1

همه آنچه درباره اکران نوروز می‌خواهید بدانید/ناگفته‌ها و پشت پرده‌ها…

سینماژورنال: در فاصله یک ماه مانده به نوروز رایزنی های دفاتر پخش برای فیکس کردن آثار پیشنهادی خود برای اکران نوروز آغاز شده است.

رسانه فیلمسازان مولود؛ من سالوادور نیستم
به گزارش سینماژورنال قطعی ترین گزینه اکران نوروز که البته قراردادش بسته شده و از طریق شورای صنفی نمایش اعلام هم شده “من سالوادور نیستم” منوچهر هادی است که رسانه فیلمسازان مولود به مدیریت حبیب اسماعیلی پخش آن را برعهده دارد.

این کمدی که رضا عطاران بازیگر اصلی آن است از 5 اسفند در گروه ماندانا اکران میشود و قطعا تا نوروز هم روی پرده خواهد ماند.

فیلمیران؛ بادیگارد

“بادیگارد” ساخته ابراهیم حاتمی کیا دومین فیلم اکران نوروزی است که روی پرده رفتن آن در نوروز، مدتی قبل از جشنواره قطعی شده است. پخش این فیلم را فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی برعهده دارد. پرویز پرستویی و مریلا زارعی بازیگران اصلی فیلم هستند و درونمایه ای سیاسی-حادثه ای دارد.

فیلمیران البته این روزها “کوچه بی نام” را هم روی پرده دارد که فروش بالای فیلم این شانس را پیش رویش می گذارد که در نوروز هم روی پرده بماند.

هدایت فیلم؛ 50 کیلو آلبالو

کمدی “50 کیلو آلبالو” ساخته مانی حقیقی سومین فیلمی است که احتمالا در نوروز روی پرده خواهد رفت. این فیلم که از محصولات هدایت فیلم است توسط پخش هدایت فیلم به مدیریت مرتضی شایسته اکران خواهد شد.

گزینه های احتمالی دیگر کدامند؟

به گزارش سینماژورنال به جز “سالوادور…”، “بادیگارد” و “50 کیلو…” احتمالا 3 فیلم دیگر هم برای اکران نوروزی معرفی خواهند شد که گزینه های مختلفی برای این 3 فیلم شنیده می شود.

“ابد و یک روز”، “خشم و هیاهو”، “من”، “رسوایی2″، “آب نبات چوبی”، “کفشهایم کو؟” و “نفس” از جمله این آثارند. برای رسیدن به نام قطعی این 3 فیلم باید مروری داشته باشیم بر نام پخش کنندگان آنها.

“رسوایی2” و “ابد و یک روز” هر دو توسط فیلمیران پخش خواهند شد و از آنجا که این شرکت “بادیگارد” را در اکران نوروزی دارد نمی تواند فیلم دیگری را در نوروز روی پرده بفرستد پس اکران این دو فیلم تقریبا منتفی است، ضمن اينكه فيلميران براي اكران نوروزي معمولاً از شركتهاي اقماري خود براي اكران نوروزي فيلم هاي ديگرش استفاده نمي كندتا تنها فيلم خود را بتواند پرفروش ترين نوروز كند.

البته از آنجا که سعید ملکان تهیه کننده “ابد…” پیشتر فیلم “گینس” خود را برای پخش به نورتابان داده بود احتمال دارد پخش “ابد…” هم به نورتابان واگذار شود.

پخش”کفشهایم کو” به احتمال زیاد توسط رسانه فیلمسازان مولود انجام خواهد شد که این شرکت پخش هم در اکران نوروز “سالوادور…” را دارد و طبیعی است که فیلمی دومی را نتواند پخش کند ولی امکان پخش آن از گروهی دیگر وجود دارد.

نسیم صبا؛ من

“خشم و هیاهو” و “من” به دلیل تهیه کنندگان خود سعید سعدی و سعید خانی از طریق شرکت پخش نسیم صبا به مدیریت سعید خانی پخش خواهند شد.در این بین احتمال اکران نوروزی “من” ساخته سهیل بیرقی بیشتر است چرا كه” خشم و هياهو “با توجه به جوايزي كه دريافت داشت از شانس بهتري در هرزمان اكران ديگري هم مي تواند برخوردار شود تا” من” كه اقبالي آنچنان در جشنواره به آن نشد.

