1

در یادداشت سرگشاده یک پخش‌کننده سینما خطاب به رییس سینما آمد⇐چهل سال است که مدام پیشکسوتان را به مشاوره می‌خوانند؛ چهار روز هم با جوانان خوش‌فکر وقت بگذرانید و نظرات ایشان را جویا شوید!/قاچاق، کمر اکران آنلاین را شکسته و بدون پذیرفتن کپی‌رایت به جایی نمی‌رسیم!/مارکتینگ سینما یک علم است و تجربه بازگشایی سینماها پس از کرونا نشان داد که قاطبه مدیران از مارکتینگ بویی نبرده‌اند!/چرا از پتانسیل انجمن سینمای جوان، فیلمخانه و موزه سینما برای جذب مخاطب استفاده نمی‌شود؟/باعث تاسف است که هنوز مهمترین ویژگی سمفا که تقسیم به‌لحظه عایدی فروش است به نتیجه نرسیده!

سینماروزان: مشکلات دامنگیر سینمای ایران به‌خاطر کرونا، بعد از بازگشایی سینماها نه تنها کاهش نیافت که فقدان برنامه منسجم تبلیغاتی برای کشاندن مخاطبان به سینماها موجب شده بیشتر از یک ماه از بازگشایی مجدد سینماها هم بگذرد و جز ضرر برای سینماداران و صاحبان آثار رقم نخورد.

به گزارش سینماروزان امیرحسین حیدری مدیرعامل موسسه پخش نمایش‌گستران طی یادداشتی سرگشاده برای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی با اشاره به ورشکستگی روزافزون اهالی سینما، پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت سینماها در شرایط کنونی ارائه داد.

متن یادداشت امیرحسین حیدری به شرح زیر است:

جناب آقای انتظامی ریاست محترم سازمان سینمایی!

فرصت و توفیق دیدار شما در این مدت حضور حضرتعالی در سازمان سینمایی برای بنده فراهم نشده ولی به گواه دوستان مطبوعاتی همگی از شما و خصایص خوب شما به نیکی یاد می‌کنند. از این رو موجب شد تا این چند سطر را با شما در میان بگذارم. البته قبل از هر چیز از تلاش‌های شما و همکاران در سازمان سینمایی به خصوص در این ایام قدردانی کرده و خدا قوت می‌گویم.

– بزرگترین گله و به نظر بنده ایراد اساسی در ساختار مدیریت سازمان سینمایی عدم استفاده و مشورت با جوانان شاغل در این عرصه می‌باشد که بسیارند جوانانی که در حوزه‌های مختلف سینمایی جزو نخبه‌ها و افراد تاثیرگذار صنف خود می‌باشند. جناب انتظامی! چهل سال پیشکسوتان و ریش سفیدهای صنوف مختلف به سازمان و دفتر ریاست رفت و آمد داشتند، لطفا “چهار روز هم با جوانان وقت بگذارنید و نظرات ایشان را جویا شوید که قطعا” شما بیشتر از این مهم منتفع می‌شوید.

-عدم آشنایی با مارکتینگ و تبلیغات در سینما در این روزها به وضوح خود را نشان می‌دهد، سینماهایی که سال‌ها فقط مصرف‌کننده بودند و فروش خود را کاملا وابسته به پتانسیل فروش و تبلیغاتی که یک فیلم سینمایی می‌توانست داشته باشد کرده‌اند در این ایام کاملا ورشکسته یا در مرز ورشکستگی هستند. بسیاری از پردیس‌ها و سینماهای ما قابلیت کسب درآمدهای جانبی که از تبلیغات می‌تواند کسب کنند را دارند که متاسفانه از این پتانسیل استفاده نکرده و به مشکلاتی که امروز گریبان سینمادارها را گرفته رسیده‌ایم که حتی قادر نیستند سهم پخش و تهیه‌کننده از فروش فیلم‌ها را پرداخت کنند. جناب رئیس! سینماداری امروزه یک علم محسوب می‌شود و لازمه آن آشنایی با اصول مارکتینگ است. متاسفانه غالب سینماگران و مدیران ما بر این باورند که همچنان با روش سنتی و متداول قدیم بدون صرف وقت و هزینه می‌توان موفق بود.

