1

در اختتامیه جشنواره‌‎ جهانی فجر⇐هم همکار دبیر جایزه گرفت و هم یک فیلم ویدیویی+اهدای جوایز بازیگری و کارگردانی به خارجی‌هایی که اصلا به جشنواره نیامده نبودند!

 سینماروزان/مسعود احمدی: اختتامیه جشنواره ای موسوم به جهانی فجر در حالی برگزار شد که به مانند جشنواره فجر باز هم این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بود که بعنوان مهمان ویژه به جشنواره آمده بود تا در نبود فیلم و فیلمساز مطرح خارجی رونقی دهد به این محفل میلیاردی.

به گزارش سینماروزان اولین شگفتی تقسیم جوایز اهدای تندیس بهترین فیلم، جایزه 40 میلیونی و تندیس فیلمنامه و جایزه 10 میلیونی به محصولی هنروتجربه ای به نام “خانه” بود که اصلا سینمایی نیست و با پروانه ویدیویی تولید شده است.

اهدای تندیس بهترین فیلم کوتاه و جایزه 10 میلیونی به “آگهی فروش” ساخته قصیده گلمکانی فرزند هوشنگ از اعضای شورای سیاستگذاری هنروتجربه و البته فیلمبردار پشت صحنه “دختر” ساخته آخر رضا میرکریمی دبیر جشنواره دیگر شگفتی جشنواره بود!

در کنار اینها اهدای دو جایزه اصلی جشنواره یعنی جوایز بهترین بازیگری و بهترین کارگردانی به افرادی از بلغارستان و کلمبیا که اصلا در جشنواره حاضر نبودند کاملا ادعاهای دست اندرکاران این جشنواره میلیاردی را که مدام بر حضور صاحبان فیلمها در جشنواره تاکید می کردند زیر سوال برد.

فهرست برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر است:

–جایزه بخش نتپک به فیلم “خانه” به کارگردانی “اصغر یوسفی‌نژاد” اهدا شد.

–جایزه بین الادیان به “وانگ ژابو” برای فیلم “چاقو در آب پاک” از چین اهدا شد.

–در بخش فیلم آسیایی و جلوگاه شرق تندیس بهترین فیلم کوتاه به فیلم “هنوز نه” به کارگردانی “آرین وزیر دفتری” اهدا شد.

–تندیس بهترین کارگردانی به “شهربانو سادات” برای فیلم “گرگ و بره” محصول کشور افغانستان اهدا شد.

–تندیس بهترین فیلم بلند نیز به “ثابت کورمانبکف” برای فیلم “باز آمده” از ازبکستان اهدا شد.

–تندیس جایزه “محمد امین و گسترش اخلاق” توسط صالحی امیری وزیر ارشاد، محمد جوادظریف وزیر امور خارجه و محمد مهدی حیدریان به “مظفر حسینی هزواره” برای فیلم “بابایی” اهدا شد

–در بخش سینمای سعادت تندیس بهترین فیلم کوتاه به “قصیده گلمکانی” برای فیلم “آگهی فروش” از ایران اهدا شد.

–تندیس بهترین دستاورد هنری به “جین جینگ ژو” برای فیلم “آقای بی دردسر” از چین و فرانسه رسید.

— تندیس بهترین بازیگر مرد به “استفان دمیتروف” از بلغارستان اهدا شد و جایزه بهترین بازیگر زن به “مارتیا کوبرشو” از بلغارستان اهدا شد.

–تندیس بهترین فیلمنامه به “اصغر یوسفی نژاد” برای فیلم “خانه” اهدا شد.

–تندیس بهترین کارگردانی به “آیدان دی گاونا” از کشور کلمبیا اهدا شد.

–تندیس بهترین فیلم و سیمرغ زرین به فیلم “خانه” به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد اهدا شد.