1

در نشست دومین جشنواره تجسم هنر(پاتوغ) مطرح شد⇐ قدرت نوآوری و خلق فضاهای فرهنگی از اهداف این دوره از جشنواره است

سینماروزان: نشست دومین جشنواره تجسم هنر (پاتوغ)با حضور دکتر محمد سلطانی فر و دکتر بهرام کلهر نیا دبیر علمی و دکتر شاهین فرزانه دبیر اجرایی این رویداد در محل سرای اهل قلم برگزار و در ابتدا دکتر سلطانی با اشاره به روند طی شده این جشنواره نسبت به دوره قبل گفت:خوشبختانه اتفاقی که نسبت به جشنوارۀ دوره گذشته افتاده است روند رو به گسترش و رو به جلو آن است، در شرایطی که وضعیت دانشجو و دانشگاه خیلی رونق چندانی ندارد این نوع جشنواره ها و ورکشاپ هایی که در جاهای مختلف برگزار شده نشان دهندۀ عزم جدی دوستان در تداوم این کار است و نشان دهندۀ تقاضایی است که در حوزه های این چنینی وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه از سال گذشته تا امسال بیش از ۱۵ ورکشاپ را در زمینه های گرافیک، عکاسی، نقاشی، مقاله نویسی و یکسری ورکشاپ های عمومی در زمینه های مختلف که مربوط به این جشنواره بوده برگزار شده است، در زمینۀ طبیعت و شهدا و همچنین در حوزۀ خانواده که بخش دیگری از این حوزه است ،آثار پذیرفته می شود هماهنگی های لازم شکل گرفته است، خوشبختانه این ورکشاپ ها یک مقداری فرامرزی شده است، فعلاً مرز استانی است و خواستۀ ما این است که بین المللی شود که هنوز نشده ولی این نوع ورکشاپ ها به استان های مختلف اصفهان، البرز، فارس، لرستان، گیلان و استان های دیگر کشیده شده است و خوشبختانه توانسته همه گیر شود و این اپیدمی شدن آن به نظرم منطقی است و توانسته است استقبال بیشتر زمینه های مختلف را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این دوره کار خوبی که دوستان انجام دادند این است که تمام کسانی که در این ورکشاپ ها شرکت می کنند گواهینامه های معتبری به آنها داده میشود و من خدمت دکتر فرزانه گفتم بسیاری از این گواهینامه ها در دنیای امروزی جایگاه بیشتری را نسبت به مدارک رسمی ما دارد یعنی ما اگر به یک نفر در این ورکشاپ ها گواهی نقاشی بدهیم یا گواهی معماری بدهیم در جاهای که می خواهد در دنیای امروز شغل پیدا کند این نوع گواهینامه ها معتبرتر است تا اینکه بگوید فوق دیپلم معماری یا عکاسی هستم؛ به همین جهت این کار بسیار شایسته و خوبی است، خواهشم از آقای دکتر کلهرنیا و دکتر فرزانه این است که یک مقدار پا را فرامرزی تر بگذارید حالا که دیگر فرا استانی شدید برای سال آینده تعدادی ورکشاپ در کشورهای مجاور خودمان بتوانیم برگزار کنیم و آرام آرام بتوانیم با دعوت از چند کشور در حوزه هایی که مدنظرتان است بتوانید کار را گسترش بدهیم.

وی به آثار رسیده این دوره هم اشاره کرد و گفت: تعداد آثار رسیده، ۲۷ اثر خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فلاند، مکزیک، روسیه، سوئد و هند تا الان رسیده است و تا چهاردهم آبان ماه هم فرصت دریافت مقالات و آثار را داریم،مثلاً در بخش نقاشی ۱۷۵ اثر دریافت شده که ۱۲۵ اثر را توانستند در مسابقه شرکت بدهند از ۲۴۵ اثر گرافیکی که آمده از ۳۰۰ اثری بوده که انتخاب شده است، ۶۳ اثر در عکاسی که از ۱۰۰ اثرانتخاب شده و در معماری هم از ۵۰ اثر رسیده ۲۵ اثر در دایرع رقابت قرار دارند.