نورتابان؛ “نفس” یا “ابد و یک روز”؟
“نفس” که محصول میلیاردی نورتابان است می تواند گزینه شرکت پخش نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری برای اکران نوروزی باشد بخصوص که تهیه کنندگان این فیلم محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی علاقه زیادی به اکران نوروزی “شیار143” فیلم قبلی خود داشتند و موفق نشدند. حالا اما با حضور نورتابان این تهیه کنندگان هم می توانند طعم اکران نوروزی را بچشند.

البته این احتمال هم وجود دارد که اقبال نه چندان مثبت مخاطبان جشنواره به فیلم، ریسک اکران این فیلم در نوروز را بالا ببرد و نورتابان زمانی دیگر مثلا عیدفطر را برای اکران فیلم برگزیند و به جای آن فیلمی دیگر را در نوروز روی پرده بفرستد.

در آن صورت احتمال اینکه پخش “ابد و یک روز” به نورتابان برسد زیاد است.

 پویافیلم؛ آب نبات چوبی

“آب نبات چوبی” حسین فرحبخش که پخش آن را هم پویافیلم به مدیریت عبدا.. علیخانی برعهده خواهد داشت هر چند بخاطر نوع فيلم نمی تواند یکی دیگر از گزینه های مناسب اکران نوروزی باشد ، امانوع ارتباط سازندگان اين فيلم با شوراي صنفي و نيز نزديك شدن كارگردان آن به سازمان سينمايي كه اين روزها ديگر از آن حملات كلامي ويژه اش به رييس سازمان سينمايي خبري نيست، مي تواند سبب ساز ارفاق هاي بيشتري به اين فيلم از جمله اكران نوروزي آن شود.

البته بايد در نظر داشت پويا فيلم سينماعصر جديد را كه در مالكيت خود داشت ديگر به عنوان سينماي سرگروه براي اكران ندارد.

حوزه هنری؛ ایستاده در غبار یا…؟

برای تکمیل پازل اکران نوروزی باید جایی را هم برای پخش حوزه هنری درنظر بگیریم و اینکه آیا پخش حوزه تمایل به اکران نوروزی اثری دارد یا خیر.
تنها محصول امسال حوزه هنری فیلمی به نام “دلبری” بود که پخش آن هم به فیلمیران واگذار شد!!!
حال باید منتظر ماند و دید حوزه فیلم خاصی را برای پخش نوروزی درنظر خواهد گرفت؟
از میان فیلمهای ارزشی امسال شاید “ایستاده در غبار” و “سیانور” گزینه های مطلوب حوزه برای اکران نوروزی باشند، اما باتوجه” به شكست مطلق اكشن سياسي “روباه ” در سال گذشته بعيد است ” سيانور” فيلم نوروزي امسال باشد.

هنروتجربه؛ چهارشنبه

گروه سینمایی هنروتجربه هم فیلم برگزیده جشنواره فجر یعنی “چهارشنبه” را برای اکران نوروزی برگزیده است. این فیلم را جوانی به نام سروش محمدپور کارگردانی کرده و علاوه بر شهاب حسینی یک بازیگر جوان مستعد به نام آرمان درویش هم در آن با نقش آفرینی خود به باور پذيري و تامل برانگيزي فيلم كمك فراواني کرده است.

گويا “چهارشنبه” به دلیل تولید با پروانه نمایش ویدیویی مجبور به حضور در گروه هنروتجربه شده است و البته اين حضور براي اكران نوروزي اين فيلم هم فرصت مغتنمي براي فيلم و هم انتخاب بسيار مناسب ويژه عيد براي گروه هنر و تجربه است كه فيلمي پرفروش در قياس با ديگر آثار خود داشته باشند چرا كه “چهارشنبه” قابليت جذب مخاطب عام را هم دارد.