1

دعوا بر سر تغییر تهیه‌کننده است یا ریشه‌های مالی دارد؟⇐نامه شدیداللحن وراث سلحشور به رییس صداوسیما

سینماروزان: موسسه فرهنگی هنری تبیان (تبیان فیلم) به عنوان یادگار مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه‌ای به ریاست رسانه‌ملی نگرانی فرزندان زنده یاد سلحشور را در خصوص ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در فیلمنامه سریال “موسی کلیم الله (ع)” ابراز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ایوب سلحشور (فرزند ارشد و وصی آن مرحوم) مستقلا طی نامه ای به نمایندگی از وراث، ضمن تشکر و قدردانی بابت اهتمام مسئولان آن سازمان برای تولید این اثر، در عین حال نگرانی و اعتراض شدید خود و خانواده را نسبت به حذف قسمت‌های زیادی از فیلمنامه و نیز ایجاد تغییرات گسترده در قالب و محتوای قسمت های باقیمانده اعلام داشته است.

وصی مرحوم سلحشور در این نامه به استناد “قانون مالکیت فکری و معنوی” به ریاست سازمان صدا و سیما متذکر شده‌ که هرگونه ایجاد تغییر، پژوهش و بازنویسی فیلمنامه مرحوم سلحشور بدون اذن و اجازه وراث، غیرقانونی و خلاف شرع تلقی می شود.

این خانواده پیگیری حقوقی بابت دخل و تصرف و تغییر در محتوای فیلمنامه را بدون اذن و اجازه، برای خود محفوظ اعلام کرده‌اند.

گفتنی است فیلمنامه “موسی کلیم الله(ع)” به عنوان آخرین یادگار فرج الله سلحشور در ۷۲ قسمت به نگارش درآمده که مالکیت حقوقی و معنوی آن در سال ۱۳۹۰ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام مولف ثبت شده است.

اخیراً ابراهیم حاتمی‌کیا با پذیرش کارگردانی این اثر، از پژوهش و نگارش مجدد فیلمنامه سخن گفته بود که ظاهراً این تغییرات، نگرانی خانواده فرج‌الله سلحشور را به عنوان مسئول حراست از چارچوب فکری و محتوایی آثار پدرشان به همراه داشته است.

همزمان با پذیرفتن کارگردانی سریال توسط حاتمی‌کیا، شائبه‌هایی طرح شد درباره سرمایه‌گذاری سازمان هنری-رسانه‌ای اوج و متعاقب آن هم پرسشهایی شکل گرفت درباره حذف احمد میرعلایی از تهیه‌کنندگی و واسپاری کار تولید به تهیه‌کننده‌ای معتمد اوج؟؟

حالا مخالفت وراث سلحشور با دخل و تصرف در فیلمنامه “موسی” مشخص ساخته حتی شائبه تغییر تهیه‌کننده نیز مشکل‌ساز است و روسای سازمان ارزشی اوج اگر می‌خواهند پروژه را در اختیار داشته باشند باید ابتدا وراث سلحشور را راضی کنند.