1

ده نکته ناگفته از «سرب»کیمیایی که قهرمانش روزنامه‌نگاری عمل‌گراست⇐از روزهایی که بنا بود شجاع‌نوری به‌جای هادی اسلامی نقش اصلی را بازی کند تا حضور دختر کیمیایی در تیم تولید/ از بودجه هنگفت تولید تا حضور منیژه حکمت و همسرش در گروه اجرای دکور و…+عکس

سینماروزان/حامد مظفری: «به ما فقط قلم زنی نیومده! میرم پاش، میارم این دانیالو…» این دیالوگی است از هادی اسلامی در قامت «نوری» روزنامه نگار عملگرای «سرب» مسعود کیمیایی؛ فیلمی که ماناترین اثر ایرانی مرتبط با فلسطین است و متکی بر ریشه های شکل گیری رژیم صهیونیستی!

ده نکته ناگفته از «سرب» را ارائه داده ایم:

1–هادی اسلامی انتخاب محمدهاشم سبوکی تهیه کننده «سرب» برای بازی در این فیلم بود که پیشتر با او در «آوار» همکاری کرده بود.  کیمیایی اما تا جاهایی علاقه به حضور وی نداشت و حتی بدش نمیآمد علیرضا شجاع نوری را به جایش بیاورد اما سبوکی زیربار نرفت.

2–اسلامی بعد از گریم برآمده از کتک خوردنش در یک سکانس درگیری جلوی سینما و پریدن یکی از چشمانش، به اصل جنس کیمیایی بدل شد و دیگر کیمیایی با جان و دل او را جلوی دوربین می فرستاد.

3–هادی اسلامی چنان بازی موثری در قامت نوری روزنامه نگار ارائه کرد که بعد از «اتوبوس» مجددا کاندیدای سیمرغ بهترین بازیگری شد اما سیمرغ به او نرسید و این عزت الله انتظامی برای «گراندسینما» بود که سیمرغ را برد.

4–«سرب» با سرمایه شخصی محمدهاشم سبوکی تولید شد و در دورانی که بودجه معمول تولیدات 3 تا 4 میلیون بود نزدیک به 16 میلیون تومان خرج تولید شد اما اکران فیلم مصادف شد با ارتحال امام(ره) و فیلم نتوانست چنان که باید بفروشد.

5–کیمیایی در ساخت «سرب» فضای نوآرگونه ای آفرید که بیش از همه از تعلق خاطرش به «روزی روزگاری آمریکا»سرجیو لئونه نشأت می گرفت.

6–سناریوی «سرب» برآمده از فیلمنامه «هاگانا» نوشته تیرداد سخایی بود؛ «هاگانا» بسیار رئالیستی تر از فیلم کیمیایی بود و سخایی کوشیده بود عین اتفاقات ناشی از تحقیقاتش درباره ماجرای مهاجرت یهودیان را به سناریو وارد کند.

7–سخایی سناریست «سرب» و همسرش ربابه هاشمیان در دهه شصت و هفتاد در سینما فعال بودند ولی در دهه های بعد کم کارتر شدند به دلیل…؛ فیلمنامه «آلما» دیگر اثر شناخته شده سخایی است.

8–منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان این سالها و همسرش جمشید آهنگرانی جزو عوامل اجرای دکور «سرب» بودند.

9–سبوکی که تولید آثاری دیگر همچون «آوار»، «عبور از میدان مین»، «یاغی» و «مجازات» را در کارنامه داشت بعد از تولید «مارال» در انتهاب دهه هفتاد فعالیتش متوقف شد.

10–نام گیلدا کیمیایی فرزند دختر کیمیایی از همسر اولش مهشید به عنوان منشی صحنه «سرب» آمده؛ گیلدا این روزها در آلمان ساکن است و البته دو فرزند دارد که نوه های کیمیایی محسوب میشوند.

سرب-هادی اسلامی-فتحعلی اویسی
هادی اسلامی و فتحعلی اویسی در نمایی از «سرب»