1

دلیل تکراری بودن ملودی اصلی “عصر یخبندان” چیست؟

سینماژورنال/نازنین شادپی: تازه ترین فیلم مصطفی کیایی با عنوان “عصر یخبندان” در حالی در شمار فیلمهای محبوب مخاطبان جشنواره سی و سوم جای گرفته که یک نکته ویژه در موسیقی متن آن به چشم می خورد و آن هم تکراری بودن ملودی اصلی موسیقی است.

این ملودی که در جاهای مختلف فیلم با سازبندی ثابت و متکی بر چند ساز زهی اجرا میشود باعث میشود نوعی یکنواختی در موسیقی به وجود آید که البته برای رهایی از آن سعی شده درون فیلم موسیقی انتخابی هم گنجانده شود.

آرمان موسی پور آهنگساز فیلم درباره این تم تکراری به سینماژورنال گفت: بیشتر داستان فیلم در یک شب روایت میشود و بناست اتفاقات 24 ساعت روایت شود پس باید در موسیقی هم نوعی تکرار وجود داشته باشد.

برای تفهیم بازه زمانی فیلم ملودی ثابت به کار گرفتم

وی ادامه داد: مصطفی کیایی کارگردان کار هم از من خواست برای اینکه مخاطب خیلی خوب فضای زمانی مرکز وقوع اتفاقات را درک کند یک ملودی ثابت در جاهای مختلف اثر وجود داشته باشد.

موسیقی دو بخش دارد؛ یکی بخش عاشقانه و دیگری اعتیاد از هم گسیخته

این آهنگساز در تشریح فضای کلی موسیقی متن بیان داشت: “عصر یخبندان” از دو بخش عاشقانه و اعتیاد منجر به از هم گسیختگی تشکیل شده است و برای ساخت موسیقی نیز دو تکه موسیقی یکی مرتبط با نماهای رمانس و دیگری نماهای اعتیاد روبه فنا فراهم شده. در هر یک از این بخشها تلاش کردم با انتخاب سازهای زهی به بهترین شکل ممکن حدیث نفس کاراکترها را تکمیل کنم.

صدای خاص ویولن

وی افزود: در این میان تصویرسازی رابطه عاشقانه ای که تا لحظات آخر نیز از فروپاشی آن سخن گفته میشود به شدت حائز اهمیت بود و سعی کردم همه توانم را برای تکمیل تصاویر مربوط به فروپاشی این عشق انجام دهم.

موسی پور درباره صدای خاصی که از ساز ویولن در این فیلم گرفته است به سینماژورنال گفت: در بخشی از فیلم سعی کردم ویولن سلو(ویولنی که توسط یک نفر نواخته میشود) را مورد استفاده قرار دهم تا عمق لجام گسیختگی روبه فنای اعتیاد کاراکتر اصلی زن رخ بنمایاند.