1

درگذشت هوشنگ لطیف پور؛ راوی لطیف لللحن #باغ_گلها، #دایی_جان_ناپلئون و #دلیران_تنگستان

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: هوشنگ لطیف پور دوبلور و مدیر دوبلاژ باسابقه ایرانی در نود سالگی در کانادا فوت شد.

لطیف پور متولد ۱۳۱۱ بعد از تحصیل در هنرستان هنرپیشگی و تجربیات تئاتری،  فعالیت در سینما را با دوبلاژ شروع نمود و در سال ۱۳۳۷ با مشارکت فرخ‌زاد استودیوی دوبلاژ «سایه» را تأسیس کرد که تا سال ۱۳۴۰ فعال بود.

تعداد زیادی از گویندگان مطرح عرصه دوبله مانند پرویز بهرام، ژاله کاظمی، فهیمه راستکار و زهره شکوفنده کار خود را با هوشنگ لطیف پور آغاز کرده یا در کارهای وی به نقطه اوج فعالیت خود رسیده‌اند. هم‌چنین منوچهر نوذری نخستین بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد.

لطیف پور دارای صدای خوش آهنگ و لحن لطیف و آرامی بود و به جز گویندگی در فیلم‌های مستند همچون راز بقا، به عنوان راوی در فیلم سینمایی پیرمرد و دریا و سریالهای دائی جان ناپلئون و دلیران تنگستان و نیز مجموعهٔ انیمیشن جیمز گربه که در ایران با نام باغ گلها پخش گردید، فعالیت داشت. لطیف‌پور در دوبله برخی فیلم‌های داریوش مهرجویی و ازجمله گاو حضور داشت.

لطیف پور در سال ۱۳۶۵ به انگلستان و سپس کانادا رفت و برای امرار معاش مجبور شد قید کار هنری را بزند و در نهایت در کانادا مرحوم شد در حالی که سالها بود دوبله ایران از نعمت صدای او مرحوم شده بود.

درگذشت هوشنگ لطیف پور راوی لطیف اللحن باغ گلها، دلیران تنگستان و دائی جان ناپلئون
درگذشت هوشنگ لطیف پور راوی لطیف اللحن باغ گلها، دلیران تنگستان و دائی جان ناپلئون