1

در نشست خبری جشنواره سی و ششم چه گذشت؟⇐از پرسشهای تکراری برخی رسانه‌ها تا توضیحات دبیر درباره ماجرای حمایت یک کانون تبلیغاتی از جشنواره/از قابل اکران بودن تمام فیلمهای ارائه شده به هیأت انتخاب تا معنای واقعی حذف فرش قرمز/از وعده ارائه تسهیلات به مخاطبان روشندل تا حضور تمامی فیلمهای حاشیه‌ساز در جشنواره

سینماروزان: نشست خبری جشنواره سی و ششم فجر صبح روز سرد دهم بهمن ماه با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر و مسعود نجفی روابط عمومی جشنواره در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سینماروزان تکراری بودن سوالات برخی از اهالی رسانه که نشان می‌داد حتی اخبار رسمی مرتبط با جشنواره را هم پیگیری نمی‌کنند عجیب به نظر می‌رسید مثلا با وجود تکذبیبه قبلی یک سازمان ارزشی مبنی بر حمایت از جشنواره همچنان این پرسش مجددا از زبان چند رسانه طرح شد.

با این حال ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره تلاش زیادی کرد که به تمامی سوالات ولوتکراری پاسخ دهد.

از جمله پرسشهای مهم نشست درباره حمایت مالی یک کانون تبلیغاتی نوین و علاقمند به تجربه‌گرایی(!) از جشنواره بود که داروغه‌زاده درباره آن گفت: مسئولیت جذب اسپانسر هیچ ربطی به دبیر ندارد. مسئولیت جذب اسپانسر برعهده صندوق اعتباری هنر است که این صندوق هم نتوانست اسپانسری برای جشنواره امسال بگیرد و امسال بودجه جشنواره را سازمان سینمایی خواهد داد.

ابراهیم داروغه زاده با اشاره به وظیغه ذاتی رسانه هم بیان داشت: هرچه رسانه ها، انتقاد اصولی داشته باشند به نفع مدیران جشنواره است اما انتقاد باید با تحقیق و دقت ارائه شود.

دبیر جشنواره که معاون نظارت و ارزشیابی هم هست در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت صدور پروانه نمایش برای فیلمهای جشنواره اظهار داشت: هیچ کدام از 67 فیلم ارائه شده به هیأت انتخاب برای پخش مشکل نخواهند داشت و اگر بتوانند پخش کننده و زمان برای اکران پیدا کنند تقریبا اغلب آنها قابلیت اکران دارند.

ابراهیم داروغه زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف فیلمهای حاشیه دار از جشنواره اظهار داشت: برخلاف تصور اتفاقا فیلمهای حاشیه دار وارد جشنواره شدند؛ اسامی اینها را میتوان بعد از اختتامیه اعلام کرد!

دبیر درباره حذف فرش قرمز افزود: حذف مراسم فرش قرمز به معنای حذف مراسمی است که سال قبل در پردیس ملت به عنوان کاخ مردمی برگزار شد.

داروغه زاده پیرامون وضعیت بودجه ای جشنواره امسال گفت: گستردگی جشنواره امسال بیشتر شده و فقط تعداد فیلمها کاهش یافته! اما هزینه ها کاهش یافته! صرفه جویی و تعدیل هزینه ها هیچ منافاتی با حفظ کیفیت برگزاری جشنواره ندارد. نگران بودجه جشنواره نباشید. جشنواره حتما پرشکوهتر برگزار خواهد شد با حداقل بریز و بپاش.

داروغه زاده درباره جایگاه علیرضا رضاداد در جشنواره گفت: ایشان فقط یکی از اعضای سیاستگزار جشنواره است. به هر حال جشنواره را سازمان سینمایی برگزار میکند و باید نیروهای متبوع خود را در شورای سیاستگزاری بچیند.

ابراهیم داروغه زاده در پاسخ به پرسش یک خبرنگار روشندل گفت: حتما  تسهیل شرایط حضور روشندلان در سینماهای جشنواره صورت خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سی و ششم درباره چگونگی حذف افتتاحیه هم بیان داشت: اغلب جشنواره های مطرح دنیا فقط اختتامیه دارند اما درباره جشنواره فجر آیینهایی مرتبط با دهه فجر داریم که باید در افتتاحیه برگزار شود تا به نوعی جشن انقلاب با جشن سینما همراه شود اما افتتاحیه هم با تعدیل هزینه برگزار خواهد شد.