1

گوینده پیشکسوت: در ابتدای انقلاب ممیزی را دور می‌زدم

عذرا وکیلی گوینده پیشکسوت رادیو می گوید: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اجازه استفاده از موسیقی را نداشتیم. حتی برای برنامه های کودکان هم چنین اجازه ای داده نمیشد. البته که همه سعی خودم را می کردم تا از شگردهایی منطقی برای کمک به شادابی برنامه های ویژه کودکان استفاده کنم و به نوعی با استفاده از تجربیاتم و مثلا استفاده از افکتهای موزیکال، ممیزی را دور میزدم.

سینماژورنال: عذرا وکیلی گوینده و تهیه کننده بنام رادیو که از اواسط دهه 40 در رادیو مشغول به فعالیت است و بسیاری از مخاطبان نیز وی را بواسطه اجرای برنامه “سلام کوچولو”ی رادیو می شناسند در یکی از تازه ترین گفتگوهایش نکات جالبی را درباره اوضاع رادیو در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرده است.

به گزارش سینماژورنال وکیلی در گفتگو با برنامه “یادنامه رادیو” که هر روز از رادیونمایش روی آنتن می رود به صراحت از مشکلاتی گفته که در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب برای ساخت برنامه ویژه کودکان متحمل شده است. مشکلاتی مانند عدم اجازه استفاده از موسیقی برای کودکان و حتی عدم توانایی استفاده از صداهای آن دسته از کودکان که قبل از انقلاب اسلامی در رادیو مشغول به فعالیت بودند!

با استفاده از افکتهای صوتی خلأ موسیقی را پر کردیم

وکیلی که متولد 1328 تهران است با اشاره به ممنوعیت استفاده از موسیقی در رادیوی آن دوران بیان می دارد: اجازه استفاده از موسیقی را نداشتیم. حتی برای برنامه های کودکان هم چنین اجازه ای داده نمی شد و ما سعی می کردیم با استفاده از افکتهای صوتی خلأ موسیقی را پر کنیم.

وی ادامه می دهد: البته که همه سعی خودم را می کردم تا از شگردهایی منطقی برای کمک به شادابی برنامه های ویژه کودکان استفاده کنم و به نوعی با استفاده از تجربیاتم و مثلا استفاده از افکتهای موزیکال، ممیزی را دور می زدم تا مخاطبان کودک برنامه احساس خستگی نکنند.

تنها موسیقی که میشد استفاده کرد سرودهای انقلابی بود

این گوینده می افزاید: تنها نوع موسیقی که در آن دوران می شد استفاده کرد سرودهای انقلابی بود که آنها هم کلامی مفهوم برای کودکان نداشتند و البته که تعدادشان هم کم بود و نمیشد هر روز آنها را پخش کرد.

عذرا وکیلی با اشاره به دیگر ممیزی آن سالها بیان می دارد: حتی از صداهای کودکانی که در گذشته در رادیو کار کرده بودند هم نباید استفاده می کردیم و برای همین مدتی برنامه را بدون حضور کودکان ضبط کردیم اما بعد از گذشت چند هفته مجبور شدم بچه های جدیدی را وارد برنامه کنم. ابتدا بچه ها را آموزش می دادم و در درازمدت از آنها استفاده می کردم.

آن قدر محترمانه برخورد کردیم که در نهایت برنامه به خودمان واگذار شد

وکیلی که در آن زمان تهیه برنامه کودکان را برعهده داشت با اشاره به مجری آن زمان برنامه اش می گوید: مجری مان خانم چهره نگار بودند که به شدت محترمانه برخورد می کردند. البته ایشان الان در ایران نیستند و در سوئد ساکن شده اند.

وکیلی درباره تعاملش با مدیریت آن زمان رادیو اظهار می دارد: آن قدر محترمانه با مدیران برخورد کردیم که بعد از مدتی تصمیم گیری درباره برنامه کودک به خودمان واگذار شد و ما نیز سعی کردیم منطبق با آموزه های انقلاب برنامه تولید کنیم. مثلا سرودهای انقلابی مرتبط با کودکان را ساختیم. اولین سرود هم “بابا خون داد” بود.