1

در نشست شهردار با سینماگران اتفاق افتاد⇐اعتراض حسین فرحبخش به حضور یک مدیر قالیبافی در نشست+قول محمدعلی نجفی به فرحبخش درباره تغییر و تحول فرهنگی در شهرداری+فیلم

سینماروزان: دیدار رودرروی گروهی از سینماگران با محمدعلی نجفی شهردار تهران در شب سرد نهم بهمن ماه در موزه سینما برگزار شد؛ دیداری با حضور دو دسته از سینماگران.

دسته اول سینماگران منفعلی که طی سالیان طولانی بار خود را با حمایتهای نهادی و ارگانی بسته‌اند؛ این جماعت مجال گفتگو با شهردار را محلی کردند برای گفتن حرفهای تکراری بی سر و ته که کمترین سودی به حال صنف سینما ندارد.

دسته دوم اما گروهی از سینماگران مستقل بودند که کوشیدند در دیدار روبرو با شهردار به صراحت و با شفافیت معضلات اصلی سینماگران با ارگانهای شهری و به خصوص توقیف فیلمهای مجوزدار، کسر پنج درصد از فروش بلیت و عدم تخصیص عادلانه تبلیغات محیطی را به شهردار گوشزد کنند.

حسین فرحبخش از جمله سینماگران دسته دوم بود که در دیدار مستقیم با شهردار به صراحت گلایه کرد از وتوی پروانه نمایش ارشاد توسط مدیرعامل قالیبافی تصویرشهر؛

فرحبخش به محمدعلی نجفی گفت: چرا وقتی ارشاد به ما پروانه نمایش می‌دهد زیردست شما پروانه را که قبول ندارد هیچ حتی میگوید شهیدمطهری را هم قبول ندارم! ایشان حق ندارد فیلمی را که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی تأیید کرده توقیف کند.

فرحبخش ادامه داد: در شأن شهردار فعلی نیست که یک آدم درجه چندم بازمانده از روزگار سابق همچنان در سیستم سینمایی شهری باشد! در شأن محمدعلی نجفی نیست که ساختار سینمایی اش ساز خود را بزند.

نجفی با تأکید بر آن که خودش هم روند درپیش گرفته شده در مدیریت تصویرشهر را قبول ندارد، قول پیگیری ماجرا و تعویض این مدیر را به فرحبخش داد اما این همه ماجرای فرحبخش و مدیرعامل تصویرشهر نبود!

پرده دیگر ماجرا زمانی بود که مدیرعامل تصویرشهر در نشست سینماگران با شهردار حاضر شد؛ اینجا بود که فرحبخش معترض شد چرا فردی که علنا فیلمهای مجوزدار سینما را تحریم میکند باید در نشست اهالی سینما حاضر باشد؟ و از این گفت که چرا کسی که سینمای ایران و پروانه نمایش ارشاد را قبول ندارد وارد نشست شهردار شده؟

این سخنان فرحبخش که با تحسین سینماگران مستقل حاضر در نشست مواجه گشت، سبب‌ساز آن شد که مدیرعامل تصویرشهر مجبور شود نقطه ای دور از کانون توجه سینماگران را برای نشستن انتخاب کند!!

برای دیدن فیلم گفتگوی فرحبخش و شهردار اینجا را ببینید.