1

درگذشت شهلا لاهیجی؛ اولین ناشر زن ایران که بسیاری از بیضایی را بی کم و کاست، منتشر کرد!

سینماروزان/مسعود احمدی: شهلا لاهیجی نویسنده و نخستین ناشر زن ایرانی در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

شهلا عبدالله زاده لاهیجی در اردیبهشت ۱۳۲۱ در تهران دنیا آمد ولی در نوجوانی با خانواده به شیراز نقل مکان کردند.
او از نوجوانی به مقاله‌نویسی در نشریات پرداخت و در سن ۱۵ سالگی در رادیو شیراز به تهیه‌کنندگی مشغول شد. مدتی بعد با انجمن جهانی زنان نویسنده و روزنامه‌نگار مکاتبه کرد و به عضویت آن درآمد. پس از مدتی و در همین بازه زمانی به روش مکاتبه‌ای با دانشگاه آزاد لندن دوره فشرده جامعه‌شناسی را گذراند.

شهلا لاهیجی انتشارات روشنگران را در سال ۱۳۶۲ پایه‌گذاری کرد و سعی کرد در سال‌های فعالیت، کتبی متنوع به بازار نشر ارائه دهد و ازجمله بسیاری از نمایشنامه ها و فیلمنامه های بیضایی را بدون دخل و تصرف، منتشر کرد.

از شهلا لاهیجی کتاب دوجلدی «پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران» با همکاری مهرانگیز کار منتشر شده است. «تصویر زن در آثار بهرام بیضایی» و ترجمه «زن در جست‌وجوی رهایی» (فراز و فرود جنبش زنان در سوسیال دموکراسی آلمان) از دیگر آثار اوست.

آنچه در مشی کاری لاهیجی نمود داشت، نگاه تخصصی به حیطه نشر و انتشار آثاری بود که بتوانند روشنگری خود را داشته باشند. لاهیجی در عین حال سعی کرد با انتشار آثار بسیاری از بانوان نویسنده از آنها حمایت کند ولی از ابتدای دهه نود و روی کار آمدن اعتدال به دلیل اعتراض به سانسور از شرکت در نمایشگاه کتاب، سرباز زد.