1

دليل درخواست داوري نشدن “يتيم‌خانه ايران” مشخص شد⇐نگراني از بروز مشكل براي داوران دوتابعيتي

سینماژورنال: “یتیم خانه ایران” تنها فیلم جشنواره سی و چهارم فجر است که در بخش خارج از مسابقه قرار دارد؛ این فیلم در هفته های گذشته به دلیل مهاجرت یکی از بازیگران زن آن به آن سوی آبها و کشف حجاب در کانون توجه قرار گرفت.(اینجا و اینجا را بخوانید)

ابوالقاسم طالبی کارگردان “یتیم خانه ایران” شب گذشته در برنامه “هفت” احتمال جالبی را درباره داوران دوتابعیتی جشنواره فجر بیان کرد.

به گزارش سینماژورنال کارگردان فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» درخصوص عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بیان داشت: من در بخش مسابقه شرکت نمی کنم. چون فیلم من یک فیلم ضداستکباری است.

احتمال میدادم برخی از داوران دوتابعیتی باشند

این کارگردان ادامه داد: بخاطر اینکه من از ابتدا چینش داوران را نمی شناختم و احتمال دادم برخی از داوران دوتابعیتی باشند و با قضاوت درباره این فیلم مجبور شوند به سختی هایی بیافتند و به تابعیت خارجی آنها لطمه ای بخورد. لذا تصمیم گرفتم فیلم را از بخش مسابقه خارج کنم.

وی افزود: بعد که چینش داوران را دیدم گفتم می شد فیلم را در بخش مسابقه قرار دهم. وقتی ما در وضعیتی هستیم که هر 4 سال با تغییر رئیس جمهور، تمام سیاست ها عوض می شود و اصول مشخصی در بخش فرهنگ، سینما و جشنواره آن وجود ندارد، همین نگرانی ها وجود دارد.

«یتیم خانه ایران» یک فیلم کلاسیک قصه گو

طالبی درخصوص «یتیم خانه ایران» بیان داشت: شما با یک فیلم سینمایی قصه گوی کلاسیک طرف هستید. فرق فیلم من با فیلم های دیگر این است که فیلم مردم است. اصلا درون کاخ نیست. فیلم به دوره ای می پردازد که تاکنون بدان پرداخته نشده است و برای آن مطالعه بسیاری شده است.

هنوز هم در هیأت داوران چنین افرادی حضور دارند

به گزارش سینماژورنال ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی اعضای هیأت داوران جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هستند.

كارگردان “يتيم‌خانه ايران” در حالي از رفع نگراني‌اش بابت دو تابعيتي بودن داوران سخن گفته كه اگر  از اين قضيه دوتابعيتي منظورش داشتن گرين كارت آمريكايي يا معادل كانادايي اش پي.آر كارت يا حتي كارت اقامت در انگليس و حوزه بريتانيا باشد هنوز در هيأت داوران و حتي مقام هاي  بالاتر برگزاركننده، چنين افرادي حضور دارند