1

ده نكته‌اي كه درباره هیأت داوري جشنواره ٣٤ بايد بدانيد

سینماژورنال: دبیرخانه جشنواره فجر حدودا یک هفته بعد از شایعات شکل گرفته درباره حضور برخی چهره های سرشناس در هیأت داوران، فهرست رسمی هیأت داوران سودای سیمرغ را معرفی کرد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال شش مرد شامل دو تهیه کننده، یک بازیگر-کارگردان، دو کارگردان، یک فیلمبردار و یک بانوی بازیگر-کارگردان اعضای هیات داوران هستند.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر برخی نکات قابل ذکر هیأت داوران جشنواره.

1–مهدی فخیم زاده سه سال بعد از داوری در آخرین جشنواره ای که در دولت احمدی نژاد برگزار شد یعنی جشنواره سی و یکم فیلم فجر، مجددا وارد هیأت داوران فجر شده است.

2–نیکی کریمی بعد از مدتها داوری در جشنواره های غیرایرانی از جشنواره تسالونیکی یونان و کلکته هند گرفته تا جشنواره پراگ و لوکارنو و ابوظبی و دوبی، اردیبهشت امسال به هیات داوری بخش بین الملل فجر راه پیدا کرد و حالا نیز داور جشنواره ملی فجر شده است يعني همانطور كه سالها پس از دريافت جايزه از جشنواره هاي خارجي در ايران جايزه گرفت، سالها پس از داوری در جشنواره هاي خارجي در ايران داور شد.

3–مهدی فخیم زاده و سيدجمال ساداتيان کارگردان و تهیه کننده ای که در تولید سریال “خواب و بیدار” کنار هم بودند هر دو درهیات داوران اين دوره حاضران اند.

4--فخیم زاده در حالی به هیات داوران راه یافته که پانزده سالي است فیلم سینمایی نساخته و درگیر تولید سریال در تلویزیون بوده است. آخرین فیلم سینمایی فخیم زاده “همنفس” بود که بیشتر از یک دهه قبل در سینماها اکران شد.

5–مجتبی راعی به فاصله دو سال بعد از حضور در هیأت داوری جشنواره سی و دوم فجر، امسال هم در هیات داوران حضور دارد. او تنها وجه اشتراک هیأت داوری علیرضا رضاداد و محمد حیدری است.

6–هرچند در همه سالهای اخیر از اهميت فیلمنامه به عنوان سنگ بناي محكم  هر فيلم  ياد مي‌شود اما بر خلاف دور هاي قبل هیچ فیلمنامه نویسی در هیأت داوران اين دوره به چشم نمی خورد.

7–باز بر خلاف دوره هاي قبل هیچ منتقد یا روزنامه نگار پیشکسوتی در هیات داوران به چشم نمی‌خورد.

8–هرچند هیچ کدام از کارگردانان باسابقه سینمای ایران یعنی ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی امسال در جشنواره، فیلم ندارند اما هیچ کدام از آنها در جمع هیأت داوران حاضر نیستند، چرا كه احتمالاً حضور هر يك به تنهايي موجب دلگيري ديگري مي شود و حضور حداقل دو نفر از اين جمع سه نفره مشكل رياست هيأت داوران را به وجود مي‌آورد.

9–هیأت انتخاب جشنواره امسال هیچ نماینده ای در هیأت داوران ندارد.

10–محمد داوودی از سال 87 که به عنوان مدیر فیلمبرداری “شکارچی” رفیع پیتز حضور داشت دیگر کار سینمایی انجام نداده است. “شکارچی” که از حضور رفیع پیتز و میترا حجار به عنوان بازیگر اصلی سود می‌برد نامزد دریافت خرس طلای جشنواره 2011 برلین شده بود و البته مضمون آن نیز حاشیه برانگیز بود.