1

در یک برنامه رادیویی بیان شد: به ایوبی هم “هنروتجربه” تحمیل شد/ چرا اعتماد به نفس ارائه آمار دقیق از تعداد مخاطبان این گروه وجود ندارد؟/ برخی مخاطب را کنار گذاشته‌اند و از همان پیش‌تولید “خاص” می‌سازند برای این گروه!

سینماژورنال: عصر پنجشنبه 19 شهریور ماه در برنامه “سینمامعیار” رادیوگفتگو مناظره ای پیرامون گروه سینمایی تازه تأسیس “هنروتجربه” صورت گرفت.

به گزارش سینماژورنال نکته جالب این مناظره آنجا بود که هیچ کدام از دست اندرکاران این گروه سینمایی و حتی روابط عمومی آن در برنامه شرکت نکردند و البته درباره دلایل این عدم حضور نیز شفاف سازی صورت نگرفت.

مجری برنامه هم در بخشی از عدم همراهی این چهره ها و البته عدم پاسخگویی رییس سازمان سینمایی به تماسهایی که از سوی برنامه برای شرکت در بحث صورت گرفته گلایه کرد.

از آن سو محمدحسین فرحبخش کارگردان و تهیه کننده سینما، رضا استادی روزنامه نگار و جبار آذین منتقد پیشکسوت که دو نفر اول به صورت حضوری در برنامه حضور داشتند و نفر سوم به صورت تلفنی صحبتهای جالبی را درباره این گروه سینمایی مطرح کردند.

محمدحسین فرحبخش: اگر “هنروتجربه” گروه ملی بود که نباید فیلمهایش با ده نفر مخاطب اکران می شد

محمدحسین فرحبخش مانند همیشه مشی انتقادی خود را نسبت به این گروه حفظ کرد و بیان داشت: اینکه هنروتجربه را مختص تعدادی فیلم خاص و این گروه سینمایی بدانیم اشتباه محض است زیرا کل سینمای ایران هنروتجربه است.

وی ادامه داد: با به کارگیری تجربه است که هنر رشد می کند و برای همین تقریبا تمامی فیلمسازانی که در تاریخ سینمای ایران فعالیت داشته اند سعی کرده اند از هر دو عنصر هنر و تجربه بهره ببرند.

فرحبخش درباره اینکه رییس سازمان سینمایی گفته است سینمای ملی ایران در گروی گروه هنروتجربه است بیان داشت: اصلا این طور نیست که این گروه نمایانگر سینمای ملی ما باشد. اگر هنروتجربه یک گروه ملی بود که نباید سالنهای نمایش فیلمهایش در ساعات مختلف روز با ده پانزده نفر مخاطب فیلم پخش کند.

کارگردان “خصوصی” و “مستانه” خاطرنشان ساخت: سینمای ملی یعنی سینمایی که آینه جامعه باشد و البته در کنار سیاهی، سفیدی را هم نشان دهد نه اینکه فیلمهای تلخ بی مورد را صرفا برای ژست عرضه کند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه اعتقاد دارد این گروه سینمایی خارج از خواست سازمان سینمایی ایجاد شده بیان کرد: من فکر می کنم ایجاد گروه هنروتجربه به آقای ایوبی هم تحمیل شده؛ یعنی ایشان باطنا این گروه را قبول ندارد و چون به ایشان تحمیل شده طبیعی است که از آن دفاع کند.

فرحبخش با بیان اینکه برخلاف تصور مدیران این گروه که تاریخ را با آغاز فعالیت خود نوشته اند سالها پیش از این هم فیلمهای مستقل و کم مخاطب وجود داشته اند ولی برای اکران آنها تعداد زیادی سالن را از گردونه خارج نمی کردند اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی هم فیلمهایی داشتیم مثل “نفرین” ناصر تقوایی و “سوته دلان” علی حاتمی که گروه سینمایی آنها را اکران نمی کرد و سینمایی مثل کاپری(بهمن) به صورت تک سانس آنها را اکران می کرد.

وی ادامه داد: به نظرم برای اکران فیلمهای این چنینی نباید سینما را از گردونه رقابت خارج کرد بلکه باید سالنهای فرسوده را احیا کنند برای این گونه فیلمها.

رضا استادی: این گروه عرصه ای شده برای حقوق گرفتن چهره هایی که سالهاست در سیستمهای مدیریتی هستند

رضا استادی روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت “سینمامثبت” دیگر مهمان برنامه بود. وی با اشاره به اینکه طبیعیست که ایوبی از گروه هنروتجربه دفاع کند بیان داشت: همه مدیران سعی دارند آنچه را اانجام داده اند مثبت ارزیابی کنند. خیلی از اظهارنظرات رییس سازمان سینمایی هم چنین است یعنی نسبت جدی با واقعیت ندارد؛ موفقیت “هنروتجربه” هم یکی از اظهارنظرات است.

