1

ده‌نمکی: می‌خواستم “نفوذیها” را بسازم اما از ترس جانم رها کردم!!!

سینماژورنال: مسعود ده نمکی که چندی قبل از ساخت فیلم “هاشمی ها” سخن گفته بود(اینجا را بخوانید)  به تازگی ادعا کرده به دنبال ساخت فیلمی به نام “نفوذی ها” بوده اما چون جانش را دوست داشته منصرف شده است.

به گزارش سینماژورنال ده نمکی این ادعا را در نشست رونمایی مستندی به نام “پرونده ناتمام” مطرح کرده؛ مستندی که به ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور 1360 می پردازد و سعی می کند از چگونگی نفوذ مسعود کشمیری در شورایعالی امنیت ملی پرده بردارد.

هیچ کدام از پیگیران پرونده شهیدان باهنر و رجایی بین ما نیستند

ده نمکی در نشست رونمایی این مستند که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد گفت: ارائه تصویر از تاریخ معاصر انقلاب اسلامی در دهه 60 کار بسیار سختی است، همان‌طور که دیدی بسیاری از افرادی که در پرونده شهیدان باهنر و رجایی فعالیت می‌کردند، هیچ‌یک امروز در میان ما نیستند، یا شهید شدند یا به نوعی آنها را به شهادت رساندند.

ده نمکی که در دوران جنگ تحمیلی به عنوان بسیجی طالب شهادت به جبهه رفته بود، ادامه داد: من توصیه کردم به آقای موگویی که این کار را انجام ندهد، البته خودم فیلم‌نامه‌ای با نام “نفوذی‌ها” را آماده می‌کردم، اما چون جانم را دوست داشتم، آن را رها کردم.

چگونه اسناد از خانه کشمیری بیرون رفت؟

ده‌نمکی افزود: لحظه‌نگاری وقایع و حضور افراد در حوادث کار بسیار سختی است، اینکه اسنادی که از خانه کشمیری بیرون رفت، چگونه اتفاق افتاد، جای سوالات و ابهامات بسیاری دارد، از این‌گونه افراد در نظام بسیار داریم، نمی‌توانم اسم ببرم، اما برای مثال چندی پیش جاسوسانی در ایران فعالیت می‌کردند که حاضر شدند 5 جاسوس موساد اعدام شود، اما سردسته آنها نجات یابد.

این کارگردان خاطرنشان ساخت: بیراه نیست اگر بگوییم در تاریخ انقلاب اسلامی و قبل از آن در پروسه‌های مختلف و اخیراً در پروسه 10 ساله، هسته‌ای از نفاق شکل می‌گیرد و نفوذی‌ها فعالیت گسترده می‌کنند. فیلم عصبانی‌کننده است، زیرا یادآوری می‌کند نباید به ظاهر افراد نگاه کرد.

در سال 1398 منتظر اتفاقات خاصی باشید

ده نمکی تاکید کرد: پیشانی‌های پینه‌بسته ممکن است نفاق ایجاد کنند. باید به عملکرد افراد فکر کرد. بیراه نیست اگر بگوییم در سال 98 و 1400 باید منتظر اتفاقاتی در ایران باشیم، زیرا جریان نفوذی همچنان فعال است.