده و چرا خبری از تولید مشترک با چین که قبلا اعلام شده بود نیست؟ گفت: چین قرار بود اتفاقی را عملی کند ولی شرکت چینی که قرار بود با یکی از فیلمسازان مطرح ایرانی کار کند با تغییر ساختارش پروژه را قبول نکرد. بجز این، پیشنهادهای اولیه‌ای از صربستان بوده و تفاهم نامه مشترک داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شده ولی بجز آنها استرالیا و هند هم گفت‌وگوهایی شده است.

در ادامه‌ در پاسخ به سوالی درباره برگزاری یکپارچه جشنواره فیلم فجر و واکنش کسانی که طرف دعوت جشنواره فجر هستند، گفت: بازار جشنواره فجر همواره فرصت خوبی بوده که نمایندگان خارجی برای انتخاب فیلم حضور می‌داشتند. ما در آنجا صحبت کردیم و از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده و بسان قبل به صورت یکپارچه برگزار خواهد شد.

فریدزاده درباره سینماگران علاقمند به حضور در جشنواره‌های خارجی تاکید کرد: در هماهنگی با معاون نظارت و ارزشیابی مقرر شده، تهیه‌کننده‌هایی که فیلم‌های آنها در جشنواره های خارجی پذیرفته شده، تسریعی در کار بازبینی فیلم های آنها صورت گیرد تا بعد از دریافت مجوز راهی جشنواره شوند‌.

نشست رائد فریدزاده معاون بین‌الملل فارابی
نشست رائد فریدزاده معاون بین‌الملل فارابی