وی ادامه داد: حرف آخر را اول می گویم. اساسا هنروتجربه بیشتر از آن که عرصه برای سینماگران جوان باشد عرصه ای است برای حقوق گرفتن چهره هایی که سالهاست در سیستمهای مدیریتی هستند و از این سازمان به سازمان دیگر می روند بدون اینکه تعصبی نسبت به فعالیتهای خود داشته باشند.

این منتقد و روزنامه نگار جوان افزود: در سالهای نه چندان دور سینماتکهایی بود که فیلمهای به لحاظ ساختاری متفاوت را که گروه سینمایی نداشتند بی هیاهو و با حداقل بودجه نمایش می دادند و این همه اغراق پشتش نبود و بودجه های هنگفت برای این گونه اکرانها درنظر گرفته نمی شد.

استادی خاطرنشان ساخت: اینکه در شرایطی که عطش مردم برای رفتن به سمت اقتصاد رقابتی است آثار یک سری فیلمساز را داخل آکواریوم عرضه کنیم اشتباه ترین کار ممکن است. از آن طرف فراهم کردن شرایط برای اکران یکی از وظایف کارگردان است. کارگردان باید محصولی خلق کند که درجه ای از اقبال داشته باشد که بتواند لااقل 5 سالن برای فیلمش بگیرد.

استادی افزود: چرا آمار دقیق فروش فیلمها اعلام نمی شود و چرا اعتماد به نفس ندارند که آمار دقیق بدهند از تعداد مخاطبان ماهانه این گروه. از آن طرف شاهد هستیم که هزینه فراوان برای تبلیغات این گروه چه به صورت تراکت و چه به صورت بنر و بیلبورد و چاپ و انتشار مجله صورت می گیرد. یک قلم فقط هزینه چاپ مجله این گروه حداقل نسخه ای20 هزار تومان است که واقعا معلوم نیست برای چه کسانی منتشر می شود؟

رضا استادی با اشاره به نظرسنجی اخیر سازمان سینمایی بیان داشت: سازمان سینمایی نظرسنجی برای کیفیت هنروتجربه انجام داد و فقط 325 نفر در آن شرکت کرده اند؛ این را مقایسه کنید با حجم صندلی که در این طرح درنظر گرفته شده تا همه چیز دستتان بیاید.

جبار آذین: برخی مخاطب را کنار گذاشته‌اند و از همان پیش‌تولید “خاص” می‌سازند برای این گروه

جبار آذین منتقد پیشکوست که مهمان تلفنی برنامه بود نیز با بیانی صریح ایوبی را درباره کیفیت گروه هنروتجربه به مناظره دعوت کرد. وی گفت: ایوبی شریفتر از بسیاری از مدیران سینمایی ماست اما بیان ایشان که گفته سینمای ایران در گروی هنروتجربه است صددرصد نادرست است و اگر ایوبی غیر از این فکر میکند من ایشان را به مناظره دعوت می کنم!

وی ادامه داد: هیچ تعریفی برای این نوع سینمای موسوم به هنروتجربه نشده؛ در این گروه از فیلم توقیفی گرفته تا فیلم حرفه ای و آماتور همه در کنار هم اکران می شوند. در صورتی که اگر این گروه محل نمایش آثار تجربی است که باید فرق باشد میان حرفه ای هایی که به تجربه روی آوردند با آماتورهایی که سینما را تجربه می دانند.

آذین با اشاره به عدم سیاستگذاری واحد در انتخاب فیلم برای این گروه خاطرنشان ساخت: واقعا جای “باشو غریبه کوچک” در این گروه کجاست؟ یا “کپی برابر اصل” در این گروه چه می کند؟ آیا صرفا اعتبار فیلمسازان این قبیل آثار باعث شده آنها را هم وارد هنروتجربه کنیم؟

این منتقد قدیمی سینمای ایران که سالها مسئولیت تحریریه ماهنامه “نقد سینما” را برعهده داشت تاکید کرد: متاسفانه راه اندازی این گروه به جای اینکه باعث رقابت بیشتر میان فیلمسازان برای جلب مخاطب شود باعث شده برخی از همان پیش تولید “خاص” بسازند برای این گروه! یعنی مخاطب عام را کنار بگذارند و برای تسهیلات ارائه شده در این گروه فیلم بسازند.