1

دفاعیه تفصیلی نفیسه روشن از پوشش غیرمتعارفش در جشن حافظ+عکس

سینماژورنال: پوشش بازیگران در مناسک رسمی همواره حاشیه های خاص خود را داشته است. همان قدر که داشته‌ایم بازیگران تراز اولی را که سعی می کنند با انتخاب پوششهای وزین و باوقار در مناسکی مانند جشنها و جشنواره های سینمایی حاضر شوند با برخی بازیگران هم روبرو هستیم که با ساختارشکنی در انتخاب پوشش شرایط دیده شدن خویش را فراهم می‌کنند.

به گزارش سینماژورنال این انتخاب پوشش غیرمتعارف هم اغلب مجالی می شود برای سوءاستفاده کنندگان که به بهانه آن کلیت سینما را زیر سوال ببرند بی توجه به آن که حتی اگر بخواهیم به صورت آماری به بررسی حضورهای این چنینی بازیگران بپردازیم باز هم می‌بینیم کفه به نفع بازیگران و آن هم بازیگران مطرحی است که با پوششهای متعارف و البته معقول در مناسبتهای سینمایی ظاهر می‌شوند…

از کودکی عاشق برج آزادی بودم

 نفیسه روشن بازیگری که از اوایل دهه هشتاد کارش را در تلویزیون آغاز کرده و در سالهای اخیر علیرغم حضورهای اندک در سینما همچنان به عنوان بازیگری تلویزیونی شناخته می شود از جمله چهره هایی بود که پوشش اش در جشن حافظ حاشیه ساز شد. روشن لباسی را برای این حضور انتخاب کرده بود که یک گرته برداری آشکار از نماد قدیمی پایتخت یعنی میدان آزادی به شمار می رفت و شاید بی ربط بودن معماری این میدان با طراحی ساختار بیرونی یک پوشش زنانه بود که به شدت حاشیه ساز شد.

نفیسه روشن در در چرایی انتخاب چنین پوششی گفت: من به خاطر اینکه از بچگی عاشق برج آزادی بودم و همیشه احساس می کردم این برج جزو زیباترین آثار ایران است و جایی است که در سازمان ملل و یا یونسکو نمادی از ایران است برای همین چنین پوششی را انتخاب کردم. درست همان طور که سی و سه پل نماد اصفهان یا آرامگاه حافظ نماد شیراز است من فکر می کنم این برج آزادی نیز نمادی از تهران  پایتخت ایران است.

از پارسال به دنبال طراحی لباس امسال بودم

وی ادامه داد: من خیلی برج آزادی را دوست دارم و زمانی که برج میلاد افتتاح شدم دلم گرفت و احساس کردم که به این اثر فرهنگی ما یعنی برج آزادی اجحاف شده و با این اقدام کم کم به فراموشی می رود. همین طور هم شد و این برج به تدریج دارد از فرهنگ و از یادها خارج می شود؛ من بارها از برج آزادی بازدید کردم و از طبقات و از موزه آن دیدن کردم و فکر می کنم جا دارد بکوشیم در جهت حفظ چنین بنایی.

بازیگر سریالهایی نظیر «خوش رکاب» و «ماه عسل» خاطرنشان ساخت: ما و بچه های طراح از پارسال تابستان  به فکر این بودیم که طرح لباس امسال چه شکلی باشد و طرح های مختلفی را دیدیم و اتود زدیم و در نهایت این طرح را انتخاب کردیم. هدف من این بود که مخاطبان با دیدن این مانتو یاد برج آزادی بیفتند که یکی از آثار فرهنگی ماست و نمی توانیم از آن فرار کنیم. این طرح از میان چند طرح انتخاب شد و چون شباهت بسیار به برج آزادی داشت من هم آن را انتخاب کردم.

