1

درگذشت ششمین بازیگر “سگ کشی”+عکس

سینماژورنال: کامران باختر بازیگری که بیش از هر چیز به خاطر ایفای کاراکتر “سنگستانی” در “سگ کشی” شناخته می شد بعد از مدتی بستری بودن در بیمارستان به دلیل نارسایی کلیوی 18 خرداد درگذشت.

به گزارش سینماژورنال باختر  متولد سال 1325 در تهران بود و در آثاری نظیر «فرش باد»، «جهنم سبز»، «تیغ و ابریشم»، «مجازات»، «بلوف»، «افعی»، «طعمه» و «ردپای گرگ»  هم ایفای نقش کرده بود اما به یادماندنی ترین کاراکترش همان “سنگستانی” فیلم بیضایی بود.

باختر در “سگ کشی” در قامت یکی از طلبکاران ناصر معاصر ظاهر شده بود؛ طلبکاری که همراه با شرکایی که همه “سنگستانی” نامیده شده بودند، در دل برج سازیهای دهه هفتاد و پوست انداختن تهران، درگیر ساخت و ساز شده بود.

شمایلی از سنگستانی ها با کلاه ایمنی و عینک که در “سگ کشی” تصویر شده بود پیشتر و به صورتی کاملا کوتاه در یکی از سکانسهای “رگبار” هم دیده شده بود.

بازیگرانی که یکی یکی می روند

“سگ کشی” جزو ماندگارترین آثار سینمای ایران و محصول دست کارگردانی به نام بهرام بیضایی است که وقتی یک دهه بعد از “مسافران” توانست فیلمی دیگر را بسازد به سراغ اثری رفت برون گرایانه و البته به شدت صریح که علاوه بر مخاطبان خاص سینمای بیضایی توجه مخاطبان عام را هم به خود جلب کرد.

به گزارش سینماژورنال “سگ کشی” بلحاظ تیم بازیگران اثری پربازیگر به شمار می رود که نزدیک به 60 بازیگر مختلف در آن ایفای نقش کردند. نکته اینجاست که به غیر از مژده شمسایی بازیگر کاراکتر “گلرخ کمالی” بقیه بازیگران تقریبا ایفاگر رلهای مکمل بودند.

در سالهای اخیر اما برخی از بازیگران این فیلم درگذشته اند و برخی نیز کم کار شده اند.

جعفر بزرگی که در فیلم هم نقش مردی مرفه را بازی می کرد که درگذشتش در فیلم زمینه ای است برای پیشبرد درام نخستین بازیگر “سگ کشی” بود که شش سال بعد از ساخت فیلم در سال 1385 درگذشت. جمشید لایق بازیگر نقش پدر کاراکتر اصلی داستان دومین بازیگر مرحوم فیلم بود که در سال 1388 درگذشت. محمود بنفشه خواه بازیگر نقش پدر منشی شرکت ناصر معاصر در سال 1389 درگذشت.

باقر صحرارودی ایفاگر کاراکتر “عیوض” در فیلم چهارمین بازیگری از “سگ کشی” بود که درگذشت. این بازیگر در سال 93 و بعد از مدتی بیماری فوت کرد. عرض پورزارعی بازیگر کاراکتر “دیلاق” دیگر بازیگر این فیلم بود که سال 1395 درگذشت.

با این حساب کامران باختر بازیگر نقش “سنگستانی” ششمین بازیگری از فیلم است که جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سگ کشی
کامران باختر در پشت سر مژده شمسایی در نمایی از “سگ کشی”
کامران باختر
کامران باختر