1

رئیس سینما در سفر به آذربایجان شرقی مطرح کرد⇐به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی سینماها تا دو سال آینده فیلم کافی برای اکران در سینماهای کشور وجود دارد!/هنرمندان در کنار حمایت‌های معیشتی به دنبال احترام و نگاه عزتمند از سوی مسئولان هستند!/اگر شأن و جایگاه هنرمندان رعایت شود، قطعا رغبت برای تولید آثار کیفی افزایش خواهد یافت!/چرا دفاتر سینمای جوان در استان‌ها از ۱۲ سال پیش تاکنون تجهیز نشده‌اند؟/عدالت محوری شعار و رویکرد اصلی در توسعه فرهنگی کشور است!/حمایت از هنرمندان و فیلم سازان شهرستانی در اولویت است!/به زودی ظرفیت سینماهای تبریز به دو برابر افزایش خواهد یافت!/همت خواهیم کرد تا تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر دارای سینما باشند!

سینماروزان: سازمان امور سینمایی و سمعی بصری به همراه مدیران خود در سفر استانی خود چهارشنبه 25 خردادماه به استان آذربایجان شرقی سفر کردند و پس از حضور بر مزار شهدای تبریز با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی دیدار داشتند.

به گزارش سینماروزان محمد خزاعی در این دیدار از تولید آثار جدی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، صهیونیزم ستیزی، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و … خبر داد و گفت: اعتقاد دارم سینماست که می‌تواند ملهم از رهنمودهای رهبری در عرصه جهاد تبیین نقشی اثرگذار داشته باشد، کارکرد سینما در عرصه فرهنگ سازی غیرقابل انکار است. تولید آثار فرهنگی و فاخر و مطابق با فرهنگ، تمدن و باورهای دینی و ملی مورد نظر سازمان سینمایی است.

معاون وزیر، تولید انبوه فیلم‌های سینمایی در دوره‌های قبل را یکی از معضلات فعلی سینمای کشور دانست و اظهار داشت: به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی سینماها در سال‌های گذشته حتی، برای دو سال آینده فیلم کافی برای اکران در سینماهای کشور وجود دارد…

خزاعی ادامه داد: اصلاح آیین‌نامه و ابلاغ قوانین شفاف مطابق با انتظارات روز جامعه اقدامی در راستای تسهیل کار فعالان سینمای کشور بود که در این دوره صورت گرفته است.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه باورهای اصیل دینی و انقلابی با بهره‌مندی از ظرفیت سینما هستیم، تصریح کرد: عدالت محوری شعار و رویکرد اصلی دولت در توسعه فرهنگی کشور است.

در این نشست، سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید شفیع زاده بنیانگذار و فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه پاسداران که نقشی اثرگذار در جنگ تحمیلی داشت، از مسئولین سینمایی کشور خواست تا اثر سینمایی فاخر در خور این شهید بزرگوار تولید شود.

وی ادامه داد: امروز نقش و تاثیر سینما بر تمامی نمادهای زندگی بشر روشن است و سرمایه گذاری که در حوزه سینما کشورهای پیشرفته می‌شود نشان از اثبات اهمیت و نقش تاثیر گذار سینما دارد، چنانکه بسیاری از راهبردهای سیاسی فرهنگی و تاریخی از طریق سینما نشانه گذاری و تبیین می‌شود.

آل هاشم با بیان اینکه‌تاثیر سینما در اقشار مختلف غیرقابل انکار است افزود: مدیران سینمایی در دوره جدید باید به فکر جذب و گسترش مخاطب باشند و این مهم ممکن نیست مگر با برنامه ریزی برای تولید فیلم خوب و فرهنگ سازی و جذب اعتماد مردم برای رفتن به سینما.

به گفته وی، سینما مدرسه بزرگ انسان سازی است، چنانکه در اکران موقعیت مهدی دیدید که رکورد پرمخاطب‌ترین فیلم دفاع مقدس را رقم زد، در این فیلم دیدیم که اگر قصه و خانواده در فیلم دیده شود، جذابیت بیشتری برای جذب مخاطب خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اهتمام به تجهیز و مناسب سازی سینماها ضروری است خاطرنشان ساخت: سینماهای شهرستان های استان با استانداردها فاصله دارند و بخش قابل توجهی از سینماهای تبریز نیز وضعیت ساختمانی مناسبی ندارند. امیدوارم با تعامل و همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توجه به فیلم سازان شهرستانی نیز باید از اولویت وزارت ارشاد قرار باشد.
آل هاشم در ادامه گفت: اگر مدیران و تهیه کننده‌ها از مرکز فاصله بگیرند و به فیلم سازان شهرستانی اعتماد کنند قطعا نتایج بهتری در تولیدات سینمایی حاصل خواهد شد.