نفیسه روشن با پوششی غیرمتعارف در جشن حافظ
نفیسه روشن با پوششی غیرمتعارف در جشن حافظ/پوششی که بسیاری را به یاد برج آزادی انداخت

برج آزادی که پوشش روشن از آن الهام گرفته شده
برج آزادی که پوشش روشن از آن الهام گرفته شده

مقصر، خودمان هستیم

نفیسه روشن همچنین درباره افسارگسیختگی موجود در پوشش برخی از هنرمندان که به جامعه هم کشیده می شود به سینماژورنال گفت: این مسأله به خاطر گم شدن فرهنگ ایرانی است  و مقصر هم خودمان هستیم که با آوردن یا زدن طرح های غربی روی پوشش ها از نمادهای ایرانی استفاده نمی کنیم. من خودم شخصا در منزل از نمادهای ایرانی استفاده می‌کنم و از دیدن آنها بسیار لذت می برم. واقعا برایم جای سوال است که چرا در برخی مناطق کشور از آب‌نماهایی که نماد غربی دارند استفاده می شود؟ یا چرا باید برج ایفل که نماد یک کشور دیگر است در معماری برخی بناها استفاده شود؟ از آن طرف اما برج آزادی که نماد کشور ایران است جایی در طراحی های ما ندارند.

وی ادامه داد: شخصا به همکارانم توصیه می کنم بیایند و آن قدر از این نمادهای ایرانی استفاده کنیم که مردم هم ترغیب شوند و از آنها استفاده نمایند.

بازیگر آثاری نظیر «چک» و «شاخه گلی برای عروس» ادامه داد: خیلی از هموطنان را دیده ام که می روند فرانسه و برج ایفل را در سایزهای مختلف خریداری کرده و با خود به ایران می آورند و در دکورهای خانه ها یا دفاتر کاری شان قرار می دهند ولی در خانه هیچ کس از دکور برج آزادی خبری نیست در حالی که برج آزادی یک نماد پرافتخار ایرانی است. البته قضیه فقط به برج آزادی مربوط نمی شود. چون کمتر پیش آمده در خانه های ایرانیان نمادهای ایرانی ببینیم. سوال اینجاست که برای تزیین دکورهایمان بهتر است نمادهایی مانند مقبره حافظ یا سی و سه پل یا حتی همین برج میلاد استفاده شود یا برج ایفل؟ چرا؟

کسی با نمادهای غربی کار ندارد اما برج آزادی را تحقیر می کنند

این بازیگر با اشاره به کمبودهای فرهنگی در این باره بیان داشت: ما فرهنگ بسیار غنی و با افتخاری داریم ولی متاسفانه مقصر خودمان هستیم که فرهنگ مان را گم کرده ایم و به همین دلیل جوانهای ما رو به فرهنگ بی محتوای غربی می آورند و نتیجه اش را نیز همه شاهدیم که چه اوضاع اسفناکی پیش رویمان است و به راحتی هم نمی توان جلویش را گرفت. عجیب است که این همه نمادهای غربی که از سر تا پای شهرها و خانه هایمان می بارد را کسی نمی بیند و البته مورد استهزا قرار نمی دهد اما برخی مانتویی که در آن طرح برج آزادی به کار رفته که قدمت و اصالت و شخصیت دارد را مورد تحقیر و توهین قرار می دهند.

نفیسه روشن با مخاطب قرار دادن جوانان این روزها و پوشش غیرمتعارف برخی از آنان گفت: این روزها حتما پسران جوانی را دیده اید که شلوارهای تنگ یا کفش کالج می پوشند و حتما با دختران و بانوانی روبرو شده اید که پشت مانتوهایشان به لاتین جملاتی نوشته شده است. فکر می کنید دلیل این امر چیست؟ مسلما در شرایطی که برخی استفاده از نمادهای فرهنگی و غنی خودمان را تمسخر کنند جوان بیچاره هم به سوی نمادهای غربی می رود و به این ترتیب صنعت پوشاک ما پر می شود از محصولاتی با نمادهای ناشناخته فرهنگ غرب که بسیاری حتی معانی پشت این نمادها را نمی دانند.

