1

دو روز بعد از انتشار خبر تعیین پرداخت خسارت ۱۵ میلیاردی به صاحبان «رستاخیز»⇐محمدمهدی حیدریان: هزینه اکران فیلمها کمتر از بایگانی کردن و پرداخت جریمه نقدی است!!!/آثار توقیفی را مجددا بررسی می‌کنیم

سینماروزان: دو روز پیش بود که با اشاره به شکایت دست اندرکاران فیلم توقیفی و در عین حال مجوزدار «رستاخیز» به دیوان عدالت اداری از تشکیل حکمیتی در سازمان سینمایی و تعیین پرداخت خسارت 15 میلیاردی به صاجبان فیلم خبر دادیم؛ خسارتی که گویا 1.5 میلیارد آن هم پرداخت شده است.(اینجا را بخوانید)

در همان خبر به این مسأله هم تأکید کردیم که از حالا به بعد راهی پیش روی دست اندرکاران فیلمهای مجوزدار توقیفی مانند «عصبانی نیستم» و «خانه دختر» باز شده تا حداقل خسارتی که به واسطه توقیف فیلم به آنها وارد شده دریافت دارند.

حالا محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در گفتگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت فیلمهای مجوزدار توقیفی به صراحت از این گفته که هزینه اصلاح و اکران این فیلمها کمتر از هزینه بایگانی کردن و پرداخت جریمه نقدی است.

حیدریان درباره تعیین وضعیت فیلمهای توقیفی در مدت زمان باقیمانده تا پایان عمر دولت بیان داشت: برای آن سه چهار فیلمی که درباره آن‌ها بحث وجود دارد در چهار پنج ماه باقی‌مانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتما باید آن‌ها را دوباره بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش دادن مشکل دارد هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است. بنابراین راه اول را بیشتر می‌پسندم که فیلم‌ها اصلاح شوند و به نمایش در بیایند.

او گفت: جدا از این مصادیق این نکته را هم یادآوری کنم که ما در حوزه فرهنگ هستیم و با آثار فرهنگی سروکار داریم. باید در نظر داشته باشیم که این آثار با همه جامعه سروکار دارد پس بسیار مهم است که در چه شرایطی با مخاطب‌تان ارتباط برقرار می‌کنید. بسیاری از فیلم‌ها بوده‌اند که در 20- 30 سال گذشته بعد از دو سه سال، امکان اکران پیدا کرده و حتی جایزه گرفته‌اند یا مثلا فیلم‌هایی بوده‌اند که نتوانسته‌ایم آن‌ها را در تلویزیون پخش کنیم ولی بعد از چند سال به‌طور کامل در همان تلویزیون امکان نمایش پیدا کردند، بنابراین شرایط برای دریافت پیام خیلی مهم است و اگر مطمئن باشیم که پیام به اشتباه گرفته نمی‌شود و سوء‌تفاهمی هم ایجاد نمی‌شود می‌توان از آن استفاده کرد.

محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این که با توجه به این توضیحات آیا دست‌کم در حوزه فیلم‌های توقیفی باید منتظر اتفاقی در چند ماه آینده بود؟ اظهار کرد: اتفاقی که حتما می‌افتد این است که این آثار دوباره بررسی می‌شوند و همچنین این‌که بررسی‌ها با این نگاه انجام خواهد شد که اگر بخش‌هایی از فیلم با دوباره گرفته شدن، آن اثر را بلامانع کند همین سیاست را دنبال کنیم. ضمن اینکه اگر فیلمی هم باشد که اشکال‌اش خیلی کلی‌تر از این بحث‌هاست حتما اعلام می‌کنیم و آن را در برزخ نگه نمی‌داریم تا تکلیف‌اش روشن باشد.