1

دو پرسش کلیدی محمدهادی کریمی به بهانه حضور رییسی تازه در سینما⇐چرا خصوصی‌سازی در این سالها مسیری کاملا عکس گرفت؟/چرا بودجه تولید صرف اموری شد که متولیانی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ دارد؟

سینماروزان: حضور محمدمهدی حیدریان در رأس سازمان سینمایی مواجه شده است با حجمی عظیم از پیامهای تبریک به جای آن که تحلیل سینماگران درباره وضعیت اداره سازمان بعد از این حضور را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سینماروزان در این بین محمدهادی کریمی نویسنده و کارگردان سینمای ایران و صاحب آثاری همچون «برف روی شیروانی داغ» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» که فیلمی به نام «کمدی انسانی» را هم آماده اکران دارد در یادداشتی کوتاه که در «جوان» منتشر شده کوشیده تحلیلی ارائه دهد درباره جایگاه قبلی حیدریان به عنوان یکی از بانیان سینمای بعد از انقلاب و از مسیر این تحلیل حضور مجدد وی در ریاست سینما را مصداق فراخوانی معمار اصلی بنا برای مرمت فرسودگی آن قلمداد کرده است.

کریمی برخی مشکلات کلیدی مدیریت چند سال اخیر سینمای ایران که به جای توسعه خصوصی سازی به گسترش نهادهای دولتی و به موازی سازی به خصوص در امر آموزش  پرداخته بود را هم به چالش کشیده است.

متن یادداشت محمدهادی کریمی را بخوانید:

فراخوان معمار اصلي براي مرمت بناي فرسوده!

رسم است، پسنديده است و عقلايي است که هنگام مرمت ساختماني که نياز به بازسازي و تعميرات دارد به سراغ مهندس يا معمار يا کسي که در زمان ساخت بنا در آنجا حضور داشته بروند، چراکه او بهتر مي‌داند پي اصلي کدام ستون‌هاست، کجا‌ها قرار بود از اول نباشد و بنا به مقتضيات آن زمان طراحي شد و مي‌توان در رمدلينگ از آن صرف‌نظر کرد و… يا مثالي از حرفه خودم، براي فرد ميانسالي که نياز به بررسي‌هاي پزشکي دارد تماس با پزشک خانواده يا پرونده پزشکي او از تولد تا آن زمان ضروري است.

حال براي ترميم و مرمت اين بنا (سينماي پس از انقلاب) يکي از معماران و مطلعان زمان بنيادگزاري آن در رأس هرم مديريتي سينما قرار گرفته است که وقتي مرمت‌ها شروع شود، اسباب خوشوقتي به تمامي حاصل خواهد شد.

بسياري از سازوکارها هنوز بر منوال و منهاج 30 سال پيش برقرار است و بازنگري ويژه‌اي طلب مي‌کند که جشنواره فيلم فجر يکي از آنهاست. ضمن اينکه اصل ۴۴ قانون اساسي و خصوصي‌سازي گاه در اين سال‌ها مسير کاملاً عکس خود را در سازمان سينمايي پيموده و گاه بودجه نه‌چندان قابل اعتناي توليد صرف اموري شده که آشکارا متوليان ديگري نظير وزارت آموزش عالي و آموزش و پرورش دارد، تجميع و چابک‌سازي و کارآمد کردن مؤسسات تابعه و وابسته و حمايت از توليد و تجهيز سينما از اولويت‌هايي است که بي‌شک رياست جديد سازمان به آن بي‌اعتنا نخواهند بود.

اميد آنکه اين مرمت و بازنگري در ساز و کارهاي مرسوم که به همت آشنايان با سينما و کارشناسان همين حوزه صورت خواهد گرفت به شکوه و عظمت اين بنا بيفزايد.