توهین به طراحان لباس المپیک را قبول ندارم اما…

این بازیگر 34 ساله که فارغ التحصیل حقوق است با اشاره به همراهی با برخی از دوستانش در جهت استفاده از نمادهای ایرانی گفت: دو تن از دوستان من بسیار کوشا هستند و در طراحی‌هایی خود از نمادهای فرهنگی کشور خودمان چه به صورت خطاطی و چه به صورت نقاشی در تولید کفش و مانتو و غیره استفاده می کنند. مانتوی من را مزونی طراحی کرد که برای 12 هنرمند خانم دیگر هم طراحی کرده است و البته خیلی هم دوست داشتم که به این واسطه برج آزادی را در کانون توجه قرار دهم.

نفیسه روشن با اشاره به پوشش بحث برانگیز تیمهای ملی ایران برای حضور در المپیک بیان داشت: من بی احترامی و توهین به طراحان این کار را قبول ندارم ولی با خودم فکر می کردم طراحان لباس ملی پوشان المپیک که قرار است پرچم ایران  به افتخار آنها سرافراز شود کاش در جایی از طراحی خود یک نماد ایرانی قرار می دادند و به لحاظ ساختار هم جذابیت بصری بهتری ایجاد می کردند.

چه خوب است که از میراث ادبی در طراحی ها استفاده شود

وی ادامه داد: اخیرا من کارهای جدیدی دیدم که کاملا ایرانی و مبتنی بر اشعار شاهنامه فردوسی یا اشعاری از حافظ هستند. این خیلی خوب است که این میراث ادبی در  طراحی و دوخت لباس استفاده شود. چه ایرادی دارد که نقاشی های استاد فرشچیان  یا خطاطی های میرعماد با تلفیقی از پرچم ایران برای طراحی لباسهای ملی ما به کار رود.

روشن با تأکید بر ساختار نامناسب پوشش طراحی شده و البته ردشده برای المپیک گفت:  ای کاش این قدر ساده‌انگارانه برخورد نمی شد و جوری طراحی شده بود که هر کس لباسها را می دید می فهمید که این لباس ورزشکاران ایرانی است و اینها از جایی می آیند که مثل «هنر نزد ایرانیان است و بس» را برای آن ساخته اند. کاش هنر ایرانی روی طراحی ها نمود بیشتری داشت.

آنها با بته‌جقه‌های ما لباس طراحی می کنند و ما…

بازیگر «5 کیلومتر تا بهشت» و «ساختمان 85» افزود: ما الان شاهد هستیم که برندهای معروف خارجی از طرح کاشی های ایرانی استفاده می کنند و یا از طرح های گل‌مرغ‌های ایرانی در لباس‌ها و کیف و کفش استفاده می کنند یا طرح های بته‌جقه‌ای که یک سری برند های معروف دنیا از آن دارند استفاده می کنند. ای کاش این قدر که کشورهای بیگانه به فرهنگ و سنت و معماری و هنر ایرانی علاقه دارند خود ما هم از این فرهنگ غنی استفاده بهینه انجام دهیم.

به جای تمسخر، به ریشه ها توجه کنیم

نفیسه روشن که مشخص بود از انتقاداتی که نسبت به پوشش اش در جشن حافظ صورت گرفته دل خوشی ندارد در پایان گفتگوی خود با مخاطب قرار دادن منتقدان گفت: امیدوارم به جای اینکه یک طرح ایرانی را مسخره کنیم اول ببینیم آن طرح چه ریشه ای دارد و از کجا آمده است. من گمان نمی کنم طرحی که برای لباس المپیک زده شده بود هیچ ریشه تاریخی داشته باشد ولی مانتویی با طرح برج آزادی در همان نگاه اول ریشه و فرهنگ خود را عیان می سازد. پس بیاییم اول به ریشه یک طرح توجه کنیم سپس آن را تمجید یا  تمسخر کنیم.