-اکران آنلاین در دوران کرونا تجربه‌ای جدید بود که به این شکل در هیچ جای دنیا انجام نشده است. همان طور که مستحضرید اکران آنلاین یا اجاره فیلم در پلتفرمهای بین المللی بصورت موردی و در مقاطعی از سال صورت میگیرد که این نمونه انجام شده در ایران منحصر به فرد است و میتواند در صورت اجرای درست به الگوی مناسبی تبدیل گردد که متاسفانه عدم رعایت کپی‌رایت باعث ایجاد ضررهای هنگفت مالی شده است. آقای انتظامی عزیز! برای مبارزه با قاچاق  فیلم‌ها می‌بایست همتی مضاعف کرد؛ دیگر زمان مانور و حمله به چند دستفروش در پشت شهرداری و ریختن فیلم‌های آنها در گونی گذشته و می‌بایست به شکلی جدی و به روز و با مشورت افراد آگاه به حوزه دیجیتال و آی تی این معضل برطرف گردد که البته قبل از همه اینها به رسمیت شناختن قانون کپی‌رایت لازمه مبارزه با قاچاق فیلم است. در اینصورت حتما می‌توان به اکران فیلم‌های خارجی هم بصورت جدی فکر کرد.

-سمفا کار بسیار خوب و بزرگی که در دوره مدیریت حضرتعالی شکل گرفت و می‌تواند در دراز مدت تاثیر بسیار مثبتی در اقتصاد و مناسبات سینما داشته باشد که متاسفانه دوران کرونا مانع توسعه و بهره‌مندی از همه مزایای آن شده و البته کوتاه آمدن شما از مهمترین ویژگی سمفا که تقسیم فروش فیلم در لحظه می‌باشد جای سؤال دارد که امیدوارم فقط در این ایام بدین گونه باشد و بر اساس آنچه که طراحی شده پیش برود.

-هم افزایی بیشتر مجموعه‌هایی که زیر نظر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستند قطعا می‌تواند کمک بزرگی به بهبود شرایط سینما در دوران کرونا و پساکرونا کند. انجمن سینمای جوان، فیلمخانه، موزه سینما حتما می‌توانند به سینماداران و سینماگران در زمینه جذب مخاطب کمک‌های فراوانی کنند و از پتانسیل بالای آنها استفاده کرد. انجمن عریض و طویل سینمای جوان در شهرها و استان‌های مختلف می‌تواند با ساخت فیلم‌های کوتاه و تبلیغاتی جهت تشویق و ترغیب مردم به رفتن به سینمای شهرشان بسیار مفیدتر از همیشه باشد، فیلمخانه با ترمیم و اکران فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران (قبل و بعد انقلاب) حتما کمک بزرگی هم به سینما و هم به اکران خواهد کرد. موزه سینما با ساخت تبلیغات جذاب و فعالیت بیشتر در فضای مجازی و معرفی سینماگران مطرح کشور قطعا می‌تواند مردم را مجدد به سینما علاقمند کند و بسیارند طرح‌هایی که دوستان جوان من بهتر و جذاب‌تر می‌توانند برای شما مطرح و اجرا کنند.

جناب رئیس! به شما اطمینان می‌دهم که علاقمندان به سینما و کشور در بین جوانان فعال در صنوف مختلف سینمایی بسیارند که با اندکی توجه و گوش سپردن به حرف‌ها و ایده‌های آنها می‌توانید تا سال‌ها بهره فراوانی برده و البته یادگاری خوبی از خود به جای بگذارید. در صورت لزوم و نیاز می‌توانم لیستی بلند بالا از دوستان و همکاران جوان و خلاق در صنوف مختلف سینما در اختیار حضرتعالی بگذارم.

 

امیرحسین حیدری+حسین انتظامی
امیرحسین حیدری+حسین انتظامی