1

دو روایت درباره “سلام بمبئی” گلزار؛ تهیه‌کننده سابق: به‌دلیل اهانت یکی از بازیگران هندی به حضرت زهرا(س) قید کار را زدم/تهیه‌کننده فعلی: تمام بازیگران با استعلام از اداره نظارت انتخاب می‌شوند/نه “آیشواریا رای” در تیم بازیگران است، نه “مریم زکریا” و نه “پریتی زیتنا”/طرف هندی فقط پخش‌کننده است و سرمایه‌گذار اصلی ایرانی است

سینماژورنال/غفور پورغفور: آخرین فیلم سینمایی اکران شده محمدرضا گلزار “تو و من” بود که حدودا چهار سال قبل اکران شد.
گلزار در این چهار سال در سه فیلم مختلف با نامهای “بانویی از ماه”، “دلم میخواد” و “مادر قلب اتمی” حضور داشته است و اخیرا نیز در اقتباسی سینمایی به نام “خشکسالی و دروغ” ایفای نقش کرد با این حال هیچ کدام از این آثار اکران نشده اند تا لااقل چهار سالی از آخرین باری که تصویر گلزار بر سر در سینماها بود بگذرد.
به گزارش سینماژورنال گلزار حدودا یک سالی میشود که نامش به عنوان بازیگر اصلی پروژه ای با نام “سلام بمبئی” شنیده میشود؛ پروژه ای که کارگردان و نویسنده آن قربان محمدپور را بیشتر به واسطه ساخت و نگارش آثاری تجاری نظیر “آنچه مردان درباره زنان می دانند”، “شیر و عسل” و “داماد خجالتی” می شناسیم.

تولید مشترکی که تهیه کننده قبلیش انصراف داد
این پروژه که داستان عشق دانشجویی هندی به دختری هندی را روایت می کند بناست تولید مشترک ایران و هند باشد و در برهه های زمانی مختلف نیز درباره حضور بازیگران سرشناس هندی نظیر “آیشواریا رای” و “مریم زکریا” و “پریتی زیتنا” در آن توضیحاتی از سوی کارگردان منتشر شده بود.
تهیه کننده ابتدایی “سلام بمبئی” حسن دادخواه بود که پیشتر در “جیب بر خیابان جنوبی” و “آنچه مردان درباره زنان نمی دانند” نیز نامش به عنوان تهیه کننده آمده بود با این حال مدتی بعد از دریافت پروانه ساخت دادخواه از پروژه کنار رفت و بعد از ذکر نامهایی چون مسعود اطیابی در نهایت جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم شد.
هفته گذشته نیز شریک هندی تولید “سلام بمبئی” یعنی مدیر شرکت موشن پیکچر برای دیدار با تهیه کننده جدید به تهران آمد.(اینجا را بخوانید)

کارگردان به سراغ بازیگری رفته بود که به حضرت فاطمه(س) توهین کرده
با این حال آنچه پرسش برانگیز است چرایی جدایی دادخواه از پروژه است. حسن دادخواه در گفتگو با سینماژورنال با اشاره به اینکه اسپانسر اولیه کار را هم خودش جلب کرده درباره انصراف از تهیه “سلام بمبئی” می گوید: انصرافم به دلیل اعتقادات شخصی ام بود. کارگردان کار به سراغ بازیگری هندی رفته بود که در فیلمی توهین آمیز نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) ایفای نقش کرده بود و اصرار هم داشت که این بازیگر در کار حضور داشته باشد و من وقتی متوجه شدم ایشان بنا نیست در انتخاب خود تجدیدنظر کند ناچار شدم قید همکاری را بزنم.
دادخواه ادامه می دهد: آن بازیگر به دلیل بازی در فیلمی توهین آمیز در دادگاهی در پاکستان به 25 سال زندان محکوم شده بود و همین اهانت باعث شد من نیز از تهیه پروژه انصراف دهم.
سرمایه گذار آثاری چون “من مادر هستم”، “بغض” و “خوابزده ها” با اشاره به اینکه تهیه کننده جدید کار هیچ تماسی با وی نگرفته تا درباره دلایل انصراف پرسش کند خاطرنشان می سازد: شخصا اگر در موقعیت مشابه قرار می گرفتم حتما با تهیه کننده قبلی صحبت می کردم و درباره انصرافش پرسش مطرح می کردم اما تهیه کننده تازه پروژه اصلا با من تماس نگرفت و احتمالا ایشان هم درباره انصراف من و دلایلش چیزی نمی داند.
حسن دادخواه می افزاید: اسپانسری که در ابتدا برای سرمایه گذاری حاضر شده بود با انصراف من از کار کنار کشید چون به خاطر آشنایی با من در پروژه حاضر شده بود و الان نمی دانم دوستان چطور می خواهند تولید را به سرانجام برسانند.

