1

رئیس سینما در دیدار با سینماداران مطرح کرد⇐سینماداری باید از حالت سنتی خارج شود!/با اکران خارجی مشکلی نداریم به شرط اینکه کپی‌رایت آثار پرداخت شود!/به‌شرط اکران دائمی فیلم، از سینماهای خصوصی، حمایت خواهد شد!/اجازه تخریب هیچ سالنی را نمی‌دهیم مگر اینکه در ازای آن سینمای جدیدی، راه اندازی شود!

سینماروزان: اعضای انجمن سینماداران به دیدار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی رفتند و به ارائه گزارشی از وضعیت سینماها و مباحث و مشکلات مختلف حوزه سینماداری پرداختند.

محمد خزاعی در این دیدار پس از اظهارات و درخواست‌های اعضای انجمن سینماداران گفت: لازم است راهکارها و پیشنهادات به صورت مکتوب ارائه شود و این راهکارها تنها، از منظر بخش خصوصی نباشد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: قطعاً شما توقعات و سلایق جامعه را بهتر می‌شناسید. خیلی وقت‌ها ما درگیر حواشی سینما هستیم و عدم اعتماد مردم و مسئولین به سینما باعث شده تا به سینما نگاه جدی نشود. بنابراین، با ارائه برنامه‌های واقع بینانه‌ای قابلیت اجرایی شدن آن را تضمین کنید.

وی با اظهار امیدواری به اینکه برخی مشکلات سینما در شورای عالی سینما برطرف شود، بیان کرد: به عنوان مثال، باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم از معافیت مالیاتی گمرک برای وارد کردن وسایل و تجهیزات سینمایی استفاده کنیم.

خزاعی تصریح کرد: سینماداری باید از شیوه سنتی خود خارج شود. شایسته است با طراحی برنامه‌های جانبی و سطح بندی، پیش بینی کارت‌های مخصوص، ایجاد باشگاه مخاطبان، به کارگیری مدل‌های بازاریابی و تبلیغات مناسب، درجه بندی سینماها و … از الگوی سنتی مدیریت سینماداری فاصله بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: خانواده‌ها اغلب به دنبال سینماهای مجهز و مدرن هستند. باید دید راهکارهای علمی برای جذب مخاطب به جز شیوه‌های تدوین شده و کلاسیک چیست؟ نیاز است از طریق تعامل و تفاهم با برخی از مراکز و دستگاه‌های آموزشی و اجرایی کشور مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارتخانه‌ها و ادارات گروه مخاطبان هدف را گسترش بدهیم. ایجاد باشگاه مخاطبان و تعریف ضریب‌های تشویقی و مخاطبان خاص هم می‌تواند از جمله راهکارها باشد.

به گفته وی، باید با رویکرد عدالت اجتماعی امکان استفاده از خدمات سینماها را برای همه اقشار جامعه مهیا کنیم. سینما نباید متعلق به قشر خاصی باشد. باید شعار «سینما برای همه» را سرلوحه کار قرار دهیم و با کارشناسی و مطالعه به طرح جامعی برسیم که شرایط عادلانه برای بهره مندی گروه‌های کم بضاعت جامعه و اقشار ضعیف‌تر فراهم شود. سینما نباید صرفاً، سرگرمی و تفریح مرفهین باشد و منافع آن باید برای همه مردم باشد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین بیان کرد: حتی با توجه به هزینه بالای سالن سازی می‌توان به سمت سینماهای سیار برویم. در خیلی از کشورها سینماهای سیار شبیه اتوبوس‌های بزرگ طراحی، ساخته و جایگزین سینماها شده است. می‌توان در شهرستان‌هایی که سالن ندارند از این روش استفاده کرد.

خزاعی با بیان اینکه بودجه‌ای برای کمک به سینماداران د رنظر گرفته شده است، افزود: بودجه‌ای را قطعی کرده‌ایم که تا نوروز به سالن‌های سینما تزریق شود البته این بودجه شامل سینماهای خصوصی می‌شود زیرا سینماهای دولتی زیرمجموعه نهادها و دستگاه‌هایی هستند که به آنها رسیدگی می‌شود اما سینماهای خصوصی به هیچ جا امیدی ندارند به همین دلیل ما از آنها حمایت می‌کنیم به شرط آنکه سالن‌های سینما بسته نشوند و فیلم‌ها را اکران کنند.

وی ادامه داد: در مورد اکران فیلم‌های خارجی باید آیین‌نامه مشخصی داشته باشیم و نکته مهم این است که حق کپی رایت آنها پرداخت شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه باید برای سالن‌های مخروبه فکری کرد، گفت: شما باید پیشنهاد دهید که چه کارهای برای سالن‌های مخروبه انجام بدهیم تا با گفتگو با مسئولان شهرداری بخشی از مشکل را حل کنیم. من اجازه تخریب سالن نمی‌دهم مگر اینکه در ازای آن مکان فرهنگی دیگری به عنوان معوض به کشور اضافه شود و برای این امر باید برنامه مدونی به ما بدهید و لازم است از سرمایه معنوی و وجهه نوستالژیک این سینماها فکر کنیم.