1

در دورانی که موزه سینما مشغول توقیف فیلم‌های مجوزدار است⇐ اولین فیلم ۵k ایرانی در ایتالیا رونمایی شد+عکس

سینماروزان/حامد مظفری: همچنان مخاطبان سینمای ایران هیچ مرجعی برای تماشای نسخه پالایش شده آثار تاریخ سینما ندارند و هرازگاه خبر پالایش برخی آثار سینمای ایران از فرنگ به گوش میرسد‌.

بعد از پالایش و ارائه نسخه ای باکیفیت از فیلم رگبار بهرام بیضایی توسط بنیاد اسکورسیزی، حالا نسخه 5k فیلم #درشکه‌چی ساخته نصرت کریمی در فرانسه بازسازی شده و در ایتالیا رونمایی شده…

این اتفاق در حالی می افتد که ارگانی مثل موزه سینما که قاعدتا باید به تاریخ سینما ارج نهد، به جای تلاش برای پالایش و ارائه نسخه باکیفیت آثار سینمای ایران، گرفتار دور باطل توقیف و ممانعت از نمایش فیلم‌هایی مجوزدار همچون مجبوریم و علفزار، در سالنهایش است.

فیلم #درشکه‌چی ساخته نصرت کریمی اولین فیلم ایرانی است که توسط سازمان سینمای فرانسه (CNC) پالایش شده و نسخه ای 5k از آن آماده شده برای رونمایی در جشنواره ایل چینما رتیواتوی ایتالیا.

بابک کریمی فرزند نصرت کریمی این خبر را داده و تایید کرده که این پالایش با حمایت و اجازه او صورت گرفته که خود بسان شماری دیگر از آثار پدر، بازیگر کودک این فیلم هم بوده.

به گفته بابک کریمی نسخه کامل فیلم #درشکه‌چی در انبارهای سازمان سینمایی فرانسه (CNC) پیدا و مرمت شده و جزییات بسیار بالایی از پوزیتیو فیلم حین پالایش، حفظ شده است.

جشنواره «ایل چینما رتیواتو» با همکاری سینما تک بولونیا و مرکز مرمت آثار سینمایی بولونیا، از اصلی‌ترین جشنواره‌های نمایش آثار کلاسیک تاریخ سینمای جهان و امکانی برای دیدن جدیدترین آثار مرمت‌شده تاریخ سینمای جهان است.

از جمله فیلم‌های دیگر، که لابراتوار سینما تک بولونیا با همکاری با ارگان‌های دیگر مرمت کرده و امسال به نمایش درمی‌آیند، «دیکتاتور بزرگ» ساخته چارلی چاپلین، «واکسی» ساخته ویتوریو دسیکا، «آل» ساخته لوئیس بونوئل و «دنباله‌رو» ساخته برناردو برتولوچی است.

جشنواره ایل چینما رتیراتو از ۲۵ ماه ژوئن تا ۳ ژوئیه(۴ تا ۱۲ تیر) در بولونیا ی ایتالیا برگزار شده است.

#درشکه‌چی فیلمی کمدی است با بازی نصرت کریمی، شهلا ریاحی، مسعود اسدالهی، دیانا و ارغوان که داستان عشق ناکام غلامعلی را روایت می‌کند؛ عشقی که در هر دوره زمانی، یکی سدّراهش است…

در دورانی که موزه سینما مشغول توقیف فیلم‌های مجوزدار است؛ اولین فیلم 5k ایرانی (فیلم درشکه چی) در ایتالیا رونمایی شد
در دورانی که موزه سینما مشغول توقیف فیلم‌های مجوزدار است؛ اولین فیلم 5k ایرانی (فیلم درشکه چی) در ایتالیا رونمایی شد