1

درگذشت محمدعلی کشاورز؛ بازیگر خوش شانسی که با اغلب کارگردانهای مهم سینما کار کرد

سینماروزان: محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت و مشهور سینما تئاتر و تلویزیون در نودسالگی درگذشت.

کشاورز بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

محمدعلی کشاورز ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان متولد شد و جزو معدود بازیگران خوش‌شانس وطنی بود که تقریبا با همه کارگردانان مطرح از بهرام بیضایی(رگبار) و ناصر تقوایی(دایی جان ناپلئون) و عباس کیارستمی(زیر درختان زیتون) تا علی حاتمی(هزاردستان، دلشدگان، مادر و جعفرخان از فرنگ برگشته) و داریوش مهرجویی(آقای هالو) و محمدرضا اصلانی(شطرنج باد) سابقه همکاری داشت.

فعالیت هنری کشاورز با ایفای نقش بر صحنه تئاتر در سال‌های قبل از انقلاب آغاز شد و پس از آن در نمایش‌های مختلفی روی صحنه تئاتر به ایفای نقش پرداخت. «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «اشباح»، «افول»، «بازی استریندبرگ»، «بختک»، «پستخانه»، «چند لحظه تا مرگ» و «چوب به دست‌های ورزیل»، از مهمترین تجربه‌های این بازیگر بر صحنه تئاتر محسوب می‌شود.

کشاورز کار در سینما را با “شب قوزی” شروع کرد و با آثاری مثل “خشت و آینه”، “آقای هالو”، “رگبار” و “شطرنج باد” ادامه داد.

«برزخی‌ها»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «جستجو در جزیره»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «دلشدگان» از جمله مهمترین آثار سینمایی کارنامه او بعد از انقلاب است.

کشاورز همچنین در سریال‌هایی چون «دایی جان ناپلئون»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» به ایفای نقش پرداخته بود.