1

در نامه سرگشاده #الياس_حضرتي به وزير ارشاد مطرح شد⇐تخريب هنرمندان براي انحراف افكار عمومي از ناكارآمدي‌هاي اقتصادي، گراني و تورم کمرشکن؟

سینماروزان: الياس حضرتی مدیرمسئول روزنامه #اعتماد در نامه ای سرگشاده به وزير ارشاد با نقد رویه تخريب اهالی هنر در ماه‌های اخیر، پرسشی طرح کرده درباره ربط این تخريب براي انحراف اذهان از مشکلات اقتصادی.

متن نامه الياس حضرتی را بخوانید:

 

جناب آقاي اسماعيلي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
با سلام

در گرماگرم انتخابات ۱۴۰۰ و در مناظره‌هاي انتخاباتي، تصويري از دولت جناب رييسي در ميان افكار عمومي ايجاد شده بود «كه با انتخاب ايشان قرار است شاهد فضايي بسته و محدود باشيم» اما هر بار اين نگراني توسط ايشان و افراد منتسب به ايشان به ‌شدت تكذيب مي‌شد.
متاسفانه هنوز يك‌سال از شروع به كار دولت سيزدهم نگذشته كه شاهد رويه‌هاي تاسف‌بار در حوزه فرهنگ هستيم و آن تصورات نگران‌كننده شكل عيني به‌ خود گرفته است. متاسفانه مدتي است كه هجمه‌ها از همه طرف؛ براندازان خارج از كشور، تعدادي شومن افراطي داخل و حتي نفراتي از درون وزارتخانه شما، هنر و هنرمندان را نشانه گرفته‌اند.
اين رويه نه حمايت از فرهنگ است، نه آهنگ ارشادي دارد و نه نگاه اسلامي در آن جاري است. مقوله فرهنگ را با واژه‌هاي تنبيه و مجازات نمي‌توان راهبري كرد. ارشاد در ذات خود همراهي و نگاه سازنده دارد و اخلاق اسلامي هم جذب حداكثري را توصيه مي‌كند.

مسووليت ذاتي وزارتخانه تحت امر شما حمايت و همراهي با هنرمندان است و نه نگاه قهري و سلبي.
متاسفانه فقط در يك ماه اخير بيش از سي هنرمند – ميانگين هر روز، يك هنرمند-  مورد هجمه، تخريب و تهديد ظاهرا سازماندهي شده‌اي قرار گرفته‌اند. تخريب چهره‌هاي فرهنگي تاثيرگذار دقيقا چه دستاوردي براي كشور دارد؟ آيا بعد از پروژه تخريب چهره‌هاي سياسي/  اجتماعي تاثيرگذار، اكنون نوبت به هنرمندان رسيده است؟

متاسفانه در باور عمومي اين تصور در حال تقويت است كه چنين تخريبي براي انحراف افكار عمومي از ناكارآمدي‌هاي اقتصادي، گراني و تورم كمرشكن و اتفاقاتي همچون فرار از مسووليت‌پذيري در حوادثي نظير متروپل است كه زدودن اين تصور يكي از ماموريت‌هاي وزارتخانه شماست و نه دامن زدن به آن.

متاسفانه تنها در بيست و چهار ساعت گذشته سه بار واژه توقيف در رسانه‌ها پيچيده است؛ توقيف فيلم سينمايي «برادران ليلا»، تهديد به توقيف سريال نمايش خانگي «شهرك كليله و دمنه»، تهديد به توقيف پلتفرم «فيلم‌نت»-{که البته دو مورد اخیر مرتبط با عملکرد ساتراست}-و به اينها سايه‌ سنگين ممنوع‌الكاري و ممنوع‌الخروجي بخشي از سينماگران را هم اضافه كنيد.

آيا عملكرد هنرمندان جوان مملكت‌مان در جشنواره كن يا فعاليت پلتفرم‌ها براي سرگرم كردن مردم -ولو با اندك حواشي- «اقدام عليه فرهنگ و امنيت ملي‌ است؟» يا اين نگاه قهري كه موجب افزايش ريسك سرمايه‌گذاري در توليد داخلي شده و نهايتا منجر به فرار سرمايه‌گذاران و نخبگان هنري از كشور مي‌شود؟

جناب وزير چه چيزي شما را تا اين اندازه عصباني كرده است؟ شما وزير محترم فرهنگ و ارشاد هستيد نه مسوول تنبيه و مجازات، از شما انتظار مي‌رود با نگاه خردمندانه سعي در حل مشكلات سينما كنيد و اجازه ندهيد در وزارتخانه شما نگاه امنيتي و سلبي حاكم شود كه اين اتفاق نتيجه‌اي جز خشكاندن چشمه‌هاي خلاقيت ندارد.

امروز سينماي ايران جايگاه رفيعي در جهان دارد و از معدود عرصه‌هايي است كه جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي مي‌تواند به داشتنش افتخار كند. يادمان نرود كيارستمي، فرهادي و امثالهم هنرمندان همين كشور بودند و هستند كه براي ما افتخار آفريدند و از ايران چهره‌اي فرهنگي در سطح جهان ارايه دادند.

اميدوارم با پذيرفتن مسووليت ذاتي وزارتخانه متبوعه، نگذاريد كه براندازان و افراطي‌هاي داخل -كه در اين‌گونه موارد دست در دست هم عمل مي‌كنند- از تصميمات قهري در حوزه فرهنگ و هنر شادمان شوند كه دود اين افتراق فقط در چشم نظام و حكومت خواهد رفت.