1

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان متذکر شد⇐متأسفانه اعتدالیون چندان علاقه‌ای به فرهنگ و هنر ایران نداشتند و برای همین شورای عالی سینما را منحل کردند!/اعتدالیون مدعی بودند که اولویتشان اقتصاد است ولی اقتصاد ایران هم نابود شد!!/شورای عالی سینما با افراد دُگم و بسته راه به جایی نخواهد برد!/ اگر از افراد متخصص و با قدرت تحلیل در شورا استفاده شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود!/تعدد اعضا می‌تواند چابکی شورا را بگیرد!/بد نیست رئیس جمهور سالی دو مرتبه در شورا حاضر شود!

سینماروزان: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما معتقد است که دولت اعتدال هیچگونه علاقه‌ای به فرهنگ و هنر نداشت و شورای عالی سینما را به تعطیلی کشاند ولی حالا می‌شود از طریق شورای عالی سینما برخی مشکلات اهالی سینما را حل کرد.

سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره تشکیل مجدد شورای سینما به خبرگزاری فارس گفت: احیای «شورای عالی سینما» از جمله اتفاقات خوبی است که به تازگی صورت گرفته است؛ اما موفقیت این شورا، به انتخاب افراد و اشخاصی بستگی دارد که قرار است در این شورا به عنوان عضو، حضور پیدا کنند. اگر افرادی دُگم با تفکر بسته در این شورا حضور داشته باشند، قطعاً این شورا راه به جایی نخواهد برد، ولی اگر از افراد متخصص و با قدرت تحلیل شرایط سینما استفاده شود، شاهد اتفاقات خوب و بزرگی خواهیم بود.

تهیه‌کننده «عروس» و «شوکران» گفت: به عقیده من تعداد اعضایی که قرار است در «شورای سینما» حضور پیدا کنند زیاد است و این تعدد می‌تواند چابکی برگزاری جلسات این شورا را بگیرد. در دور جدید، رئیس جمهور شخصاً ریاست «شورای سینما» را برعهده ندارد و «شورای عالی سینما» را به«شورای سینما» تبدیل کردند، عیبی ندارد؛ اما از یکسو به نظرم اگر رئیس جمهور بتواند سالی یک یا دو مرتبه در این شورا حضور پیدا کند باعث اتفاقات مثبتی می‌شود، چرا که آقای رئیسی شخصی است که اگر حرفی بزند پای آن حرف می‌ایستد، این دقیقاً روحیه‌ای است که سینمای ایران درحال حاضر به آن نیازمند است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که در شورا عضو هستند نباید بر سینما نظارت کنند بلکه باید از سینمای نجیب ایران و مخاطب پسند حمایت کنند. مخاطب پسند به معنای سینمای سخیف نیست بلکه سینمایی که با قصه‌های جذاب مخاطب را با خود همراه کند. سینما باید بتواند وارد عرصه‌های مختلف از جمله مسائل اجتماعی، شهری، رانت‌ها و… که برای برخی به دلیل سرپوش گذاشتن روی واقعیات خطوط قرمز به شمار می‌آید اما مقام معظم رهبری در عرصه سینما، ورود به مسائل حساس را با اهمیت و وظیفه می‌دانند.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما بیان کرد: اگر جلسات «شورای سینما» طبق روال گذشته برگزار شود، هر فصل یک جلسه و در هر سال چهار جلسه «شورای سینما» خواهیم داشت که به نظرم اگر یک تیم کارشناسی خوب در کنار این شورا قرار گیرد و موضوعات را بررسی کند و اعضای شورا تنها به تصمیم گیری درباره موضوعات در صحن بپردازند، همین چهار جلسه در سال می‌تواند باعث یک تحول عظیم در سینمای ایران شود.

هاشمی خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند جایگاهی ویژه برای «شورای سینما» اختصاص دهد و مصوبات آن را در سطح مصوبات هیات وزیران در نظر بگیرد، آینده روشنی در انتظار مدیریت سینمای ایران خواهد بود. 

وی درباره برگزاری شورای عالی سینما در دولت یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: به دلیل اینکه اعتدالیون هیچ علاقه‌ای به شورای عالی سینما نداشتند، این شورا در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ جایگاهی پیدا نکرد. در آن زمان تنها دو جلسه از شورای عالی سینما برگزار شد و آن دو جلسه نیز در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. به نحوی دیگر شورای عالی سینما آن خاصیت گذشته خود را از دست داده بود، چرا که وزیر اگر می‌خواست کاری انجام بدهد، انجام می‌داد دیگر نیازی به شورای عالی سینما نبود.

این تهیه‌کننده سینما گفت: متأسفانه اعتدالیون چندان علاقه‌ای به فرهنگ و هنر ایران نداشتند و برای همین شورای عالی سینما را منحل کردند!اعتدالیون مدعی بودند که اولویتشان اقتصاد است ولی اقتصاد ایران هم نابود شد…

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکید کرد: یکی از تصمیمات مهم شورای عالی سینما در گذشته تبدیل «معاونت سینمایی و امور سمعی و بصری» به «سازمان سینمایی» بود که آن هم در سطح تغییر نام باقی ماند. در حالی که قرار بود سازمان سینمایی، یک سازمان مستقل با ردیف بودجه جداگانه باشد. در حال حاضر سازمان سینمایی دقیقاً همان معاونت سینمایی و امور سمعی و بصری است که صرفاً نام آن تغییر یافته است.

جلوگیری از ورود افراد دگم به شورای عالی سینما
جلوگیری از ورود افراد دگم به شورای عالی سینما