1

در شرایطی که نت‌فلیکس رایگان شده و کلی کانال تلویزیونی آمریکای جهان‌خوار(!) به‌صورت مفت و مجانی در نت عرضه شده⇐برای تماشای آنلاین فیلم ارگانی “خروج” بلیت ۱۲هزارتومانی تعیین کرده‌اند!

سینماروزان/حامد مظفری: شیوع کرونا در بیشتر نقاط جهان اسباب تعطیلی سینماها و خانه‌نشینی مردم را موجب شده و در این شرایط بسیاری از سامانه‌های ویدیوی درخواستی یا تلویزیون‌های پروتکلی با رایگان کردن آرشیو خود کوشیده‌اند شرایط سرگرم‌سازی مخاطبان قرنطینه در خانه را فراهم کنند.

باورش سخت است ولی نتفلیکس بخش عمده آرشیو خود را رایگان کرده و در ایالات متحده نیز دامنه‌ای گسترده از شبکه‌های تلویزیونی از شبکه‌های فیلم و سریال تا شبکه‌های ورزشی و خبری-تحلیلی به‌صورت مجانی در اینترنت قابل استفاده هستند. بماند که برخی از شبکه‌های کاربرمحور نیز مبالغی هنگفت صرف کمک به بیماران کرونایی کرده‌اند.

در ایران اوضاع چطور است؟؟ هیچ کدام از سامانه‌های ویدیوی درخواستی که اغلب هم‌ با واسطه یا بی‌واسطه متصل به بیت‌المال هستند، رایگان نشده‌اند و البته که همچنان کاهش حجم اینترنت به‌هنگام استفاده از این سامانه‌ها هویداست که کم و بیش همه می‌دانند سود این اینترنت‌خواری به جیب که می‌رود.

در همین شرایط برای عرضه آنلاین فیلمی ارگانی به نام‌ “خروج” با بلیت ۱۲هزارتومانی چنان منتی بر سر مخاطب می‌گذارند که انگار بناست آرشیو چهل سال اخیر سینمای ایران را با کیفیت 4k و به رایگان به مخاطب عرضه کنند.
باز اگر با یک محصول قابل‌توجه سینمای ایران مواجه بودیم این منت‌گذاری قابل هضم بود ولی وقتی رونمایی “خروج” در جشنواره اخیر فجر هم چندان توجهی از سوی مخاطبان به‌دنبال نداشت و فیلم خیلی زود از فهرست آرای مردمی حذف شد دیگر چه نیاز به این همه منت بر سر عرضه آنلاین فیلم؟؟

حداقل اگر فیلمی را که با منابع عمومی تولید شده به‌رایگان و صلواتی عرضه می‌کردند این منت‌گذاری توجیه‌پذیر بود ولی اینکه فیلم ارگانی “خروج” را-که در کارنامه سازنده‌اش هم جزو نشیب است و نه فراز- با بلیت ۱۲هزارتومانی به‌صورت آنلاین عرضه می‌کنند جای پرسش دارد.

بهتر نیست ارگانهای متصل همان طور که میلیاردها تومان از پول ملت را صرف تولید آثاری می‌کنند که هیچ بدعتی در محتوا یا ساختار ندارند کمی هم برای ولی‌نعمتان واقعی خود ارزش قائل بودند و همین “خروج” را رایگان ارائه می‌کردند و بعد منتش را سر مخاطب می‌گذاشتند؟؟
نمی‌شود که هم با پول ملت و به‌نام خدمت به ملت، فیلم تولید کرد و هم دوباره برای نمایش این فیلم‌ به ملت، از ملت پول خواست؛ آن هم در این اوضاع کرونایی که میلیونها نفر از این ملت گرفتار تعطیلی صنوف و خوردن از ذخیره‌ای هستند که عنقریب است به ته برسد.

بهتر نیست همه متصلین به منابع عمومی به حرمت بودجه‌های هنگفتی که از جیب ملت برداشته‌اند، لطف کنند و در برابر این ملت، کمی احترام پیشه کنند و مدام بر سرشان منت نگذارند؟؟

پی‌نوشت: دم اوج گرم که فهمید از گل سرسبد تولیداتش که “خروج” بوده در اکران آبی گرم نمی‌شود و با حفظ آبروی خود، فیلم را راهی فضای مجازی کرد! بد نیست برادران اوج همین دست‌فرمان را برای دیگر تولیدات خود و ازجمله “روز بلوا”، “لباس شخصی”، “کیک زرد”، “آبادان…” و “کارو” هم درنظر بگیرند و با ایجاد یک بسته، تمام فیلمها را راهی فضای مجازی کنند و خلاص.