1

در افتتاحیه جشنواره رخ داد⇐اهدای جایزه معضل امیریوسفی به مشاور سابق/اعتراف مریلا زارعی به استفاده از گنجینه آموزه‌های فخیم‌زاده به‌هنگام کم‌آوردن/صحبت از صبر همسر معتمدآریا در روزهای اخیر /تقاضا برای برگزاری بزرگداشت بیضایی از سوی رویا تیموریان

سینماژورنال: افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر عصر یکشنبه 11 بهمن ماه در حالی در تالار وحدت برگزار شد که ازدحام فراوان مخاطبان سبب ساز آن شد که بسیاری از علاقمندان نتوانند وارد سالن افتتاحیه شوند.

به گزارش سینماژورنال در افتتاحیه جشنواره اهدای سیمرغهای مواد تبلیغی صورت گرفت. برگزاری بزرگداشت مهدی فخیم زاده، رویا تیموریان، محمدمهدی دادگو و از دیگر بخشهای افتتاحیه بود. ضمن اینکه در بخشی از افتتاحیه هم از یک همسر شهید تجلیل شد.

من معضل امیریوسفی هستم

در بخش بهترین آنونس فیلم با تقدیر از معین کریم‌الدینی برای فیلم «آتلان» سیمرغ بلورین به محسن امیر یوسفی اهدا شد.

امیریوسفی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: من معضل امیریوسفی هستم. از گرفتن این جایزه ارزشمند بسیار خوشحالم چون فیلم «خواب تلخ» بعد از 12 سال اکران شد، البته متاسفانه تیزر تلویزیونی و بیلبورد ندارد و تنها فرصت تبلیغات ما همین آنونس و پوستر است.

امیریوسفی در ادامه با قدردانی از اقدام رییس سازمان سینمایی در راه اندازی گروه «هنر و تجربه» افزود: در بهار سینمای ایران هستیم که این بهار را به هنرمندان تبریک می‌گویم. دوست داشتم من و عوامل فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» هم اینجا بودیم و امکان اکران یک سانس نمایش را در جشنواره داشتیم و نتیجه کارمان را هم خودمان و هم دوستان، همکاران و هم مخالفان فیلم می‌دیدند.

وی یادآور شد: سه سال است که این فیلم را به طور قانونی به جشنواره فجر ارائه کرده‌ایم که به طور غیرقانونی به هیات انتخاب ارائه نشده است.

او با اشاره به یکی از جملات رییس جمهوری ادامه داد: آقای روحانی جمله‌ای دارد که سلطان قلب‌هاست، او گفت که “من سرهنگ نیستم بلکه حقوق دانم” امید ما این بود که این حقوق‌دانی در تمام کشور و همچنین در سینمای ایران جاری و ساری شود که این اتفاق نیفتاد.

امیریوسفی با اشاره به پیگیری‌هایش برای حل مشکل فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ادامه داد: در دو سال و اندی اخیر، سازمان سینمایی برای من حکم پادگان نظامی را داشت. درد دل هایی دارم که جای گفتنش همین‌جاست. متاسفانه ما بیرون از گود بودیم و حتی در این مدت فیلم را به جشنواره‌های خارجی هم ندادیم چون امیدوار بودیم فیلم اول در کشور خودمان اکران شود و هنوز هم امیدواریم، تنها تاسفم این است که این اتفاقات در دولت تدبیر و امید می‌افتد.

جایزه ای که به مشاور سابق اهدا شد

امیر یوسفی در پایان صحبتش جایزه‌اش را به شهاب حسینی یکی از بازیگران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» تقدیم کرد و گفت: از طرف عوامل فیلم «خواب تلخ» و «آشغال‌های دوست داشتنی» این جایزه را به مردی تقدیم می‌کنم که پای حرفش و فیلمش ایستاد؛ شهاب حسینی.

مشاور فعلی از این چهره درس صبر و سکوت گرفت

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر؛ رخشان بنی اعتماد، فاطمه معتمد آریا، مهتاب کرامتی و سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» از همسر شهید سیاح طاهری تقدیر کردند.

معتمد آریا با اشاره به آشنایی‌اش با سیاح طاهری یادآور شد: در “کشتی دوستی” با ایشان آشنا شدم. زمانی که درباره صلح سخن می‌گفتیم، یک کشتی دوستی در شلمچه، بچه‌های ایرانی و عراقی را همراه خود داشت و ما با بچه‌های هر دو کشور مسیری را طی کردیم و با صلح آشنا شدیم.

این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: در همه جای دنیا هر زمان کسی درخواست صلح داشته باشد اولین قدم را برای او برمی‌دارم. در مورد صلح همیشه روی من حساب کنید.

همچنین مهتاب کرامتی در سخن کوتاهی گفت: از حضور در کنار این دوستان خوشحالم و از ایشان آموختم که می‌شود صبور و ساکت بود اما کار کرد.