لیست بازیگران را به ارشاد می فرستیم و بعد از استعلام است که قراردادها منعقد می شود
جواد نوروزبیگی تهیه کننده فعلی “سلام بمبئی” اما درگیریهای میان کارگردان و تهیه کننده قبلی را بی ربط به ماجرای توهین یک بازیگر هندی می داند. وی به سینماژورنال می گوید: اصلا هنوز بازیگری هندی برای کار انتخاب نشده که واهمه این را داشته باشیم که بازیگر موردنظر کارنامه قابل قبولی نداشته باشد. اختلاف میان محمدپور و دادخواه هم یک اختلاف نظر سلیقه ای بوده که مطمئنا در گذر زمان رفع خواهد شد.
وی درباره تیم بازیگران خود و انتخاب چهره های سینمای بالیوود برای پروژه بیان می دارد: اول باید بگویم که برخلاف شایعات نه “آیشواریا رای” در تیم بازیگران است، نه “مریم زکریا” و نه “پریتی زیتنا”! دوم اینکه تمامی بازیگران هندی بعد از هماهنگی با اداره نظارت قراردادشان بسته میشود یعنی لیست بازیگران را به ارشاد می فرستیم و بعد از استعلام است که قراردادها منعقد می شود.
نوروزبیگی پیرامون اینکه آیا درباره ماجرای انصراف دادخواه از پروژه با وی گفتگو کرده یا نه به سینماژورنال می گوید: گفتگویی میان ما صورت نگرفت چون موضوعی که ایشان طرح کرده اند درباره بازیگران صحت ندارد چون ما اصلا با هیچ بازیگری قرارداد نبسته ایم.

طرف هندی فقط کار پخش را انجام می دهد
جواد نوروبیگی با اشاره به حضور مدیر شرکت موشن پیکچر هندوستان در ایران می افزاید: ایشان به عنوان پخش کننده با حضور در ایران با ما قرارداد همکاری بست تا برای پخش فیلم در هندوستان مشکلی نداشته باشیم اما تهیه کننده اصلی خودمان هستیم و سرمایه گذار اصلی ایرانی است ولی فیلم به زبان انگیسی تولید می شود.
این تهیه کننده که در کارنامه اش حتی یک فیلم از سینمای تجاری موسوم به بدنه به چشم نمی خورد درباره حضور در پروژه ای که کارگردانش بیش از هر چیز در سینمای بدنه تجربه دارد به سینماژورنال می گوید: سینمای بدنه اگر به معنای تولید فیلم برای مخاطب عام باشد اصلا چیز بدی نیست و من به آن معتقدم اما به این اصل هم معتقدم فیلمی باید مخاطب را جلب کند که استانداردهای تولید قابل قبولی داشته باشد. در همکاری با قربان محمدپور نیز به ایشان تأکید شده که باید بر روی فیلمنامه کار کرده و گرفت و گیرهای دراماتیک را برطرف کند تا بتوانیم محصولی قابل قبول خلق کنیم.

از عبدا.. اسکندری تا حسن پویا در تیم تولید
وی ادامه می دهد: سعیمان بر این است حاصل کار طوری شود که یک گام روبه جلو در کارنامه کارگردانش باشد و سطح کارش را ارتقاء دهد.
تهیه کننده آثاری چون “ملبورن”، “خرس” و “سیزده 59” با اشاره به تیم تولید کارش بیان می دارد: چهره هایی چون عبدا.. اسکندری(گریمور)، ایرج شهزادی(صدابردار) و حسن پویا(فیلمبردار) در گروه پشت صحنه به ما کمک خواهند کرد و طبیعی است که حضور چنین چهره هایی کار ما را حساس تر می کند.

به جشنواره می رسیم اما نمی دانم برخورد جشنواره چطور خواهد بود
جواد نوروزبیگی درباره زمان تولید فیلم و زمان احتمالی اکران آن به سینماژورنال می گوید: سعی می کنیم تولید را طوری پیش ببریم که فیلم به جشنواره برسد اما چون زبان فیلم انگلیسی است نمی دانم برخورد جشنواره با آن چطور خواهد بود.