در ادامه این نشست دکتر فرزانه با اشاره به حوزه های برگزاری این دوره گفت: این جشنواره در ۴ حوزۀ نقاشی، گرافیک، عکاسی و معماری و در بخش هنرهای تجسمی و حوزۀ پژوهش به عنوان خانواده متعالی در حال برگزاری است. شاید از عنوان جشنواره بتوانیم به این موضوع پی ببریم بحث پاتوق(غ) امن و طبیعت پایدار را مطرح کرده است، نیازی که شاید امروز طبیعت ما به آن احتیاج دارد بحث طبیعت پایدار است در حوزه های مختلف، محیط زیست، حیات وحش و مسائلی که خودمان شاهد آن هستیم در حوزه های مختلف با آن دست به گریبان هستیم، پاتوق(غ) امن بحث شهدا را مطرح کردیم، هر امنیتی که در این کشور اتفاق می افتد قطعاً حاصل زحمات شهدای ماست، ما شهدا را به تمامی عزیزانی که در راه وطن خدمت می کنند و جزء مجموعۀ عناوین شهدایی که بنیاد شهید به آن اطلاق کرده است و شهدای محیط زیست، شهدای آتشنشان، شهدای نیروهای مسلح، شهدای مدافع حرم و شهدای ۸ سال دفاع مقدس. این نگاه در حوزۀ هنرهای تجسمی یک مقدار چالش برانگیز است ما وقتی صحبت از پاتوق(غ) امن با موضوع شهدا مثلاً در رشتۀ معماری می کنیم یک قدری کار را سخت می کنیم. با تفاهم نامه ای که با بنیاد معماری انقلاب اسلامی ایجاد شد قرار بر این شد که آثار دانشجویان برتر در شهرهای مختلف به صورت نمادین اجرا شود که بحث شهدا را دنبال کند.

وی افزود: تقریباً ۷،۸ ماه است که این جشنواره شکل گرفته است تا چهاردهم آبان ماه ما فرصت گذاشتیم که آثار را ارسال بکنند، ۸ آبان زمان رسمی ما بود ولی به علت تقاضاهای مختلف و ورکشاپ هایی که در استان یزد و اصفهان و استان البرز و سمنان و شهر تهران برگزار شد تقریباً با توجه به تقاضاهایی که به وجود آمد تاریخ دریافت آثار کمی عقب تر آمد و نهایت اول آذرماه در محل پردیس ملت مراسم اختتامیه خواهیم داشت بود که به مدت یک هفته از ۲۴ام تا اول آذر ماه در همان محل نمایشگاه آثار را خواهیم داشت.

وی با اشاره به جوایز این دوره هم گفت: جوایزی که درنظر گرفتیم به علت اینکه دو موضوع را در هر بخش داشتیم، جوایز را به دو بخش تقسیم کردیم افرادی که در حوزۀ پاتوق(غ) امن کار می کنند و در حوزۀ طبیعت پایدار، برای نفرات اول برای هر بخش ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای نفرات دوم ۱ میلیون تومان به همراه تندیس و تقدیرنامۀ جشنواره و به افراد برگزیده سوم تا پنجم هم جوایز غیرنقدی و تقدیرنامه اعطا خواهد شد.

دکتر فرزانه با اشاره به اسامی هیات داوران جشنواره هم افزود: در بخش معماری دکتر فریدون کسرائیان، دکتر امیرمحمد خانی، دکتر جواد ایرجی، در بخش گرافیک استاد سعید نقاشیان، استاد مجید بلوچ و استاد مریم اَفسر، داوران بخش نقاشی استاد آنه محمدتاتاری، خانم الهام فلاحی و جناب شهریار آریافر و داوران بخش عکاسی استاد علی قلم سیاه، استاد محمدمهدی رحیمیان و جناب جاسم غضبانپور و همینطور در بخش پژوهش دکتر زهرا شعبانی، دکتر سیما چعبی ویسی نژاد و جناب فرهاد حسنی گوهرزاد.

وی افزود: هنرمندان عزیز کشورمان هم در شورای سیاستگذاری حضور دارند و از این جشنواره حمایت و پشتیبانی کردند سرکار خانم گوهر خیراندیش، خانم ساناز سماواتی از هنرمندان عزیز کشور هستند که جشنواره را با حمایت های معنوی خودشان کمک کردند و از این بابت خدا را شاکریم و از این بزرگواران تشکر می کنیم.

