1

درگذشت فیلمبردار برگزیده اولین جشنواره سپاس+عکس

سینماروزان: محمود کوشان کارگردان، فیلمبردار و برادر کوچکتر اسماعیل کوشان(مالک استودیوهای میترافیلم و پارسفیلم) در ایالات متحده درگذشت.

به گزارش سینماروزان محمود کوشان متولد ۱۳۱۱ فارغ‌التحصیل برق از هنرستان صنعتي تهران بود.

وي بعد از هنرستان بلافاصله به ايتاليا و بعد به آلمان رفت و مدتي در استوديو «فراينا» كه متعلق به كمپاني تيتانوس بود و استوديو «آگفا» و نيز «چينه چيتا» و بعد استوديو باوارياي مونيخ دوره ديد.

در ايتاليا دستيار فيلمبردار فيلم «فيگارو» به فيلمبرداري چينكوئو شد.

او فعاليت هنري را با آموختن عكاسي شروع كرد و اولين بار در سال ۱۳۲۹ در فيلم «شرمسار» ساخته برادرش اسماعيل كوشان به عنوان عكاس ظاهر شد.

فيلمبرداري را نيز از دستياري عنايت الله فمين در فيلم «اميرارسلان نامدار» (نسخه اول) در سال ۱۳۲۸ آغاز كرد. بعدتر مدير فيلمبرداري استوديو «پارس فيلم» شد.

وي بعد از انقلاب هم تا سال ۱۳۷۵ به کار خود در ايران ادامه داد و ازجمله فیلمهایی با نام “سمندر” و “نفس‌گیر” را ساخت و مدیر فیلمبرداری آثاری مثل “حمله خرچنگها”، “شاهین طلایی” و “تهاجم” را انجام داد.

در کارنامه فیلمسازی محمود کوشان، برگزیدگی جایزه بهترین فیلم‌برداری برای فیلم “غروب بت‌پرستان” در اولین دوره جشنواره سینمایی سپاس تهران به چشم می‌خورد.

محمود کوشان در ابتدای دهه نود خاطرات سینمایی خود را در قالب کتابی با عنوان “سکانس آخر” با همراهی محمدسعید حبشی در لس‌آنجلس منتشر کرد؛ کتابی که علاوه بر شرح خاطرات محمود کوشان درباره اسماعیل کوشان هم به تفصیل، مطلب دارد.

سکانس آخر(خاطرات محمود کوشان)
سکانس آخر(خاطرات محمود کوشان)