1

دو روز بعد از انتشار فراخوان⇐یک کارگردان از حضور در جشنواره فجر انصراف داد+عکس

سینماژورنال: تنها دو روز بعد از انتشار فراخوان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر(اینجا را بخوانید) هومن ظریف کارگردان مستند “فرخی یزدی” از حضور در جشنواره فجر انصراف داد.

به گزارش سینماژورنال هومن ظریف با نگارش یادداشتی اصلی ترین دلیل عدم حضورش در جشنواره فجر را بی‌توجهی این جشنواره به پژوهش عنوان کرده است.

متن کامل یادداشت این مستندساز را بخوانید:

از مستندهای مرتبط با عمل زیبایی حمایت می شود و از مستندهای مرتبط با بزرگان ادب، نه!

همزمان با روز ملی سینما فراخوان سی‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد و در مفاد آن اثری از عنایت به اهمیت پژوهش در سینمای مستند، دیده نمی‌شود لذا این مستند در این سوءتفاهم بزرگ فرهنگی شرکت نخواهد کرد.
در کشوری که صاحب تمدن ایرانی و اسلامی است و هنوز چهره های فرهنگی آن، به مردم شناسانده نشده است، از طالقانی و مصدق و بدیع الزمان فروزانفر و عبدالحسین زرین کوب، گرفته تا عین القضات و داوود پیرنیا و صدها نام بزرگ و کوچ متاخرو معاصرو متقدم،توجه معنادار سکان داران سینما و تلویزیون ایران به فیلم های غیرمستند و تخیلی و سینمای مجازی، این شائبه را پیش می‌آورد که نکند مستندسازان فرهنگی، بر سر گور خالی گریه می‌کنند و به صورتی هدفدار، پژوهش فرهنگی و تاریخی به مضحکه گرفته شده است.

کار به آنجا رسیده است که مستندهایی که درباره عمل دماغ و گوش و اعضاء و جوارح بدن ساخته می شود، توسط مرکز گسترش سینمای تجربی و شبکه مستند، به راحتی حمایت می شود ولی اگر کسی بخواهد درباره چهره های جنبش مشروطه از میرزاده عشقی تا دهخدا و بزرگان ادب وموسیقی فیلمی بسازد،باید خود را با عنصر تخیل و مجاز، در تیررس ممیزی پخش، مجهز کند.
به قول فرخی یزدی؛ بس كه در جنس بشر گشته حقیقت، نایاب/مردم از پیر و جوان اهل مجازند همه

تأمین اعتبار را در هیچ جشنواره ای دنبال نمی کنیم

به هرحال این مستند که تأمین اعتبار معنوی و مالی را نه در جشنواره های محدود شده دنبال می کند و نه در گیشه های ریشه در عوامفریبی، بی هیچ واهمه‌ای از شرکت در جشنواره حقیقت و فیلم فجر امتناع می کند.

مهم ساخت فیلم بود که انجام شد اما هنوز امیدواریم به جای اعضای فرمایشی و مصلحتی، در شورای کارشناسی جشنواره فیلم فجر، در امتداد به رسمیت شناختن پژوهش، این عنصر لازم برای ساخت مستند،از بزرگان اصیل فرهنگ و هنر برای پژوهش های مستند بهره ببرند. لازمه رفع تشنگی مردم امروز ،آب حقیقت است و نه شربت خیال افزای تروکاژ.

عوامل تولید مستند

به گزارش سینماژورنال “فرخی یزدی” سومین مستند بلند هومن ظریف پس از مستند «مرز پرگهر» و «یمینی شریف،نغمه سرای کودکان» است. چهارمین فیلم هومن ظریف با سرمایه گذاری و تهیه‌کنندگی هومن ظریف به نام«پیرنیا،باغبان گلها» همچنان مراحل پژوهش و جمع آوری اسناد و تصویر برداری خود را سپری می‌کند.

در این مستند محمدعلی اسلامی ندوشن، زنده‌یاد پرویز کلانتری ، حسین مسرت ، انور خامه‌ای ، زنده یاد محمد علی سپانلو ، علی دهباشی ، ادیب برومند ، زنده یاد سیدجلال ویژگان ، محمود رشیقی فیروز آبادی، سهیل محمودی، سیامک قوام ، محمدرضا موحدی ، بیژن نفیسی ، ناصرالدین حسن‌زاده و رضا سخندان(عموزاده فرخی یزدی) و علیرضا پورامید درباره فرخی یزدی سخن گفته‌اند. گوینده گفتار فیلم مسعود رایگان است.

عوامل تولید مستند “فرخی یزدی” عبارتند از:

پژوهش: حسین مسرت و هومن ظریف ، موسیقی: گروه خورشید سیاه همراه با آواز علی شیرازی، جهانگیر رها ، سید مهدی علوی و هومن ظریف. خوشنویسیِ: سید مهدی علوی و تصویربرداری و تدوین و مشاوره کارگردانی: اسماعیل جعفری ،پوستر: پژوهشکده یزد(غول آباد).

فرخی یزدی
هومن ظریف(راست) در پشت صحنه مستند “فرخی یزدی”