رخشان بنی اعتماد نیز گفت: برای شناخت آدم ها بهتر است با آن ها هم سفر یا هم سفره شد. من بنا به ضرورت هم سفره آقای سیاح طاهری در جشنواره‌های دانش آموزی بودم و از روح بزرگ ایشان یاد گرفتم. او کسی بود که به طور دائم در برنامه‌های مختلف فرهنگی فعال بود و فارغ از تفاوت‌های دیدگاهی و اعتقادی به هنر سینما احترام می گذاشت.

او ادامه داد: آمدن و رفتن رسم روزگار است و بودن ما در این دنیا به سرعت پلک زدن می‌گذرد، اما رفتن بعضی از افراد جایی را خالی می‌کند که به سرعت پُر نمی‌شود و شهید طاهری یکی از آنان بود.

مریلا زارعی هر وقت کم می‌آورد به گنجینه آموزه های فخیم مراجعه می کند

در ادامه برنامه بزرگداشت 4 هنرمند برگزار شد، در آغاز با پخش یک کلیپ از مهدی فخیم زاده تقدیر شد.

در بخشی از این کلیپ فخیم‌زاده گفت: سینما رسانه نیست بلکه در شکل خودش می‌تواند، پُرکننده اوقات فراغت مردم باشد اما در یک دوره سینمای سفارشی مرسوم شد و به قول یکی از دوستان مثل یک خیاری بود که هیچ مزه‌ای هم نداشت.

مریلا زارعی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فخیم زاده تقدیر کردند.

مریلا زارعی با ابراز خرسندی از اینکه برای تقدیر از فخیم زاده روی صحنه رفته است، گفت: ایشان جزو کارگردان‌هایی است که افتخار کاری طولانی مدت را با ایشان داشتم و خوش به حال بازیگری که ابتدای ورودش به سینما با چنین کارگردانی کار کند، چون من خود بعد از 20 سال از آغاز همکاری با ایشان، هر زمان حس می‌کنم، کم آورده‌ام به گنجینه‌ آموزه‌های آقای فخیم زاده مراجعه می‌کنم.

این بازیگر سینما ادامه داد: آقای فخیم زاده به ما آموخت برای ماندن در سینما باید بازیگر خوبی باشیم و برای این منظور در آغاز باید خودمان را بشناسیم، ایشان به ما اعتماد به نفس را یاد داد.

اگر سازمان سینمایی پادگان نبود، دادگو می‌شد رییس اش!

ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم بزرگداشت دادگو گفت: به ایشان گفته‌ام هر روز نبودنش را کنار خودمان حس می کنیم. استفاده از خرد جمعی ، ژرف نگری و … از ویژگی‌های ایشان است.

او به کنایه به سخن امیریوسفی افزود: اگر سازمان سینمایی پادگان نبود مدیریتش را به آقای دادگو می‌سپردم.

سپس محمد مهدی دادگو گفت: از آیین بزرگداشت خیلی خوشم می‌آید. چون “آیین” نام نوه ارشدم است و بزرگداشت کار بسیار خوبی است. اهل هنر آن قدر دل نازک هستند که از دیده شدن خوشحال می‌شوند اما کار من از دل نازکی گذشته است.

او با تقدیر از همراهی‌های همسرش در طول 40 سال زندگی مشترک اضافه کرد: توجه به همسران ما در این مراسم سنت حسنه‌ای است که امیدوارم ادامه پیدا کند، چون کار سینما پشتوانه و عقبه‌ای دارد و بدون همراهی همسران ما امکان‌پذیر نیست. همسرم رکن رکین خانواده ماست که خود در حوزه دیگری هنرمند است.

او خطاب به جوانان سینماگر خواست نسبت به خانواده خود بسیار جدی باشند و افزود: از مشکلات همسران هنرمندان نباید غافل شد. هنرمندی داریم که نویسنده خوبی است و مرد همیشه خندانی است. نمی دانم امشب در این برنامه حاضر است یا نه.

همسر معتمدآریا در این چند روزه واقعا صبر کرد

او سپس به احمد حامد همسر فاطمه معتمد آریا اشاره کرد و گفت که او در این چند روزه واقعا صبر کرده و خداوند صابرین را دوست دارد.

مهم‌ترین سختی کار ما برعهده‌ی همسران‌مان است

بعد از سخنان دادگو، معتمد آریا در حالی که بغض کرده بود، گفت: در تمام این روزهای سخت اشکم در نیامد اما حالا که از همسرم سخن گفتید، اشکم سراریز شد. مهم ترین سختی کار ما بر عهده همسران‌مان است به ویژه همسر من.

او ادامه داد: خیلی خوب است که امشب برای شادی دور هم هستیم چون آدم در این جمع احساس امنیت می‌کند.

خوش شانسی کیانیان در ابعاد مختلف

در ادامه برنامه تقدیر از رضا کیانیان با حضور برادر بزرگترش داود و علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی برگزار شد.

رضا کیانیان در سخنانی گفت: خیلی چیزها در زندگی ما به ویژه برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم به شانس بستگی دارد. اینکه در چه خانواده‌ای به دنیا بیاییم و بعضی دیگر از موقعیت‌های زندگی‌مان.

