1

در نشست خبری جشنواره روح‌ا.. فاش شد⇔مانیفست مدیریتی محمد آفریده

سینماژورنال: نشست خبری جشنواره روح ا.. در حالی برگزار شد که در همه ماههای گذشته بیش از هر چیز دیگر حضور محمد آفریده به عنوان دبیر این جشنواره بود که مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش سینماژورنال نشست خبری این جشنواره اما بی کمترین حاشیه ای در این باره برگزار شد و البته آفریده در خلال صحبتهای خود درباره جشنواره کوشید به اشاره هم که شده بخشی از مانیفست مدیریتی خود را عیان کند.

از جمله موارد این مانیفست جایی بود که آفریده با تأکید بر نگاه رحمانی امام خمینی(ره) از لزوم تبلیغ چنین نگاهی برای جوانان گفت و با بیانی که شاید مخاطبش بدنه مدیریتی کشور بود، تأکید کرد: باید تلاش کنیم جوانان را پای سفره جمهوری اسلامی بنشانیم.

البته که در جای جای این نشست آفریده بر همدلی به عنوان اصلی که می توان باعث پیشرفت فرهنگ شود تأکید کرد و پربیراه نیست که اگر این تأکید را به ماجرای هجمه هایی نسبت دهیم که بعد از معرفی آفریده به عنوان دبیر این جشنواره، برگزارکننده آن را هدف گرفت.

گزارش کامل این نشست را در ادامه بخوانید:

نشست خبری نخستین جشنواره روح الله با حضور محمد آفریده دبیر جشنواره، حجت الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و رضا استادی مدیر روابط عمومی جشنواره صبح امروز بیستم اردیبهشت ماه در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم روح الله ، در ابتدای این نشست با حضور کمال تبریزی فیلمساز سینما و تلویزیون از پوستر جشنواره رونمایی شد. تبریزی در سخنانی کوتاه با اشاره به جشنواره روح الله گفت: امیدوارم جشنواره پویا و پرباری به خصوص برای جوانترها پیش رو داشته باشیم. جوانان در دوره های مختلف از محمد آفریده خاطره خوش دارند و او همواره سعی کرده شرایط رشد و بالندگی جوانان مستعد را فراهم کند.

تبریزی در ادامه افزود: به عنوان کسی که رشد و پیشرفتم را مدیون انقلاب اسلامی و امام(ره) هستم، امیدوارم این جشنواره باعث احیای مفاهیم انقلاب و ارزش هایی شود که زیربنای تفکر امام بود.

جشنواره همدلی

محمد آفریده دبیر جشنواره روح ا.. سخنان خود را با تسلیت درگذشت علی وزینی خبرنگار سینمای ایران آغاز کرد و گفت: جشنواره روح ا.. جشنواره همدلی است چراکه امام(ره) مظهر اتحاد و همدلی بودند. هرجا اتحاد باشد خیر و برکت به آنجا می رسد و ما نیز خدا را شکر می کنیم که با عشق به امام(ره) حرکت می کنیم  و امیدواریم که با همین عشق چراغ جشنواره را روشن نگه داریم و اسباب خیر شویم.

آفریده خاطرنشان کرد: جشنواره هایی ماندگارند که محدود به چند روز برگزاری نشوند و یک حلقه اتفاقات مستمر را ایجاد کنند. امسال 114 امین سالگرد تولد امام(ره) است و ما هم کوشیدیم 114 محصول در جشنواره داشته باشیم.

آفریده با اشاره به جذب حداکثری جوانان افزود: این هدف امام(ره) بود که می کوشید جوانان را جذب انقلاب کند و ما هم باید تلاش کنیم جوانان را پای سفره جمهوری اسلامی بنشانیم.

تقدیر از چهره های انقلاب

دبیر جشنواره روح ا.. با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر در جشنواره گفت: احمدرضا درویش، عبدا.. اسفندیاری و محمدعلی فارسی چهره هایی هستند که در جشنواره تقدیر می شوند؛ ضمن اینکه درویش یک نشست با عنوان “سینمای دینی و آینه سینما” را در جشنواره برگزار خواهد کرد. از همه مهمتر آن است که بتوانیم یک مجموعه تولید را همزمان با جشنواره در اصفهان کلید بزنیم.