وی عنوان کرد: اقتصاد سینما با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه تولید فیلم در کشور هستیم، عدم تناسب منابع موجود با خواسته‌ها نیز عاملی برای تولید آثاری با کیفیت کم شده است.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان سینمایی ضمن استقبال از پیشنهاد امام جمعه تبریز، نسبت به تولید فیلم مستند سینمایی با محوریت شخصیت شهید شفیع زاده قول مساعد داد و گفت: در تجهیز سینماهای مراغه، مرند و سراب نیز همراه با دستگاه‌های اجرایی استان مساعدت‌های جدی خواهد شد.

همچنین سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سخنانی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت سینماهای استان اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی استان خواستار برگزاری رویدادی سینمایی در سطح ملی و بین‌المللی در تبریز است.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره فیلم وحدت تبریز خاطرنشان کرد: این جشنواره که در دهه شصت میزبان جمع کثیری از سینماگران کشور بود، نقشی عمیق و اثرگذار در تولید آثار سینمایی کشور ایفا کرد.

محمد خزاعی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی از روند اجرای پروژه‌های عمرانی سینماهای تبریز بازدید بعمل آورد.

وی در بازدید از پروژه بازسازی و توسعه پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز، اظهار داشت: با اتمام این پروژه که با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی در حال اتمام است، ظرفیت سینماهای تبریز به دو برابر افزایش خواهد یافت.

خزاعی همچنین در بازدید از سینما فلسطین تبریز خاطرنشان کرد: یکی از قدیمی‌ترین سینماهای منطقه که به لحاظ سازه‌ای فرسوده شده و کارایی لازم را ندارد، همین سینما فلسطین تبریز است که بایستی به صورت ویژه مورد مطالعه  قرار گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور همچنین از پردیس سینمایی قدس تبریز بازدید کرد و میزان استقبال مردمی و فروش فیلم در این سینما را مطلوب ارزیابی کرد.

معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمی و هم اندیشی با فعالان عرصه فیلم و سینمای آذربایجان شرقی اظهار داشت: تمرکززدایی و تقویت زیرساخت‌های موجود در شهرستان‌ها اولویت اصلی سازمان است.

وی با بیان اینکه هنرمندان در کنار حمایت‌های معیشتی به دنبال احترام و نگاه عزتمند از سوی مسوولان هستند، خاطرنشان کرد: اگر شأن و جایگاه هنرمندان بدرستی شناخته و رعایت شود، قطعا رغبت برای تولید آثار فاخر و کیفی افزایش خواهد یافت.

خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تصویرسازی صحیح از تبریز، آذربایجان و ایران بسیار مهم و بر عهده هنرمندان سینماست، تصریح کرد: اینکه جهانیان چه تصویر ذهنی از این منطقه و نام ایران داشته باشند، بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: جنس ارایه محصولات فرهنگی در حال تغییر است، اما نیاز به نیروی انسانی متخصص به عنوان سرمایه هر کشور تحت هر شرایطی وجود دارد، ماندن و تلاش برای امور فرهنگی و دستاوردهای ملی بسیار مهم است.

خزاعی خاطرنشان کرد: سینما می‌تواند فرهنگ ساز بوده و مشکل ملت‌ها و دولت‌ها را حل کند، بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس از برترین تکنولوژی‌های سینمایی برخوردار هستند اما چون تخصص و نیروی انسانی متخصص ندارند، تاثیر فرهنگی و هنری در عرصه‌های بین‌المللی ندارند.

محمد خزاعی در سفر به تبریز: تا دو سال آینده، فیلم کافی برای اکران داریم!
محمد خزاعی در سفر به تبریز: تا دو سال آینده، فیلم کافی برای اکران داریم!

معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال کشف استعدادهای جدید در شهرستان ها هستیم، گفت: حمایت از هنرمندان و فیلم سازان شهرستانی اولویت اصلی سازمان سینمایی است.

سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان عرصه فیلم و سینمای آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: برای رفع مشکلات نیازمند گفتگو هستیم، اگر امروز شاهد این موانع هستیم، شاید به دلیل عدم مفاهمه متقابل بوده است.

وی ابتکار سازمان سینمایی کشور در سفرهای استانی و دیدار با مسوولان و نهادهای ذیربط را فرصتی برای حل مشکلات موجود دانست و گفت: با نگاه واقع بینانه و شناخت ظرفیت‌های موجود می‌توان به جمع بندی منطقی رسید و حاصل آن رونق و تحول جریان سینمایی استان باشد.

ناظمی ادامه داد: تبریز سوابق قابل توجهی در حوزه سینما دارد و آذربایجان دارای ظرفیت‌های عظیمی است که نمونه آن طی دهه‌های گذشته و افتخارآفرینی هنرمندان در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مشهود است.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌های لازم منجر به مهاجرت برخی از هنرمندان فعال این عرصه از استان شده است، افزود: نهادهای بالادستی مسوولیت مهمی برای حل مشکلاتی از این دست دارند، چراکه تولید محتوای کیفی و قابل اتکا بدون توجه به نیروی انسانی متخصص امکان پذیر نخواهد بود.

ناظمی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم وحدت در تبریز طی دهه ۶۰ و ۷۰ در تبریز خاطرنشان کرد: تعطیلی این جشنواره از یک سو و نبود جشنواره حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی در عرصه فیلم و سینما از سوی دیگر منجر به فراموشی ظرفیت‌هایی شد که امروز بشدت به آنها نیازمندیم، امیدوارم بار دیگر با حمایت سازمان سینمایی شاهد برگزاری جشنواره‌ای جدی و حرفه‌ای در تبریز باشیم.

محمد خزاعی، معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی کشور در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت:  سفرهای استانی با هدف شناخت دقیق از ظرفیت‌ها، کمبودها و شنیدن دغدغه فعالان سینمای شهرستان‌ها و همچنین رصد جریان سینمایی استان‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مهمی در زیرساخت‌های سینمایی استان آذربایجان شرقی وجود دارد، خاطرنشان کرد:  همت خواهیم کرد تا تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارای سینما باشند.

خزاعی با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق عدالت فرهنگی در عرصه زیرساخت‌های سینمایی سراسر کشور هستیم، گفت: سینما کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارد، تصویری که می‌سازیم و روایتی که در سینما صورت می‌گیرد، شاکله ذهنی مردم را می سازد بنابراین باید این هنر حمایت شود و در توسعه زیرساخت‌ها توجه جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از راه اندازی جشنواره ملی فیلم با هدف گذاری مشخص در استان آذربایجان شرقی حمایت می‌کنیم، یادآور شد: دفاتر سینمای جوان در استان‌ها از ۱۲ سال پیش تاکنون تجهیز نشده‌اند، که مشارکت استان به همراه حمایت سازمان سینمایی می‌تواند راهگشای این امر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آماده حمایت از تولید فیلم شهید شفیع زاده هستیم، گفت: تولید آثار سینمایی و مستند از شهدای شاخص استان‌ها جزو اولویت‌های سازمان سینمایی کشور است.

همچنین عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی تولید آثار سینمایی فاخر در تبریز و استان را نشان از ظرفیت بالای سینماگران منطقه دانست و اظهار داشت: از هر برنامه و اقدام هنری که به توسعه فرهنگی استان کمک کند، حمایت خواهیم کرد.
وی تولید آثاری در راستای معرفی چهره شهدایی همچون یاغچیان، شفیع زاده، تجلایی، مهدی و حمید باکری و حسن افشرد را ارزشمند دانست و گفت: هنرمندان بسیار مستعدی در استان وجود دارد که اگر مورد حمایت قرار گیرند، منجر به خلق آثاری فاخر در حوزه فیلم و سینما خواهد شد.

خرم با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های سینمایی در سراسر استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در زمینه ساخت و احداث، استان پای کار است به شرطی که به همان میزان سازمان سینمایی در تجهیز اعتبار خرج کند.