وی ادامه داد:‌ من خیلی خوش شانس بودم که در خانواده خوبی به دنیا آمدم و پدر و مادر خوبی داشتم به خصوص به خاطر برادرم داود که یک گروه تئاتری داشت و من خود را به زور به گروه او چپاندم. به مدرسه خوبی رفتم و بابت همسرم هم خوش شانس بودم، چون آدم هرچقدر هم که همسرش را پیش از ازدواج بشناسد بعد از آن تغییر کیفی دارد اما هایده همسرم از خانواده خوب سهراب سپهری است و شانس دیگرم پسرم، علی است چون معلوم نیست بچه آدم از داخل قوطی شانسی چه چیزی بیرون بیاید، این‌ها همه شانس من است که با کارگردان‌ها و عوامل خوبی کار کرده‌ام و همه این شانس‌ها باعث شد تا امروز اینجا بیایم و این برنامه برگزار شود. از همه این‌ها ممنونم و از خداوند هم سپاسگزارم که این شانس‌ها را به من بخشید.

لگدهای کیانیان به شکم مادرش

همچنین داود کیانیان برادر بزرگ‌تر او خاطره‌ای کوتاه از دوره پیشا و پسا تولد رضا کیانیان تعریف کرد و یادآور شد: من و رضا 9 سال تفاوت سنی داریم در این سال‌ها پدر و مادرم هر چه تلاش کردند از دعا و خواهش و جادو که رضا به دنیا بیاید او نمی‌آمد تا اینکه بالاخره به دنیا آمد اما وقتی در شکم مادرمان بود به طور عجیبی لگد می‌زد و مادربزرگم می‌گفت: بچه‌ای که آدم به زور از خدا بگیرد چنین می‌شود. ولی مادرم برای او توضیح داد که چون جای رضا تنگ و تاریک است او نمی‌تواند این فضا را تحمل کند و بعد از به دنیا آمدنش هم همین‌طور است. هر زمان که جلویش را می‌گرفتند ،سعی می کرد با رویاها و نوشته‌هایش فضا را برای خود باز کند. درست مثل سینما که باید در شرایط سخت فضا را برای خود باز کند.

داود کیانیان گفت: از اینکه مرا برای اهدای این جایزه انتخاب کردید، سپاسگزارم اما خود را لایق نمی‌دانم چون من تئاتر کودک کار می‌کنم و خوب است این هدیه را یک بانوی سینماگر بین‌المللی بدهد و از معتمد آریا درخواست کرد تا او این هدیه را اهدا کند.

رضا کیانیان نیز با لبخند و ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: برایم جای خوشحالی است که این جایزه را خانم معتمد آریا می‌دهد، چون وقتی بچه بودم مرا به تئاتر می‌بردند و می‌گفتند این خانم “خاله سیمین” است!

در پاسخ به او معتمد آریا گفت: از بچگی تئاتر کار می‌کردم و حالا میانسال شده‌ام اما خیلی پیرمردها و پیرزن‌ها می گویند از بچگی تو را می‌دیدیم!

سال بعد بزرگداشت بیضایی را برگزار کنید

در بخش پایانی برنامه با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره و ویشکا آسایش از رویا تیموریان تقدیر شد.

تیموریان گفت: بعد از اعلام برنامه بزرگداشت بعضی دوستانم نگران شدند و با دخترانم تماس گرفتند و می‌خواستند از سلامتی من مطمئن شوند. امشب یکی از شب‌های زیبایی زندگی‌ام است و خداوند را سپاسگزارم.

او در مقابل درخواست احسان کرمی مجری برنامه برای خواندن شعری از حافظ این بیت را خواند.

«ما ز یاران چشم یاری داشتیم / خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم»

تیموریان با بیان اینکه گفته‌اند امشب شب ماست، ادامه داد: چند تشکر دارم از آقای حیدری که همیشه به من محبت داشته و از تمام کسانی که در سی و اندی سال فعالیتم، همراه من بودند چه آنان که یک لیوان چای به دستم دادند یا تهیه کنندگانی که کمکم کردند امشب اینجا بایستم.

او همچنین از اساتیدش حمید سمندریان، رکن الدین خسروی و دکتر علی رفیعی تقدیر کرد و افزود: دکتر رفیعی نه تنها به ما آموزش بازیگری دارد که زندگی را هم به ما آموخت.

تیموریان همچنین با قدردانی از حمایت های وزیر فرهنگ و رییس سازمان سینمایی از معتمدآریا افزود: این دو مسئول در مسند مدیریت‌شان از بانوی سینمای ایران حمایت کردند.

مسعود رایگان همسر رویا تیموریان که همراه با او روی صحنه رفته بود گفت: صحبت کردن درباره رویا بسیار دشوار است. او عاشق زندگی، مردم و حرفه‌اش است و من بسیار خوشبختم که رویا به حقیقتی در زندگی ام تبدیل شد که باعث می شود به خود ببالم،‌قد بکشم و سر بر بالینش بگذارم.

رایگان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو سال پیش از همین تریبون گفتم، مهربانی و خوش‌رویی کلید درهای بسته است. امیدوارم سال آینده در همین سالن بزرگداشتی در شأن بهرام بیضایی برای او برگزار کنید.

این سخنان رایگان با ابراز احساسات حاضران همراه بود.