وی درباره آثار رسیده بخش بین الملل هم گفت: در این بخش آثار خوبی به دست ما رسیده و من چند اثر را دیدم که در حوزۀ شهدا، یکی از کشور ایتالیا بود و یکی هم از کشور آلمان بود که با موضوع شهدای ما کار کرده بودند و برای من بسیار بسیار جالب بود.

در بخش پایانی این مراسم دکتر بهرام کلهر نیا دبیر علمی این رویداد هم با اشاره به لزوم برگزاری اینگونه از جشنواره ها گفت: واقعیت این است که جشنواره ها بارهای مهمی را حمل می کنند و تذکری هستند دربارۀ موقعیت انسان، دربارۀ چیستی او، دربارۀ چرایی او و اینکه در این جهان دارد چه می کند؟ تقریباً از اواخر جنگ جهانی دوم ملت های متفاوت به ویژه اروپا، آمریکا به شکل ستمگرانه ای منابع جهان را به هر لحاظ ربودند و در یک رقابت ستمگرانه با همدیگر جهان را به عرصۀ تاخت و تاز خارج از عرف و عادت و غیرانسانی برای تصاحب منابع گوناگون تبدیل کردند و امروز با درایت فرزانگان جهان، انسان کنونی به فهم جدیدی از جایگاه تناسب خودش با هستی دست پیدا کرده است و متوجه شده جهان در وضعی نامتعادل قرار گرفته است.

وی گفت: وقتی واژگانی نظیر پاتوق(غ) امن، طبیعت پایدار و نظایر آن توسط دوستان شورای سیاستگذاری به عنوان نام این جشنواره انتخاب می شود هر کدام از اینها کلیدواژه های معنادار و بنیادی هستند که به ما هشدار می دهند که چیزهایی را از کف دادیم و باید با هوشمندی برای تثبیتِ وضعیت پایدار جهان و اسلام بکوشیم.

کلهرنیا افزود:جشنوارۀ کنونی، جشنواره پاتوق (غ) هر چند موضوعات مهمی را پیش روی خودش قرار داده است با سخت گیری، با سخت کوشی با سخت جانی می کوشد که چیزهایی را یادآوری کند تا به روزگار و اشاعه-دهندۀ طرز فکرِ نویی باشد میان اساتید هنر، میان دانشجویان هنر که آینده فرهنگ را قاعدتاً باید آنها مشخص کنند، اینها بسیار مهم است. ما باید به اهداف جشنواره که دکتر سلطانی فر اشاره کردند بیندیشم، جشنواره پیشین سرمایه ای بود و زیرساخت این جشنواره بود و این جشنواره زیرساختی برای جشنواره بعدی. ما باید به هم هشدار بدهیم برای دستیابی به اهداف جشنواره آنها را مهم و دقیق کنیم.

دبیر علمی جشنواره ادامه داد و گفت: تعداد زیادی تاکنون اثر دریافت شده است که حاصل تلاش مراکز گوناگون و اساتید است. در بخش نقاشی ۱۷۰ اثر، در بخش گرافیک ۳۰۰ اثر، در بخش عکاسی ۱۰۰اثر و در بخش معماری ۵۰ اثر و تعداد زیادی کارهای پژوهشی بیش از ۱۵ اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که همۀ اینها اعداد بسیار خوب و درخور توجهی است و قطعاً تا روزهای آخر و در روزهای آخر جشنواره عدد نهایی بالاتر خواهد رفت و الان نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است و آنطور که من خبر دارم امکان دارد تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند،این جشنواره با شجاعت و پشتکار و همت دوستان گرامی دکتر فرزانه و همکاران ایشان و پشتیبانی بسیار و پرارزش دکتر سلطانی فر تحقق پیدا کرده است، آرزو می کنم پایدار باشد و سال بعد بتوانیم درباره جشنواره پاتوق(غ) گفتگو کنیم و بتوانیم برای انتشار دستاوردهای این جشنواره راه هایی بیابیم برای اشاعۀ طرز فکری که در جهت تثبیت صلح میان انسان و جهان و پایدار نمودن ارزش های وجودی اوست.