تلاش برای ترویچ اندیشه های امام(ره) در جشنواره

حجت الاسلام کمساری معاون فرهنگی موسسه در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره ای تخصصی در ادامه نشست گفت: امیدواریم با حضور چهره های اصیل انقلاب به برگزاری جشنواره ای تخصصی و مطلوب برسیم. حفظ و ترویج اندیشه های امام از جمله اصلی ترین وظایف موسسه تنظیم آثار است. کار حفظ آثار به طور جدی انجام شده است و تنظیم صحیفه امام از جمله آن است. ترویج اندیشه های امام و شناساندن آن به نسلهای سوم و چهارم انقلاب ضرورتی همیشگی است. قالب های متعددی برای ترویج اندیشه ها وجود دارد که یکی از اصلی ترین ها، هنر است.

حجت الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: معتقد به استفاده ابزاری از هنر نیستیم و بیشتر بر استفاده از ابزار هنر برای تبیین مفاهیم معتقدیم. به همین منظور آثار هنری مختلف از موسیقی تا هنرهای تجسمی و سینما تولید شده است. برگزاری جشنواره ها هم با دو هدف در این مجموعه انجام می شود؛ یکی کشف استعدادهای جوان و دیگری کمک به جریان سازی خلاقیت ها.

کمساری ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم سالهاست با همین هدف در دستور کار ما قرار دارد؛ پیشتر جشنواره آینه و آفتاب را داشتیم و در دوره جدید جشنواره روح ا..؛ جشنواره روح ا.. برخلاف جشنواره آینه و آفتاب با حضور فیلم های 3 تا 6 دقیقه ای برگزار خواهد شد. این مسئله دو دلیل دارد؛ یکی برای فراهم شدن امکان حضور بیشتر هنرمندان جوان و دیگری تهیه محتوا برای عرضه در فضای مجازی که ضرورتی انکارناپذیر است.

کمساری با اشاره به جزییات برگزاری جشنواره روح ا.. اظهار کرد: جشنواره روح ا.. سوم خردادماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر در اصفهان افتتاح خواهد شد و تا 5 خردادماه ادامه خواهد داشت. جشنواره علاوه بر اصفهان در 13 استان دیگر برگزار خواهد شد.

جشنواره ای برای احیای اندیشه های امام(ره)

بعد از سخنان مدیران جشنواره نوبت به پرسشهای حاضران رسید. از جمله این پرسشها درباره “فرزند صبح” بود و امکان نمایش آن در جشنواره از سوی دبیر جشنواره رد شد.

سوالی دیگر درباره چرایی برگزاری جشنواره به نام روح ا.. بود که آفریده درباره آن گفت: جشنواره روح ا..جشنواره ای برای مرور یک نام نیست بلکه برای مرور اندیشه های امام(ره) است. این جشنواره دنبال احیای اندیشه های امام و از جمله ایجاد روحیه تلاش و امید در جوانان است.

حالا حالاها باید محصول تولید کنیم

آفریده در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تولید محصول مرتبط با امام به گونه ای که کیفیت حفظ شود، گفت: بیش از پیش  باید با مضمون آرا و اندیشه های امام فیلم بسازیم و نگران هم نباشیم. باید به جوانان کمک کرد تا در این حیطه کار و فعالیت کنند.

ترویج نگاه رحمانی و شاداب امام(ره)

دبیر جشنواره روح ا.. درباره استفاده ابزاری از برخی سخنان امام(ره) و نگاه جشنواره به این مقوله گفت: یکی از آفات انقلاب این است که هر کسی نظر خودش را به امام(ره) منتصب می کند و ما در این جشنواره نگاه رحمانی و شاداب امام را تکثیر می کنیم.

نخستین جشنواره فیلم روح الله 3 تا 5 خرداد ماه امسال، در تهران و 13 شهر دیگر برگزار می‌شود. معاونت هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار کننده اصلی این جشنواره است و شبکه مستند، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، روزنامه اعتماد، بنیاد سینمایی فارابی و عروج فیلم در برگزاری آن مشارکت دارند.